Valentino Rossi heeft in een persconferentie voorafgaande aan de IRTA test gezegd dat hij liever minder races in een seizoen en meer tijd op de baan zou willen hebben om zo de juiste afstelling voor de race op zondag te kunnen vinden.
De achtvoudige wereldkampioen maakte zijn opmerkingen in reactie op de mogelijke veranderingen die zijn besproken in de Grand Prix Commissie in de afgelopen weken waarbij ook vandaag op Jerez de commissie weer bij elkaar zal komen.
Vanaf dit seizoen al zal de vrije vrijdagochtendtraining komen te vervallen en ook alle andere sessies zijn ingekort waardoor er een totaal verlies van circuittijd is van anderhalf uur ten opzichte van vorig jaar, en een optie om de gehele training op vrijdag te laten vervallen vanaf het komende seizoen zou spoedig kunnen worden goedgekeurd.
De kalender voor dit seizoen had oorspronkelijk 18 wedstrijden, maar is ironisch genoeg door de economische crisis al gedaald naar 17 door het afvallen van de Hongaarse Grand Prix maar in 1997 bestond de kalender uit 14 wedstrijden en eindigde het seizoen in september, terwijl dit jaar de laatste race word verreden op 8 november.
"Vanuit het oogpunt van de coureurs zou het beter zijn om minder races te rijden, maar met dezelfde sessies en tijdsduur zoals voorheen voor een goede voorbereiding op de race", zei Rossi. "Het is echter belangrijker voor de televisie dat we meer races rijden.
"Misschien is het dit jaar wel moeilijker omdat we minder tijd zullen hebben om ons voor te bereiden op de race. Vaak is het zo dat als je begint aan een weekeinde, dat we de beste afstelling voor de race pas op de zondag ochtend vonden. We hebben nu weliswaar minder werk aan het kiezen van de banden, dus dat feit maakt het wat minder lastig om de afstelling te vinden, maar toch. Misschien zullen we op de vrijdag handtekeningen gaan zetten voor de fans – dit is belangrijk voor de mensen, ook om ze toch naar het circuit te trekken – maar voor mij is het geen goed idee om de sessies in te korten en zeker niet om de vrijdag over te slaan want met slechts twee uur op zaterdag wordt het bijna onmogelijk om een goede afstelling voor de race te vinden. Ook zal de baan als we pas op zaterdag gaan rijden vuiler blijven waardoor er races zullen zijn met weinig grip en dit kan gevaarlijk zijn."
Daarnaast zal het steeds moeilijker worden voor debutanten om de MotoGP machines te leren kennen en goed af te stellen, in mijn eerste jaren in de 500cc en de MotoGP heb ik veel kilometers kunnen maar ook moeten maken om een motor goed te kunnen afstellen, ik begrijp dat er naar de kosten gekeken moet worden, maar ik betwijfel of de ingeslagen weg de juiste is."