Yamaha heeft aangegeven van plan te zijn om ook in 2012, wanneer 1000cc machines weer zijn toegestaan, met hun 800cc YZR-M1 machine te zullen blijven racen in het wereldkampioenschap.
Aanvankelijk was het idee om vanaf 2012 alleen maar met 1000cc machines te gaan rijden waarbij dan mogelijk ook enigszins aangepaste 1000cc motorblokken van productiemotoren gebruikt mochten worden maar halverwege februari werd bekend dat vanaf 2012 naast de beoogde 1000cc machines ook 800cc motoren nog zouden worden toegestaan.
De fabrikanten blijken wat huiverig te zijn om veel geld te spenderen aan het ontwikkelen van compleet nieuwe 1000cc machines, wat op de lange termijn waarschijnlijk goedkoper zal zijn dan de 800cc formule maar eerst dus flink wat mee geld zal kosten.
Yamaha is nu de eerste fabrikant die heeft aangegeven vanaf 2012 waarschijnlijk met de 800cc machine te zullen blijven rijden.
"De timing is slecht vanwege de economische situatie want als we de cilinderinhoud moeten veranderen dan betekent dat twee keer zoveel kosten," vertelde Yamaha baas Masao Furusawa. "Als we naar het kostenplaatje kijken ben ik geen voorstander van de verandering van 800cc naar 1000cc, vanuit dat oogpunt zou ik met de 800cc’s willen blijven racen. Dat hangt wel af van de concurrentie, als zij een betere motor maken dan zullen we wel moeten."
Slecht nieuws dus voor Valentino Rossi of wellicht een reden om juist niet meer voor Yamaha te kiezen aangezien de Italiaan een van de voorstanders is van een terugkeer naar 1000cc motoren.