Yamaha Tech 3-Manager Herve Poncharal denkt dat het een moeilijk verhaal gaat worden om, als gevolg van de kredietcrisis, veranderingen aan te brengen in het technische reglement van de MotoGP om daarmee kosten te besparen.
Met name door de terugtrekking van Kawasaki, zijn er in de afgelopen weken al verschillende ideeën op tafel gekomen waarmee er in de MotoGP sterk bezuinigd zou kunnen worden. Ook na het crisisberaad van de Motorcycle Sport Manufacturers Association in Japan zijn er verschillende voorstellen naar buiten gebracht. Enkele voorbeelden hiervan zijn; een verbod op carbonnen remschijven, toerental limitering, of het stilleggen van de motorontwikkeling.
Maar volgens Tech 3-Manager Herve Poncharal zal het erg moeilijk worden om deze veranderingen daadwerkelijk door te voeren. Volgens hem zijn er door de concurrentie van de World Superbike klasse, grenzen aan wat de engineers kunnen aanpassen aan de motoren.
In de Formule 1 heeft de FIA al plannen gemaakt waarmee er in 2010 de nodige kosten bespaard kunnen worden door met standaard motoren en versnellingsbakken te gaan rijden maar volgens Poncheral is het onmogelijk om zulke stappen in de MotoGP te zetten:
"De Formule 1 kan deze actie ondernemen omdat zij de wereldleider zijn in de autosport,maar door de grote concurrentie van de World Superbike is het voor de MotoGP onmogelijk om dergelijke acties te implementeren. Een M1 en een R1 in carbon zwart zien er hetzelfde uit en als wij moeten bezuinigen op de technische kosten dat hebben we een groot probleem omdat de World Superbike een sport productie motorfiets is en wij een protoype. Als we de kosten willen laten afnemen komen we te dicht bij de World Superbike. We creeeren een probleem wanneer we gaan bezuinigen in de technische kosten. Dit is iets waar we in de huidige situatie goed naar moeten kijken." Aldus Poncharal.