MotoGP: Suzuki op zoek naar meer constantheid

74

Ook het afgelopen seizoen is het Suzuki niet echt gelukt om de aansluiting te vinden bij de andere merken in de MotoGP klasse en dus blijft de Japanse fabrikant op zoek naar een machine die constanter zal presteren.

Het is al jaren een groot manco bij het Suzuki MotoGP team. In het voorseizoen zijn de prestaties goed maar als het op racen aankomt blijkt de machine het op sommige circuits toch weer moeilijker te hebben dan op andere circuits. Vooral onder koudere omstandigheden wil de Suzuki GSV-R het nog wel eens af laten weten.<br /><br />Alvaro Bautista wist in zijn debuutseizoen onder hete omstandigheden vijfde plaatsen te behalen in Catalunya en Sepang maar op het koudere Silverstone en Philip Island bleef de Spanjaard buiten de top tien.<br /><br />Daarnaast was het afgelopen seizoen het blok van de GSV-R nou niet echt een motorblok dat een lang uithoudingsvermogen had. Suzuki overschreed als enige, echter wel met toestemming, het nieuwe reglement.<br /><br />Het ontwikkelen van een MotoGP machine die constanter en onder een grotere verscheidenheid van omstandigheden zal kunnen presteren heeft dus ook deze winter de prioriteit voor de fabrikant uit het Japanse Hamamatsu.<br /><blockquote>ÒHet lijkt er op dat een gebrek aan constantheid ons weer de das heeft omgedaan, het is echter niet zo dat de fabriek niet heeft geprobeerd om dat punt te verbeteren,Ó vertelde teammanager <strong>Paul Denning</strong> aan MCN. ÒDe banden zijn nu hetzelfde voor iedereen maar dat betekend wel dat je een gebrek aan gevoel of grip niet meer op de oude manier aan kan pakken. Bij slechte weersomstandigheden zoals in Estoril, of als er minder grip is omdat het koud is, lijkt het er op dat onze motor daar meer last van heeft dan de anderen. Iedereen heeft daar wel last van maar waar de rest van het veld zoÕn halve seconde verliest, verliezen wij het dubbele of driedubbele.Ó<br /><br />ÒWij proberen de rijder meer gevoel te geven zodat hij ook met minder grip nog steeds goed de banden en het circuit kan voelen maar het is onmogelijk om hard te pushen als je geen vertrouwen hebt of geen goede feedback krijgt.Ó</blockquote>







Het afgelopen seizoen is er met behulp van diverse oplossingen wel wat veranderd maar het zijn maar kleine stapjes.<br /><blockquote>ÒDe constantheid is wel wat verbeterd door veranderingen aan het rijwielgedeelte zoals een andere stijfheid en achterbrug maar het is maar een beetje en niet veel verbeterd. Daarom missen we nog steeds constantheid en dat is dan ook een punt waar we op ons richten voor 2011.Ó<br /></blockquote>Voormalig Suzuki rijder Loris Capirossi denkt dat Suzuki het met maar een rijder in 2011 nog moeilijker gaat krijgen en nog verder achterop komt te liggen op rivalen Honda, Yamaha en Ducati.<br /><blockquote>ÒHet zal volgend jaar moeilijk worden voor Suzuki met maar een motor. Als je twee rijders hebt kun je altijd nog even wat anders proberen. De andere merken hebben vier of zes motoren op de baan en dan kan je van al die rijders leren,Ó vertelde <strong>Capirossi</strong>. ÒIn ons geval was het al moeilijk genoeg met twee motoren, nu zal het dus nog moeilijker gaan worden. Alvaro heeft dan wel een jaar ervaring maar hij keek altijd naar mijn data en probeerde zijn motor net als die van mij af te stellen, volgend jaar is hij echter alleen en het zal niet makkelijk voor hem worden.Ó</blockquote><iframe scrolling="no" frameborder="0" src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fsuzuki-op-zoek-naar-meer-constantheid%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F25274%2FDefault.aspx&amp;layout=standard&amp;show_faces=true&amp;width=450&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;height=80" style="border-top-width: medium; border-right-width: medium; border-bottom-width: medium; border-left-width: medium; border-top-style: none; border-right-style: none; border-bottom-style: none; border-left-style: none; border-color: initial; overflow-x: hidden; overflow-y: hidden; width: 450px; height: 80px; " allowtransparency="true"></iframe>