De snelle komst van Gabor Talmacsi in het Scot Racing team in de koningsklasse, gaf een antwoord op de vraag wat betreft de toekomst van de Hongaar in het wereldkampioenschap, maar de overstap heeft ook de nodige logistieke problemen met zich meegebracht.
De deal met de voormalige 125cc wereldkampioen houdt in dat het team de twee motoren waar het over beschikt, moet verdelen tussen Talmacsi en hun rookie Yuki Takahashi.
Tijdens de laatste twee flag-to-flag races, is echter gebleken dat de twee motoren waar Takahashi over beschikte, meer dan nodig zijn, waardoor het team dus over nog twee motoren moet zien te beschikken.
Er werd al gespeculeerd dat Talmacsi de vervangende rijder van het Scot Racing team zal worden in plaats van een extra rijder, maar teammanager Cirano Mularoni verwerpt alle geruchten en zegt dat Takahashi niet uit het satelliet team gezet zal worden.
"Ons plan is om voor de rest van het seizoen met twee rijders te gaan rijden. We zullen hier nog twee extra motoren voor nodig hebben en het zal natuurlijk niet makkelijk worden om deze zo laat in het jaar nog te verkrijgen. We hopen dat we ze kunnen krijgen, maar ons plan is sowieso om dit jaar af te maken met twee rijders in het team." Aldus de Italiaanse teambaas.
In een informele persconferentie heeft het team ook bekend gemaakt dat in het contract van Talmacsi een optie voor 2010 en 2011 staat en ook dat de manager van Talmacsi, Stefano Favaro, in Le Mans het team in eerste instantie benaderd had voor een deelname van de Hongaar in de 250cc klasse.