MotoGP Test Sepang: Bastianini zet de toon tijdens tweede dag, vijf coureurs onder bestaande ronderecord

6116
enea-bastianini
Enea Bastianini - Sepang Test | foto© Ducati Corse

Enea Bastianini heeft woensdag tijdens de tweede dag van de 2024 MotoGP Sepang Official Test de snelste rondetjd van de dag op de klok weten te zetten. De Ducati Lenovo Team coureur dook zelfs onder het bestaande ronderecord op het Maleisische circuit en was hiermee het snelst voor merkgenoot Jorge Martin en KTM coureur Brad Binder.

Op een ietwat bewolkt Sepang International Circuit gingen woensdagochtend op 10:00 uur lokale tijd de lichten op groen voor de tweede dag van de 2024 MotoGP Sepang Official Test.







Zonder de geblesseerde Franco Morbidelli en Raul Fernandez, maar met Aprilia MotoGP testcoureur Lorenzo Savadori, Ducati MotoGP testcoureur Michele Pirro en Yamaha MotoGP testcoureur Cal Crutchlow begonnen 23 coureurs aan deze tweede dag.

Het was even na tienen Pertamina Enduro VR46 coureur Marco Bezzecchi die als eerste naar buiten ging al snel gevolgd door de rest van het veld. Het is vervolgens al snel duidelijk dat er tijdens deze tweede dag snelle rondetijden gereden zouden gaan worden, dit werd al na een half uur duidelijk toen Fabio Quartararo met een snelle ronde van 1’57.888 meteen al onder de snelst gereden rondetijd van de eerste dag wist te duiken.

Vervolgens ging het snel en volgden de snellere rondetijden elkaar in een rap tempo op, sterker nog binnen het eerste uur was het Jorge Martin die een sublieme rondetijd van 1’57.273 liet noteren en daarmee onder het bestaande ronderecord op het Maleisische circuit (Francesco Bagnaia – 1’57.491 – gereden tijdens Q2 in 2023) dook.

Terwijl we Enea Bastianini even na het middaguur voor het eerst naar buiten zagen gaan met de nieuwe Ducati kuipdelen was het Pedro Acosta die de eerste crash van de dag op zijn naam kreeg. De Red Bull GASGAS Tech3 coureur schoof onderuit in bocht negen, maar gelukkig zagen we al snel het sein ‘Rider OK’.

Na een flink aantal time attacks in de eerste twee uur zagen we het grootste deel van het veld vervolgens terugkeren op gebruikt rubber en de nodige lange runs maken, snellere rondetijden zaten er hierdoor in het laatste uur voor de lunchpauze dan ook niet in.

Halverwege de dag, op het moment dat een groot deel van het veld besloot te gaan genieten van een welverdiende lunch was het Martin die met zijn snelle ronde van 1’57.273 nog steeds het veld aanvoerde voor Brad Binder, Aleix Espargaró, Francesco Bagnaia en Fabio Di Giannantonio.

Ondanks dat Fabio Quartararo met de tiende plaats op de tijdlijst ging lunchen zorgde de Fransman wel voor een leuk en opmerkelijk feitje, hij was namelijk degene die de lijst aanvoerde wat betreft de hoogste topsnelheid. Een Yamaha die de topspeed lijst aanvoert, dat is volgens onze info al enige tijd geleden dat we dit gezien hebben.

Na de lunch kwam de actie vervolgens weer druppelsgewijs op gang, zagen we eerst Johann Zarco ten val komen in bocht 15, was het even later Di Giannantonio die stil kwam te staan vanwege een technisch probleem en maakte ook Maverick Viñales vanwege een crash kennis met het Maleisische asfalt.

Veel coureurs besloten in de middaguren om een aantal langere runs te rijden waarbij we een aantal teams zagen die experimenteerden met nieuwe en verschillende Aero delen, een hot item tijdens de eerste twee dagen van deze test. Snellere rondetijden zaten er tijdens dit deel van de dag dan ook niet in.

Zoals verwacht kwamen in het laatste uur de kwalificatiebanden weer tevoorschijn en het was Bastianini die met nog een half uur te gaan als eerste zijn tot dan toe snelste rondetijd aan wist te scherpen en met een snelle ronde van 1’57.134 onder de tijd van Martin wist te duiken en naar de eerste plaats op de tijdlijst kwam. Een klein foutje in de laatste sector weerhield de Ducati Lenovo Team coureur er echter van om als eerste coureur ooit de 1’57 grens te doorbreken op het Sepang International circuit.

Quartararo was de volgende die een poging ging doen, maar ondanks een aantal zeer snelle sectortijden slaagde de Fransman er vooralsnog niet in zijn eigen snelste rondetijd aan te scherpen. Alex Rins volgde vervolgens het voorbeeld van zijn nieuwe teamgenoot, de Spanjaard leek te slagen in zijn opzet maar een crash van Augusto Fernandez in bocht vijf zorgde ervoor dat hij zijn snelle ronde vroegtijdig af moest breken en deze poging teniet werd gedaan.

In de allerlaatste minuten deden Marco Bezzecchi en Quartararo weliswaar nog een ultieme poging maar door een crash van de Italiaan zagen we ook deze twee pogingen voortijdig stranden.

De snelste ronde van Bastianini kwam dan ook niet meer in gevaar waardoor de Italiaan deze tweede dag als snelste man af kon sluiten voor Martin, Binder, Espargaró en Bagnaia.

Na een teleurstellend verlopen eerste testdag bleef Marc Marquez tijdens deze tweede dag het technisch ongemak bespaard. De achtvoudig wereldkampioen was met 72 gereden ronden dan ook de meest actieve coureur op woensdag. De Gresini Racing GP coureur bemoeide zich echter niet met de zogenaamde timeattacks waardoor hij genoegen moest nemen met de veertiende rondetijd op de lijst. Hoe serieus we deze uitslag kunnen nemen valt te bezien, volgens insiders ter plaatse speelde de Spanjaard duidelijk een spelletje door steevast in de laatste bocht wijd te gaan en zo zijn belangrijkste rivalen niet achter zijn kaarten te laten kijken en op deze manier het nodige zand in de ogen te strooien.

MotoGP pitreporter Simon Crafar: “Hij ging consequent wijd in de laatste bocht. Zoiets doet een achtvoudig wereldkampioen normaalgesproken niet. Misschien houdt hij zich bewust een beetje in”

Onderstaand de snelst gereden rondetijden tijdens de tweede dag:

sepang-test-24-dag2

 

Handige links 2024 MotoGP Sepang Official Test:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.