MotoGP: Veel kritiek op racedirectie

95

Na de incidenten tijdens de races in Le Mans en Catalunya is er veel kritiek op de racedirectie die in de ogen van velen de verkeerde of te harde beslissingen neemt en daarnaast ook partijdig lijkt te zijn

Nadat er geruime tijd weinig is vernomen van de racedirectie – bestaande uit Paul Butler van de IRTA, Claude Danis van de FIM, Dorna medewerker Javier Alsono en Franco Unicini van de IRTA – tijdens de races voor het MotoGP wereldkampioenschap zijn ze de laatste tijd nadrukkelijk aanwezig en nemen ze in de ogen van velen te harde en te willekeurige beslissingen waardoor er de schijn van partijdigheid wordt gewekt.<br> </br> <br> </br> In de eerste plaats was er de ride-through penalty van Marco Simoncelli nadat deze Dani Pedrosa in de race in Frankrijk bij een inhaalmanoeuvre te weinig ruimte had gegeven waardoor de Spanjaard onderuit ging en zijn sleutelbeen brak.<br> </br> <br> </br> De meningen waren enorm verdeeld na dit incident maar het merendeel vond de straf die Simoncelli kreeg te zwaar, al helemaal omdat een vergelijkbaar incident tussen Jorge Lorenzo en Andrea Dovizioso eerder in de race niet werd bestraft, dit wellicht omdat hier beide rijders overeind bleven en zonder al te veel problemen hun race konden vervolgen.  Verder werd toen ook de crash tussen Marc Marquez en Scott Redding eerder dat jaar in Portugal weer opgerakeld want waarom kreeg Marquez, die Redding van de baan ramde, toen geen penalty en Simoncelli nu wel?







In Catalunya was het weer raak, nu was Johan Zarco het slachtoffer. De Fransman kwam in zijn enthousiasme van een mogelijke eerste Grand Prix overwinning in de aanloop naar de finish na een wat wijde laatste bocht naast Nico Terol terecht waarbij Terol langzaam maar zeker op de kerbstones en toen de rij kerbstones ophield naast de baan werd gedrukt. Het was wellicht niet netjes wat Zarco al dan niet bewust deed maar een tijdstraf van 20 seconde was ook hier in de ogen van velen veel te zwaar.<br> </br> <br> </br> Dan was er ook nog het voorval tussen Kenan Sofuoglu en Julian Simon. Hier is nog geen straf uitgedeeld maar beide rijders worden donderdag ontboden bij de racedirectie en het heeft er alle schijn van dat de Turk, die zegt dat Simon eerder remde en langzamer door die bocht ging dan eerder, gestraft zal worden voor deze botsing waarbij Simon zijn scheen- en kuitbeen brak.<br> </br> <br> </br> Al deze incidenten in ogenschouw nemend zou je het idee kunnen krijgen dat de racedirectie in het door het Spaanse Dorna geregeerde wereldkampioenschap enigszins partijdig lijkt in het voordeel van Spanjaarden. We zijn dan ook erg benieuwd wat er uit de hoorzitting tussen Sofuoglu en Simon naar voren komt. Als Sofuoglu gelijk heeft in zijn bewering dat Simon langzamer was dan zou de Turk dus geen straf of geldboete moeten krijgen. <br> </br> <br> </br> <br> </br> <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=108821625872273&amp;href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fveel-kritiek-op-racedirectie%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F26636%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80" frameborder="0" scrolling="no" style="border: currentcolor; width: 450px; height: 80px; overflow: hidden;" allowtransparency="true"></iframe>