Foodwatch campagne: ‘Red Bull, stop met schaamteloze sport- en jongerenmarketing’

512
binder
Brad Binder - KTM Moto2 | foto© KTM images

Voedselwaakhond foodwatch kan niet langer aanzien hoe er met name via auto- en motorsport reclame wordt gemaakt voor Red Bull. De organisatie doet nu, aan de vooravond van het Formule 1-seizoen, een oproep aan Red Bull om te stoppen met in hun ogen schaamteloze sport- en jongerenmarketing.

Wordt na de tabaksreclame binnenkort ook de sponsoring en marketingactiviteiten van Energydrank merken binnen de sport aan banden gelegd? Als het aan voedselwaakhond ‘foodwatch’ ligt in ieder geval wel.

Waarschuwing
In 2014 waarschuwde een groep wetenschappers verbonden aan de Wereldgezondheidsorganisatie afdeling Europa al voor de ‘agressieve marketing’ van producenten van energiedranken gericht op jongeren en sport, en riep overheden op in te grijpen. Kinderartsen zien op de eerste hulp de gevolgen van een hoge consumptie: van slaapproblemen en hartritmestoornissen tot zelfs nierfalen.

Begin dit jaar bepleitten zij een verbod op energiedranken onder de 16 jaar. Terwijl Red Bull haar marketing in de ogen van foodwatch richt op jongeren en diversen sporten als skateboarden, snowboarden, motorsport en schaatsen. Het Voedingscentrum en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waarschuwt juist voor energiedranken tijdens het sporten, omdat de drank je uitdroogt. foodwatch:

“Red Bull is alle schaamte voorbij en promoot haar drankje waar deze de meeste schade kan aanrichten, namelijk onder jongeren en tijdens sport, aldus foodwatch”

In Engeland zijn deze maand de meeste supermarkten gestopt met de verkoop van de ongezonde drankjes aan jongeren onder de 16.

Red Bull marketing
Extreme sporten die populair zijn onder jongeren, spelen al lange tijd een hoofdrol in de reclames van Red Bull. Veel topsporters worden aan het merk gebonden, onder andere schaatsers, skateboarders, triatleten, motorcoureurs, snowboarders, BMX’ers en uiteraard Formule 1-coureurs, waaronder Max Verstappen. Zo probeert Red Bull de verkoop van haar drankje onder jongeren verder op te stuwen. De campagnes worden aangevuld met marketing waarbij de nadruk wordt gelegd op toegevoegde vitamines, in een poging een gezonder imago te krijgen. Ook wordt overal – zelfs in de naam, ‘energiedrank’ – gesuggereerd dat het drankje je energie (vleugels) geeft, terwijl tegenover de korte energiekick, langdurige vermoeidheid een bijwerking is.

Red Bull is niet de enige: ook andere merken proberen de drankjes te promoten als cool, en met succes. Jongeren (68%, 10-18jaar) drinken dubbel zoveel energiedranken als volwassenen. Ook onder sporters worden ze vaak gebruikt.

Lees hier de volledige oproep van foodwatch in het eerder vandaag door de voedselwaakhond verzonden persbericht: http://bit.ly/2IMSjbX

Reactie Red Bull: juiste voorlichting
Volgens Red Bull richt het bedrijf zich op een doelgroep vanaf zestien jaar en adverteert het op een doelgroep vanaf achttien jaar.

“Sport is echter van alle leeftijden en succesvolle atleten bereiken heel Nederland. Op verpakkingen van energiedranken staat vermeld ’niet aanbevolen voor kinderen’ en Red Bull zorgt ook voor de juiste voorlichting over sport- en energiedranken in sportkantines. De atleten met wie Red Bull samenwerkt, drinken Red Bull omdat ze suiker en cafeïne willen binnenkrijgen als brandstof voor hun training of wedstrijd, in combinatie met water”, aldus Red Bull.

Red Bull sponsoring
In Nederland worden Max Verstappen maar ook o.a. Moto2 coureur Bo Bendsneyder en meervoudig motorcross wereldkampion Jeffrey Herlings ondersteunt door Red Bull. Naast de persoonlijke sponsor van diverse atleten kennen we Red Bull natuurlijk ook van de Red Bull MotoGP Rookies Cup, het Red Bull KTM Factory Racing MotoGP Team en als co-sponsor van diverse andere wegraceteams. Naast Red Bull is ook Monster Energy een belangrijke sponsor in diverse takken van sport.