In een gesprek met motogp.com gaf voormalig MotoGP wereldkampioen Mick Doohan onlangs zijn mening over o.a. zijn onlangs gestopte collega MotoGP Legend Dani Pedrosa, Andrea Dovizioso, Ducati en Yamaha.  

 

Wat zijn uw gedachten over Andrea Dovizioso?

“Hij is sterk, maar opnieuw weten niet of de Ducati week in week uit net zo sterk is als de andere machines. Dovi reed lange tijd bij Honda en nu bij Ducati maar hij heeft nooit echt iets laten zien. Vorig jaar en dit jaar heeft hij een aantal geweldige races gereden, maar hij lijkt gewoon niet in staat te zijn om een kampioenschap te winnen of constant beter te zijn dan de andere jongens. Het is een geweldige kerel, maar ik weet niet of hij sterk genoeg is om echt kampioen te worden.”

Dus Dovi zal echt alles uit de kast moeten halen om te winnen, maar kan hij Marquez verslaan?

“Ik denk dat dat precies is wat ik zeg. Marc is snel op elke fiets. Zoals ik al eerder zei, als alles op zijn plek valt zullen er een aantal jongens dichterbij komen. Maar zodra de motor iets minder is dan maakt een coureur als Marc het verschil en kan hij er nog steeds goed mee overweg. Ik denk dat dat het verschil is met een talent als Marc, dit soort jongens kunnen het verschil maken. Dit gold ook voor andere jongens, zoals b.v. Pedrosa….. als alles perfect is dan zijn ze bloedsnel. Cadalora idem, maar als het dan de volgende race effe iets minder gaat, dan lukt het niet. Dovi is echt beter geworden maar hij heeft daar nog steeds wel een beetje moeite mee. Ik denk zeker dat hij de laatste jaren sterker is geworden, maar nog steeds weten we niet of hij het is….of is het de Ducati? Mijn mening is dat als je hem op een vergelijkbare machine zet als Marquez dat hij er nog niet is.”

En hoe zit het met Yamaha?

“In één woord, teleurstellend. Yamaha is altijd zo sterk geweest, ze gaan nu echter een beetje op en neer. Maverick (Viñales) kwam aan het begin van vorig seizoen sterk voor de dag maar vervolgens leek de machine zo ineens van een klif te vallen. Is het de motor? Hebben ze zo’n slechte fiets gebouwd? Geen idee. Maar het lijkt erop dat ze gedurende de laatste paar races de motor iets beter hebben gekregen. Maar als je kijkt naar de geschiedenis van de sport zijn ze steeds één van de sterksten geweest, sinds de jaren zeventig en is het steeds Honda, Yamaha, Honda, Yamaha, Honda, Yamaha geweest. Toen ik nog actief was op de Honda veranderde hun mentaliteit een beetje, ze hielden de ontwikkeling van de motor vrij neutraal in plaats van steeds grote veranderingen met hoogte- en dieptepunten…. Ik denk dat Yamaha dat nog steeds wel doet. Toen ik voor het eerst bij Honda kwam, voelde het een jaar goed aan waarna ze vervolgens alle tekeningen verscheurden en voor het jaar erop gewoon een compleet nieuwe fiets bouwden om je dan vervolgens af te vragen: waar komt deze fiets ineens vandaan? Later veranderde dit en vroeg het team aan Honda om de goed werkende onderdelen te behouden en de ‘slechtere’ onderdelen opnieuw te ontwikkelen, en vanaf dat moment werd Honda aanzienlijk constanter. Ik heb het gevoel dat ze bij Yamaha nog steeds de tekeningen verscheuren en als ze dan weer een bepaald onderdeel terug proberen te vinden is het ontwerp weg. Dat was dus vroeger ook het geval bij Honda, hadden ze een nieuw onderdeel ontwikkeld en als deze vervolgens goed was bleek de vorige ineens nergens meer te vinden. Of Yamaha nog steeds in deze mindset zit, ik weet het niet zeker maar het zomaar eens kunnen.”

