De Grand Prix-commissie, die belast is met het opstellen van regels binnen het MotoGP wereldkampioenschap, heeft woensdag 5 december een flink aantal wijzigingen bekend gemaakt welke voor komend seizoen doorgevoerd zullen worden. De belangrijkste wijzigingen betreffen de herstartprocedures, bijzondere finishprocedures en een uitbreiding van het aantal regenbanden gedurende een Grand Prix weekend.

Na de verwarring tijdens de natte herstart tijdens de MotoGP-finale van 2018 in Valencia, die onderbroken werd middels een rode vlag, konden een aantal coureurs deelnemen aan het tweede deel van de race ondanks het feit dat ze waren uitgevallen voordat de rode vlag werd getoond. Zo werd o.a. Red Bull KTM coureur Pol Espargaró uiteindelijk als derde afgevlagd ondanks dat hij al uitgevallen was voor de rode vlag situatie. In de nieuwe regels is nu vastgelegd dat de FIM MotoGP Stewards na een rode vlag een duidelijke definitie van “actieve” of “uitgevallen” rijders kenbaar moeten maken.

Een andere belangrijke wijziging betreft de finish procedure, In het verleden was het namelijk zo dat er in de Grand Prix-regels vermeld stond dat zowel de rijder als de motor in contact moesten zijn bij het passeren van de finishlijn. Met andere woorden, als een coureur vlak voor de finish ten val kwam en los van zijn machine de finish passeerde werd deze niet in de uitslag opgenomen. Een goed voorbeeld hiervan was Nederlander Bo Bendsneyder tijdens de 2017 editie van de Ducth TT. De destijds voor het Red Bull KTM Ajo Moto3 uitkomende Rotterdammer lag op podiumkoers totdat hij bij het uitkomen van de laatste bocht op weg naar de finish ten val kwam en los van zijn machine al glijdend over de finish kwam. De wedstrijdleiding kende destijds geen pardon en nam Bendsneyder niet op in de uitslag. Deze regel is nu aangepast en in een vergelijkbaar geval als Bendsneyder telt nu dat wie het eerste – de coureur of zijn motor – de finish passert de uitslag bepaald. In het geval van Bendsneyder zou dat betekend hebben dat hij als tiende afgevlagd was.

De Grand Prix Commissie heeft in overleg met de Safety Commission besloten dat de MotoGP coureurs vanaf komend seizoen in het geval van regen twee banden extra tot hun beschikking krijgen. Waren er tot nu toe 11 regenbanden beschikbaar in een Grand Prix weekend, vanaf komend seizoen zullen dat er 13 zijn (6 voor- en 7 achterbanden). Deze aanpassing is mede ingevoerd omdat de meerderheid van de MotoGP coureurs het afgelopen seizoen binnen bleef tijdens een (deels) natte sessie om zo banden te sparen op een nat wegdek.

Zowel de Moto2- als ook de Moto3-banden coureurs kunnen onbeperkt regenbanden blijven gebruiken tijdens een nat Grand Prix weekend. Hierbij moet wel vermeld worden dat ze maximaal 4 sets ter beschikking gesteld krijgen door Dunlop (meer banden gebruiken betekend dus extra betalen).

Een volledig overzicht van alle door de Grand Prix-commissie aangekondigde wijzigingen zijn te vinden via de volgende link: Decision_of_the_Grand_Prix_Commission


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App