Opnieuw triest nieuws binnen de motorsportwereld. Nadat afgelopen zaterdag voormalig Grand Prix coureur Ralf Waldman overleed is vandaag bekend geworden dat de grondlegger en drijvende kracht achter het motormerk Aprilia Ivano Beggio is overleden.

De in de motorsportwereld bij velen bekende Ivano Beggio is niet meer. De gedreven Italiaanse ondernemer, oprichter en drijvende kracht achter het motormerk Aprilia stierf dinsdagavond in het  ziekenhuis van Montebelluna. In een door de familie Beggio vrijgegeven verklaring wordt het overlijden als vrij onverwachts omschreven, dit vanwege het feit dat er in eerste instantie slechts sprake was van een lichte griep. Ivano Beggio mocht 73 jaar worden.

Ivano Beggio
De Italiaan begon zijn werkzame leven als monteur in de fietsenfabriek van zijn vader. Vanaf het eerste begin had Beggio zijn zinnen echter al gezet op het produceren van motorfietsen. Nadat Aprilia, een bedrijfsnaam welke door Beggio senior gekozen zou zijn aan de hand van een naam van een oud model Lancia, in 1963 de productie verhuisde naar een groter bedrijfspand ging vijf jaar later met het bouwen van de eerste Aprilia motorfiets de grote wens van Ivano Beggio in vervulling. Het allereerste model, een Aprilia Daniela, werd door Beggio vernoemd naar zijn zus.

Aprilia maakte eerst voornamelijk gebruik van inbouwmotoren van Bombardier-Rotax en Minarelli, hoewel de eerste modellen waren voorzien van Franco Morini- en Sachs-blokken.

In 1987 haalde Beggio met Aprilia de media vanwege een groot succes in de racerij. Loris Reggiani behaalde namelijk in dat jaar zijn eerste 250cc Grand Prix overwinning in Misano op een Aprilia.

In 1989 verscheen Aprilia vervolgens met een eigen 250cc fabrieksteam aan de start met als Ivan Palazzese en Didier de Radigues als coureurs. Dit eerste jaar kreeg Beggio echter meteen een grote tegenslag toen Palazzese bij een ongeluk tijdens de Duitse Grand Prix in Hockenheim om het leven kwam.

Na het verongelukken van Palazzese werd de Nederlander Jan Witteveen door Beggio aangetrokken als de nieuwe grote technische man. Een gouden greep zo bleek want onder leiding van de Nederlander werden er maar liefst 23 wereldtitels (125 en 250cc) in de wacht gesleept en meer dan 120 Grand Prix races gewonnen. Grote namen als Max Biaggi, Valentino Rossi, Loris Capirossi maar ook de zaterdag overleden Ralf Waldmann vierden hun successen op het Italiaanse motormerk Aprilia.

In 2000 nam Beggio de merken Laverdá en Moto Guzzi over en groeide zijn bedrijf uit tot de grootste Europese motorfabrikant.

In 2004 raakte Beggio’s bedrijf in de financiële problemen en werden de merken Aprilia, Moto Guzzi en Laverdá werden overgenomen door de Piaggio Groep.

Maar liefst 346 wk-overwinningen en 54 wereldtitels (26 rijders- en 28 manufacturer titels) werden er tot op heden behaald op een machine van het merk Aprilia.