Bo Bendsneyder en NTS RW Racing GP hebben een tweedaagse privé-test in Valencia naar tevredenheid afgesloten. De Nederlander verrichte veel werk met de voor hem nieuwe NTS-machine terwijl teamgenoot Steven Odendaal vanwege een voetblessure niet het volledige programma af kon werken.

De door NTS RW Racing GP in Valencia belegde tweedaagse privé-test moet gezien worden als een soort van shakedown voor het enige Nederlandse Grand Prix team. Samen met nog een aantal Moto2- en Moto3-teams huurde het team, met in 2019 de Nederlander Bo Bendsneyder en de Zuid-Afrikaan Steven Odendaal in de gelederen, het circuit van Valencia af voor een privé-test om voorafgaand aan de eerste officiële test over twee weken de eerste nieuwe onderdelen uit te proberen.

“Tot onze verrassing troffen we bij onze partner GEO Technologies in Zwitserland een compleet nieuw frame aan, met alles doorgevoerd waarop we vorig jaar op- of aanmerkingen hadden”, vertelt teammanager Jarno Janssen. “Behalve een nieuw frame hebben we natuurlijk ook het nieuwe Triumph-motorblok en dit seizoen zijn onze fietsen uitgerust met KYB-vering. We zijn we dus eigenlijk van nul af aan begonnen deze twee dagen. De focus lag dan ook op het verzamelen van data van verschillende afstellingen en kijken hoe de machine en de rijders daarop reageren.”

De resultaten van die eerste test stemden Janssen tot tevredenheid, met name die van Bo Bendsneyder.

“Vanwege zijn beenblessure kon Bo bij de test in november niet veel doen. Daarom was het heel spannend om te zien hoe het nu zou gaan, want dit was eigenlijk de eerste keer dat hij weer fit en wel op de motor zat. In vergelijking met de andere Moto2-rijders die hier zijn, onder wie Alex Marquez, doet hij niet veel onder. Het is echt veelbelovend wat we hier de afgelopen twee dagen hebben gezien.”

Steven Odendaal kon maar een beperkt aantal ronden afleggen. De Zuid-Afrikaan had nog veel last van de voetblessure (een verbrijzelde teen) die hij begin december opliep. Woensdag reed hij daarom maar 25 ronden. Vandaag stapte hij pas halverwege de middag weer op.

Bo Bendsneyder: “Het ging heel goed en ik ben dan ook dik tevreden. We hebben veel verschillende dingen kunnen uitproberen en het nieuwe NTS-chassis en de Triumph- motor voelen goed aan. Van mijn been heb ik tijdens het rijden weinig last.”

Steven Odendaal: “Helaas heb ik nog erg veel last van mijn voet, en vooral tijdens het rijden doet het veel pijn. Ik heb dus niet zoveel kunnen rijden als Bo en dat is jammer. Hopelijk gaat het over twee weken, als we de officiële test in Jerez hebben, weer beter.”

Rondetijden werden er de afgelopen twee dagen niet vrijgegeven, anders zal dit zijn over twee weken, van 20 t/m 22 februari, als er voor de Moto3 en Moto2 teams in Jerez de eerste officiële test van 2019 op het programma staat.

 

2019 MotoGP kalender:

  • 10 maart Qatar* – Losail International Circuit
  • 31 maart Argentinië – Termas de Río Hondo
  • 14 april Americas – Circuit of the Americas
  • 05 mei Spanje – Circuito de Jerez
  • 19 mei Frankrijk – Le Mans
  • 02 juni Italië – Autodromo del Mugello
  • 16 juni Catalunya Barcelona – Catalunya
  • 30 juni Nederland – TT Circuit Assen
  • 07 juli Duitsland – Sachsenring
  • 04 augustus Tsjechië – Automotodrom Brno
  • 11 augustus Oostenrijk – Red Bull Ring – Spielberg
  • 25 augustus Groot Britannië – Silverstone Circuit
  • 15 september San Marino – Misano World Circuit
  • 22 september Aragón – MotorLand Aragón
  • 06 oktober Thailand – Chang International Circuit
  • 20 oktober Japan – Twin Ring Motegi
  • 27 oktober Australië – Phillip Island
  • 03 november Maleisië – Sepang International Circuit
  • 17 november Valencia – Ricardo Tormo

*Avondrace

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App