Vlak voor de start van het MotoGP seizoen is de Grand Prix commissie in Qatar bij elkaar gekomen om een beslissing te nemen over een aantal zaken waaronder het gebruik van een verplichte ECU. Ook is nu duidelijk welke beperkingen gelden voor de ‘Factory 2’ klasse.
Het was weer eens tijd om knopen door te hakken voor de Grand Prix commissie bestaande uit Carmelo Ezpeleta (Dorna), Igancio Verneda (FIM), Hervé Poncharal (IRTA) en Tanako Tsubouchi (MSMA). Tijdens de bijeenkomst die eerder vandaag werd gehouden nam het viertal een beslissing over een vanaf 2016 verplicht in te voeren ECU en de in de volksmond genoemde Factory 2 klasse.<br /> <br /> Alle inschrijvingen zullen vanaf 2016 gebruik moeten gaan maken van de voor het kampioenschap ontwikkelde ECU en daarbij horende software. Tijdens de ontwikkeling van de software zal er een speciale website worden opgezet waarop huidige en toekomstige deelnemers de ontwikkeling van de software in de gaten kunnen houden en waarop ze hun eigen input kunnen geven.
Met onmiddellijke ingang is het voor een fabrikant die in de fabriekscategorie valt en die in het voorgaande seizoen geen overwinning onder droge weersomstandigheden heeft weten te behalen, maar ook voor een nieuwe fabrikant die tot het wereldkampioenschap toetreed, toegestaan om per seizoen 12 motorblokken per rijder in te mogen zetten, hierbij wordt er geen stop gezet op de ontwikkeling. Verder mogen deze deelnemers 24 liter brandstof en hetzelfde aantal en soort banden als de deelnemers in de Open categorie gebruiken.<br /> <br /> Onder bepaalde omstandigheden zullen er echter wel beperkingen optreden. Als een rijder, of een combinatie van rijders van dezelfde fabrikant, die onder bovenvernoemde condities aan het kampioenschap deelneemt een overwinning, twee tweede plaatsen of drie podiumposities weet te behalen dan zal de brandstof capaciteit worden verlaagt naar 22 liter. Mocht deze fabrikant in het 2014 seizoen drie races weten te winnen dan vervalt ook het recht om gebruik te maken van de zacht banden welke in de Open categorie worden gebruikt. Dit geld dan voor de rest van het 2014 seizoen en het complete 2015 seizoen.<br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>