MotoGP: Silly Season: Wat gebeurt er bij de satellietteams?

57

Op ŽŽn zitje bij Suzuki na lijken de fabriekszitjes in de MotoGP voor volgend seizoen onofficieel in kannen en kruiken te zijn maar aan wie zullen de satellietteams volgend seizoen hun machines toe vertrouwen?

Bij de officiële teams zal Ducati een beroep blijven doen op de diensten van Nicky Hayden en daarnaast zal Valentino Rossi de overstap naar het Italiaanse kamp maken. Zijn plaats bij Yamaha zal dan ingenomen worden door Ben Spies, naast Jorge Lorenzo. Honda heeft al bekend gemaakt dat Casey Stoner in 2011 voor hun fabrieksteam zal rijden en hij zal naar alle waarschijnlijkheid Dani Pedrosa als teamgenoot krijgen. Bij Suzuki zal Alvaro Bautista zijn tweede jaar ingaan met een nieuwe, niet bij naam te noemen, teamgenoot. Maar wat gaat er gebeuren bij de satelliet teams?<br /><br />Met het vertrek van Spies bij Monster Yamaha Tech-3 komt er minimaal één plekje vrij in het team van Herve Poncheral. Het lijkt er echter op dat de Fransman op zoek moet naar twee nieuwe rijders, want ook Colin Edwards lijkt te gaan vertrekken bij het team om terug te gaan naar het WSBK om voor Ducati te gaan rijden. Vorige week liet Poncheral al weten dat Cal Crutchlow de eerste keuze is om voor het team uit te komen en ook de Brit ziet er heil in om vanuit het WK Superbike te verkassen naar de MotoGP. Wie zijn teamgenoot zal worden is nog één van de grote vragen over het team. Een sponsor is een minder groot probleem voor Tech-3, want het team staat op het punt om hun contract met hoofdsponsor Monster Energy te verlengen voor volgend seizoen.<br /><br />Het Honda-team van Fausto Gresini zal ook volgend seizoen kunnen rekenen op Marco Simoncelli, die een tweejarig contract heeft met HRC dat eind 2011 afloopt. Marco Melandri lijkt weg te moeten bij het team om plaats te maken voor Andrea Dovizioso. Net als Simoncelli heeft Dovi een contract met HRC, maar is er geen plaats meer in het fabrieksteam. Pogingen om een derde motor te financieren mislukten en zodoende wil Honda de Italiaan stallen bij Gresini. Zowel Dovizioso als Simoncelli zullen volledige fabriekssteun krijgen waardoor het Gresini Racing Team een tweede fabrieksteam wordt. Het Italiaanse superteam kan ook volgend seizoen reken op financiële steun van chipsgigant San Carlo als hoofdsponsor. Melandri wordt gelinkt aan een zitje bij het BMW World Superbike Team om daar op zoek te gaan naar de eerste wereldtitel van het Beierse merk. Een terugkeer naar de MotoGP met BMW lijkt niet uitgesloten met de nieuwe regels die in 2012 ingaan.<br /><br />LCR Honda, het eenmansteam van Lucio Cecchinello, vertrouwt dit jaar op Randy de Puniet en lijkt dat volgend seizoen ook te gaan doen. De Fransman lijkt af te zijn van de status als brokkenpiloot en finisht elke GP constanter in de top tien en is de één van de weinigen die tijdens de kwalificatie de fabriekscoureurs bij kan houden. Door de goede samenwerking tussen Cecchinello en de Puniet lijkt het team en de rijder het contract voor minimaal nog een jaar te verlengen. Ook volgend seizoen zullen er verschillende sponsoren op de kuip pruiken van het satellietteam dat onder andere steun krijgt van Playboy, GIVI en de Nederlandse kledingfabrikant REVÕIT!







Ook bij het Interwetten Honda Team van Daniel Epp zal weinig veranderen. Naast de sponsor zal waarschijnlijk ook hun rijder Hiroshi Aoyama, met wat hulp van Dorna en Honda blijven bij het team. Het lijkt uitgesloten dat Thomas Lüthi al in 2011 binnen het team zal promoveren vanuit de Moto2 naar de koningsklasse en het is logischer om de Zwitser in 2012 naar de MotoGP te halen.<br /><br />Paolo Campinotti, de teambaas en eigenaar van Pramac Ducati, kent dit seizoen een wisselvallig seizoen met jongelingen Aleix Espargaro en Mika Kallio. Eén van beide zou voor volgend seizoen het veld moeten ruimen om plaats te maken voor Loris Capirossi. De Italiaanse veteraan is niet tevreden over zijn huidige werkgever Suzuki en zijn manager Carlo Pernat is druk in de weer om een contract voor Capirex te krijgen bij Pramac. De drievoudig wereldkampioen haalde eerder al successen in het Ducati fabrieksteam en lijkt de constante factor te moeten worden bij het satellietteam. Hij zou dan zijn jongere teamgenoot een hoop kunnen leren en de grootste kans is dat Espargaro zal blijven. Er werd verwacht dat Kallio zijn progressie uit 2009 zou kunnen voortzetten dit seizoen, maar dat is tot nu toe nog niet bewezen. Espargaro is daarentegen bezig aan zijn eerste jaar in de koningsklasse en is tijdens de meeste trainingen en kwalificaties sneller als zijn teamgenoot, al wil hij er in de race nog wel eens bij gaan liggen. Kallio zou bijvoorbeeld een stapje terug kunnen doen naar de Moto2 om net als Toni Elias te kunnen gaan voor het kampioenschap in die klasse en terug te keren naar de koningsklasse in 2012. Pramac zal sponsor blijven bij het team.<br /><br />Bij het Ducati team van Jorge ÔAsparÕ Martinez zal naar alle waarschijnlijkheid weinig veranderen. De progressie van Hector Barbera is verassend goed en hij wist door een mechanisch probleem alleen niet in Laguna Seca te finishen. Een verlenging van zijn contract is dan ook niet onwaarschijnlijk. Of er een tweede Ducati voor het team wordt klaargemaakt is niet zeker, ondanks dat Martinez vorig jaar na de deal met de fabriek uit Bologna vertelde graag in 2011 uit te willen breiden naar twee motoren. Als sponsor zou Paginas Amarillas, de Spaanse Gouden Gids, kunnen blijven, maar ook een deal met een andere Spaanse geldschieter is niet uitgesloten.<br /><br />Volgend seizoen zal er ook een nieuw team hun opwachting maken in de koningsklasse. De Tsjech Karel Abraham heeft met geld van zijn vader, een steenrijke Tsjech die onder andere eigenaar van het Brno circuit is, een klanten-Ducati weten te bemachtigen voor volgend seizoen. De details zullen komend weekend tijdens de thuisrace van Abraham bekend gemaakt worden, maar het lijkt erop dat met de coureur ook sponsor AB Cardion de overstap maakt.<br />