Valentino Rossi heeft dan wel de Grand Prix van Qatar gewonnen, maar de Yamaha van de Italiaan kwam duidelijk te kort op topsnelheid en de negenvoudige wereldkampioen wil dan ook meer vermogen.
Tijdens de wintertesten zagen we in vijf van de zes testdagen in 2010 Valentino Rossi’s naam bovenaan het klassement prijken. Dat de tests niet alles zeggen bleek uit de eerste Grand Prix van het seizoen. Rossi won de race maar het was duidelijk te zien dat zijn Yamaha er qua topsnelheid niet aan te pas kwam.
De Yamaha liet tijdens de race in Qatar een topsnelheid van 319,9 km/u noteren, wat zo’n 10 km/u langzamer is dan de 329,1 die Casey Stoner met zijn Ducati reed. Ook de Honda van Andrea Dovizioso was flink sneller met 327,9 km/u en zelfs Alvaro Bautista’s Suzuki was met 320,2 km/u sneller dan de Yamaha van de Italiaan. Rossi stond net niet onderaan in de lijst met topsnelheden, want die eer had Ben Spies met 318,0 km/u. Zijn teamgenoot Colin Edwards deed het met 321,7 km/u nog het beste van de Yamaha rijders.
"Het is een ramp, alle Yamaha’s komen tekort voor wat betreft topsnelheid. We zijn net zo langzaam als Suzuki en de anderen staan allemaal voor ons. Ik had wel vijf of zes kilometer verschil verwacht maar het zijn er tien! Ik maak me hier een beetje zorgen over en niet alleen ik, ook de technici zijn bezorgd, we hadden verwacht er dichter bij te zitten. De rest van de motor is echter fantastisch dus we moeten ons concentreren op de motor. We hebben echter 25 punten kunnen pakken en dat is belangrijk," vertelde Rossi.
Ondanks het gebrek aan topsnelheid presteerden de Yamaha’s goed want naast de overwinning van Rossi zagen we Jorge Lorenzo tweede worden en werd Ben Spies vijfde. Het is dus nog geen verloren zaak maar er zal actie ondernomen moeten worden.
"Er zaten drie Yamaha’s in de top vijf, dat toont aan dat onze motor goed afgesteld is maar we hebben meer vermogen nodig. Ik denk overigens dat de Honda misschien wel iets sneller is dan de Ducati."
Het is nog wel de vraag wanneer er actie ondernomen zal kunnen worden nu de teams het hele seizoen maar gebruik mogen maken van zes motoren. Voor de race in Qatar zijn twee van deze zes motorblokken – één voor de race motor en één voor de reservemotor – verzegeld en er zal voorlopig dus niets aan de motorblokken kunnen gebeuren.