De foto van de achterband waarmee Valentino Rossi tijdens de Dutch TT de pits op moest zoeken is inmiddels over het wereldwijde web verspreid maar de Italiaan was niet de enige met problemen. Een slecht weekend dus voor Bridgestone en er wordt gevreesd voor de volgende races.
De 82e Dutch TT was geen beste race voor de vele fans van Valentino Rossi, deze keer had het echter een andere oorzaak. De Italiaan moest met nog tien ronden te gaan de pits opzoeken nadat de stukken rubber van zijn band waren gevlogen en verder rijder te gevaarlijk was. Na een nieuwe band gekregen te hebben vervolgde de negenvoudig wereldkampioen zijn race om uiteindelijk nog net niet laatste te worden.<br /> <br /> Een foto van een met de gehavende achterband rijdende Rossi is inmiddels over het internet verspreid maar de Italiaan was niet de enige met problemen. Zo bleek ook Ben Spies in de laatste paar ronden met het angstzweet op zijn hoofd te hebben rondgereden nadat ook bij hem de stukken rubber eraf waren gevlogen. Spies moest zijn gevecht om de derde plaats met Andrea Dovizioso staken.<br /> <blockquote>“Toen schoot er een tweede stuk los en dat raakte mijn been. Ik wilde daarna perse dat Andrea me passeerde want als de band het begaf dan zou hij me raken. In de laatste twee ronden was ik doodsbang. De motor schudde heel erg en wilde alle kanten op,” aldus Spies over zijn laatste drie ronden van de race.<br /> </blockquote>Bij Rossi en Spies leken de problemen het ergst te zijn maar ook Nicky Hayden en Hector Barbera hadden in de eindfase vergelijkbare doch mildere problemen met hun banden. Ook in Silverstone hadden enkele rijders al problemen met hun banden en ze beginnen zich dan ook zorgen te maken over de aankomende elkaar direct opvolgende races en dan in het bijzonder de race op Mugello waar men met snelheden die waarschijnlijk de 340 km/u benaderen op de eerste bocht aanstormt.<br /> <br /> In 2004 ging het daar al eens goed mis toen de Bridgestone achterband van Kawasaki rijder Shinya Nakano de geest gaf. Nakano kon echter van geluk spreken en kon deze megaklapper navertellen met enkel een bont en blauw lichaam.
Dat Bridgestone deze problemen heeft is verrassend te noemen. Oké er was in de afgelopen jaren kritiek dat de banden niet snel genoeg opwarmden maar ze waren daarna constant en er kon op vertrouwd worden. Dit jaar lijkt er van die betrouwbaarheid en constantheid weinig te zijn overgebleven en vooral de laatste races is er van het een en ander loos.<br /> <br /> Voor dit seizoen had Bridgestone een nieuwe constructie gecreëerd welke sneller zou opwarmen en welke geschikt zou zijn voor een brede variatie aan machines, van de krachtigste fabrieksmachines tot de langzaamste van de CRT machines maar mogelijk heeft de Japanse fabrikant bepaalde zaken toch onderschat. Rossi denkt dat het een combinatie van factoren is: meer koppel, meer cc’s, de zachtere constructie van de banden en hogere temperaturen zetten waarschijnlijk meer druk op de banden dan verwacht. <br /> <br /> Bridgestone heeft diverse banden, waaronder die van Rossi en Spies, direct naar Tokyo gestuurd voor een uitgebreide analyse. De banden die voor problemen zorgden waren van de hardere optie en men vreest dat deze banden dus niet goed genoeg zijn. Zodra Bridgestone, die recentelijk een nieuwe voorband als standaard heeft ingesteld, de uitslag van dit onderzoek heeft zal men de bevindingen doorgeven aan de teams.<br /> <br /> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fslecht-tt-weekend-voor-bridgestone%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F30122%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80"></iframe>