Is Honda door Marquez stabieler als het gaat om de ontwikkeling?

“Ze hebben altijd al sterke coureurs gehad, maar het is de kunst om niet te ver van een basislijn af te wijken….maar ik denk dat Yamaha, Suzuki en Ducati soms verder boven of onder hun basislijn zitten, Honda is wat betreft constanter. Yamaha heeft in Valentino al lange tijd een goede en intelligente coureur. Maverick is een jongen die er aan komt, maar kijk terug naar het begin van vorig seizoen, de motor leek in eerst instantie sterk en goed, maar vanaf Qatar was het ineens allemaal anders en kon hij er niet meer mee rijden. Zeg het maar, is het de mentaliteit, de motor of is het iets anders. Ik sta momenteel niet dicht genoeg bij de sport en de teams om echt te weten wat er precies aan de hand is, maar met mijn bevindingen hoe de teams in het verleden waren, ziet er nog steeds zo uit.”

Had Ducati langer op Lorenzo moeten wachten?

“Wie weet. Of het nu de motor of Jorge was, hij deed het op dat moment niet zo goed. Maar zeker in het laatste deel van het seizoen is de Ducati sterker geworden en was Jorge snel. Hij heeft een paar fouten gemaakt en heeft daarbij blessure opgelopen, maar wie weet. Ik sta er niet dicht genoeg bij.”

Hoeveel zal Pedrosa gemist worden?

“Dani zal gemist worden omdat hij al zo lang zo’n vaste waarde in de sport is. Het is jammer dat hij nooit een MotoGP titel heeft gewonnen. Of dat komt vanwege zijn lengte, gewicht of wat dan ook, hij heeft veel pech gehad. Hij heeft zichzelf te vaak pijn gedaan. En het is teleurstellend om te zien dat hij nooit een titel in de koningsklasse heeft gewonnen, hij verdiende het in mijn ogen wel. Maar ik denk dat de tijd rijp was voor hem om verder te gaan, ik denk dat hij in een geweldige nieuwe uitdaging heeft gevonden als KTM MotoGP testcoureur en ik denk dat hij KTM enorm kan helpen. Maar je weet het, de sport is altijd groter dan één rijder. Het is net als in de Formule 1 toen Senna en Schumacher stopten….de sport is altijd groter. Het is jammer als mensen als Pedrosa de sport verlaten, met name voor de fans die hem al jaren als trouwe fan hebben gevolgd, maar we moeten ook nieuw talent toelaten en hen de ruimte geven om te schitteren.”

Pech bestaat dus echt?

“Ja, soms liepen er dingen verkeerd. Ze zeggen vaak dat je je eigen geluk afdwingt met hetgeen je doet tijdens de voorbereiding en hoe je er mentaal mee omgaat, maar als er iemand voor je crasht, of als er ergens olie ligt of er een technisch probleem ontstaat…. wat kun je daaraan doen? Dat is pech hebben en daarom heb je soms ook een beetje geluk nodig. Het enige wat je kunt doen is jezelf beter dan anderen voorbereiden om het risico te minimaliseren. Helaas is er altijd een risico aanwezig in de autosport en de MotoGP, maar als je alle risico’s uit zou kunnen sluiten dan zou het ook een stuk minder spannend zijn!”

Denkt u dat u nog eens in de verleiding zult komen om terug te keren in de sport?

“In eerste instantie wel toen ik stopte met racen, maar om eerlijk te zijn…. als er een spannende en uitdagende functie was, misschien, maar er is op dit moment niets dat me genoeg zou kunnen prikkelen. Werken voor een fabrikant is niet zo spannend. Misschien is het nu anders. Alberto (Puig) is in een geweldige positie omdat hij zo’n functie heeft….. de Japanners hebben veel respect voor hem en hij kan het verschil maken. Maar voor mij is er niet iets dat uitdagend genoeg is. Op dit moment kan ik niet iets bedenken wat zou ik kunnen doen om het verschil te maken.”

 

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App