HomeMotoGPMotoGPMotoGP primeur: KTM test in Jerez als eerste fabrikant de 850cc-motor voor...

MotoGP primeur: KTM test in Jerez als eerste fabrikant de 850cc-motor voor 2027

KTM heeft als eerste MotoGP-fabrikant een motorfiets met een 850cc-blok getest, vooruitlopend op de nieuwe regelgeving die in 2027 van kracht wordt. KTM MotoGP testcoureur Pol Espargaró reed de gloednieuwe machine deze week op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto.

Eerste stap naar nieuwe MotoGP-era

Met de driedaagse test in Zuid-Spanje toont KTM niet alleen haar toewijding aan de MotoGP-toekomst, maar geeft het merk ook als eerste concreet invulling aan de reglementswijzigingen die vanaf 2027 in werking treden. Terwijl andere fabrikanten nog wachten met hun eerste Shakedown Test, reed Espargaró deze week al met de 850cc krachtbron.

Een korte onboard-video van de KTM-testcoureur verscheen op Instagram met de tekst: “Hoor je dat? De toekomst is aangewakkerd. Onze 850cc-motor leeft en is ‘Ready to Race’ voor 2027.” De clip toont een passage over het rechte stuk, waarbij ongespoten aerodynamische elementen zichtbaar zijn. Het design lijkt nog in de ontwikkelfase te verkeren, maar de motor klinkt krachtig en scherp.

Bekijk de video: Instagram-video Pol Espargaró

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Pol Espargaró (@polespargaro)

Geen reglementaire inbreuk

Hoewel de MotoGP-fabrikanten eerder overeenkwamen dat testen met de nieuwe 850cc-machines pas na het seizoen 2025 zouden plaatsvinden, is KTM formeel niet in overtreding. De afspraak gold namelijk voor het seizoen, en het 2026 seizoen begon dus officieel tijdens de MotoGP test twee dagen na de laatste Grand Prix in Valencia. Omdat de Jerez-test plaatsvindt in kalenderjaar 2025 maar dus in seizoen 2026, blijft KTM binnen de gestelde kaders.

Belangrijke boodschap na moeilijke periode

Na de onzekerheid rond het voortbestaan van KTM in de koningsklasse, onder meer door geruchten over financiële herstructureringen, komt deze test in Jerez op een symbolisch sterk moment. Door als eerste fabrikant concreet werk te maken van de 2027-regels, onderstreept de Oostenrijkse motorenfabrikant haar langdurige betrokkenheid bij de MotoGP.

Er zijn nog geen technische details vrijgegeven over het nieuwe motorblok of het chassis, maar het feit dat KTM al op het circuit is met een rijdende 850cc-machine onderstreept hun ambitie. Naar verwachting zullen andere fabrikanten begin 2026 volgen met hun eerste testprojecten.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’


 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd