Maar liefst acht uur lang konden de MotoGP coureurs maandag tijdens de Official MotoGP Test verschillende nieuwe onderdelen, Michelin banden of zelfs met de door de fabriek meegebrachte 2020 prototypes testen.

Terwijl niet alle coureurs meteen al om 10:00 uur op de baan te vinden waren, er om 14:00 uur een korte regenbui was en in het laatste uur Joan Mir met een stevige crash in bocht vier van het Tsjechische circuit voor een rode vlag situatie en een korte onderbreking van de test zorgde was het uiteindelijk Fabio Quartararo die het snelst was en na afloop de tijdlijst aanvoerde.

Aangezien het een test betreft, een ieder zijn eigen testprogramma afwerkte, een deel van het veld het al vroegtijdig voor gezien hield en in de laatste minuten nog een aantal coureurs een verwoede poging deed voor het rijden van die ene snelle ronde en een zo hoog mogelijke klassering op de lijst onderstaand het verhaal van een groot aantal coureurs zelf

Fabio Quartararo (P1): “Vandaag was echt productief voor ons en we hebben veel dingen geprobeerd, waaronder een aantal elementen voor het komende weekend in Oostenrijk. Zoals altijd bij het testen waren er een aantal positieve en een aantal negatieve punten, maar uiteindelijk was het nuttig om opnieuw te testen. We hebben de nieuwe carbon vorken uitgeprobeerd en de motor voelde daarmee een beetje lichter aan, we hebben nieuwe Michelin banden geprobeerd en we hebben wat elektronica afstellingen kunnen testen die het team wilde proberen. We moeten nadenken over wat we vandaag hebben getest en met elkaar gaan discussiëren over de richting die we met de nieuwe geteste onderdelen zullen inslaan.”

Maverick Viñales (P2): “Vandaag heb ik voornamelijk gewerkt aan het verbeteren van het gevoel op de motor dat ik tijdens de race had. Gelukkig was het gripniveau op het circuit vanochtend erg laag, dus dit hielp ons om behoorlijk hard te werken en we vonden een manier om beter te worden. Maar de tests zijn altijd geweldig voor ons, dus dit is niets nieuws. We zullen blijven proberen om kalm te blijven en gefocust te blijven in Oostenrijk. Ik heb het 2020 prototype slechts een paar ronden geprobeerd, maar ik heb vandaag de voorkeur gegeven aan het verbeteren van mijn 2019 motor voor komend weekend in Oostenrijk. De ronden op de 2020-motor waren echter goed, de rondetijden waren goed, dus dat zullen we bij de volgende test verder zien te ontdekken.”

Franco Morbidelli (P3): “We hebben wat veranderingen geprobeerd met de elektronica en andere instellingen, en ik denk dat we ons pakket verbeterd hebben, hoewel we natuurlijk moeten afwachten hoe de motor daar volgend weekend in Oostenrijk op reageert voordat we er zeker van kunnen zijn. Ik heb voor het eerst vandaag met een duimrem gewerkt en het eerste gevoel was goed, maar het zal nog even duren voordat we er helemaal aan gewend zijn. Al met al ben ik blij en het is altijd leuk om een test in de top drie af te sluiten.”

Alex Rins (P4): “Vandaag was erg positief, en ik heb een goed testprogramma af kunnen werken. Ik heb de nieuwe kuip – met het nieuwe aërodynamische pakket – vergeleken met de bestaande, en het hielp me om mijn goede gevoel met de nieuwe kuip te bevestigen. Ik heb ook een nieuw chassis en een nieuwe achterbrug getest, en het verschil is niet zo duidelijk als bij de kuip, dus we moeten een beetje meer testwerk doen wat dit betreft. Ik ben blij met het werk dat we hebben gedaan en ik kijk ernaar uit om naar Oostenrijk te gaan.”

Cal Crutchlow (P5): “Ik heb vandaag gereden op mijn standaard fiets die ik dit jaar gebruik, ik heb een tweetal vernieuwd chassis uitgeprobeerd en tevens een aantal nieuwe door Honda meegebrachte testonderdelen. Uiteindelijk heb ik het grootste deel van mijn werk gedaan op de standaardmotor die ik het hele jaar gebruik. Het gevoel is op alle fietsen duidelijk anders met de onderdelen die we hebben getest, maar we moeten Honda de eer geven omdat ze heel, heel hard werken om ons gevoel met de motor te verbeteren – mijn gevoel en ook dat van de andere rijders. Dit is de eerste keer dat ik een nieuw chassis heb gebruikt en ik denk dat er een aantal positieve en negatieve punten aan zitten en ik voel me nog steeds comfortabeler bij mijn standaard chassis.”

Valentino Rossi (P6): “Het was een goede dag en een goede test, want we hebben veel gewerkt en we hebben iets goeds weten te vinden. We hebben ook het 2020 prototype uitgeprobeerd, maar eerlijk gezegd merkte ik niet veel veranderingen, het is een andere motor en een iets andere instelling van het chassis. Maar dit zijn nog maar de eerste accenten, en wat we hebben is al goed. Daarna hebben we meer gewerkt met de standaard 2019 motor. Sommige dingen van het 2020 prototype zijn goed, sommige dingen moeten opnieuw getest worden in Misano. Dit is te verwachten, want het is maar een eerste test, misschien hebben we later dit seizoen tijdens de volgende tests nog iets anders te doen.”

Joan Mir (P7): “De crash aan het einde van de dag was een enge, maar uiteindelijk lijkt het erop dat alles min of meer in orde is. Ik had in eerste instantie wel een beetje pijn en moeite om te ademen, maar toen werd de situatie steeds beter en kreeg ik uitstekende hulp en steun van de medici langs de baan. Het zal een paar dagen duren om te herstellen, ik moet het rustig aan doen en de tijd nemen, maar op dit moment ben ik opgelucht dat alles in orde is, en ik hoop dat ik over een paar dagen 100% hersteld en fit ben om in Oostenrijk te racen.”

Marc Marquez (P8): “Uiteindelijk hebben we toch nog meer ronden gereden dan we vooraf gepland hadden. Maar we hadden veel te doen, want HRC bracht veel nieuwe dingen mee en ook Michelin had twee banden voor ons om te proberen. We hadden verschillende nieuwe dingen te testen, wat nieuwe frame delen en een aantal andere aerodynamica materialen – het was allemaal erg interessant en sommige van hen kunnen ons zeker helpen tijdens de volgende race. We denken ook na over de verdere toekomst. Het was een goede test en we hebben meer dingen die we nu beter begrijpen.”

Francesco Bagnaia (P9):  (Geen quote)

Danilo Petrucci (P10): “Vandaag was zeker positief omdat we alle tijd hadden om rustig te werken. Ik heb de hele dag een medium band gebruikt en in mijn laatste run was ik vrij snel. We hebben het goed gedaan en ik ben blij dat ik een goed gevoel heb gevonden, iets wat het hele weekend hier ontbrak. We hadden veel verschillende dingen te testen, maar na de problemen van gisteren in de race besloten we om ons werkschema te veranderen en ons te richten op het vinden van een goed tempo. Ik heb de stabiliteit van de motor een beetje verbeterd en vooral ook in de kortere en langzamere bochten. Hopelijk helpt dit ons ook in Oostenrijk, waar ik weer vooraan wil staan.”

 

Volledige uitslagen: Brno MotoGP Test