Forward Racing Team presenteert 2018 plannen in Milaan

170
Forward Racing
Eric Granado en Stefano Manzi onthulden de 2018 Forward Racing livery

Waar de MotoGP coureurs hun eerste rondes op nieuwe machines er alweer op hebben zitten, daar begint het spektakel voor de Moto2 coureurs aanstaande maandag. Forward Racing presenteerde daarom donderdag de nieuwe motor en coureurs voor het aankomende seizoen. Natuurlijk ontbrak ook de flamboyante eigenaar Giovanni Cuzari niet. Hij maakte daarnaast een duidelijk statement door ook de ‘grid girls’ niet te laten ontbreken bij de show.

Met een presentatie plaats midden in Milaan in een ‘fancy’ winkel-café, hield Forward Racing de mythe in stand dat zij het spectaculairste team in het paddock zijn. Toch zijn de verwachtingen van het team lager dan andere jaren. Waar vorig jaar nog gehoopt werd dat Baldassari voor de titel kon gaan, verwacht het team dit jaar ‘slechts’ een groei te zien van de jonge coureurs.







Dit jaar heeft Forward Racing twee nieuwe coureurs in dienst genomen. De Braziliaan Eric Granado komt over uit het Europese kampioenschap Moto2 en Stefano Manzi is de afgevaardigde van de VR46 Academy. Een samenwerking die Cuzari graag in stand wil houden:

‘Ik denk dat wij de coureurs wat mee kunnen geven wanneer zij bij ons rijden, dus zolang de academy er ook zo over denkt, zou ik graag met ze verder willen werken.’

Echter had het team er ook anders uit kunnen zien, het Italiaans-Zwitserse team had namelijk ook interesse in Bo Bendsneyder:

‘Ik zie in hem een groot kampioen dus ik had hem graag gezien bij ons team. Al denk ik dat hij bij Tech3 Racing ook een fantastisch seizoen zal gaan draaien.’

Een van de concurrenten van de Nederlander zal Eric Granado gaan zijn. De door Honda gesponsorde coureur maakt een comeback in de mondiale GP wereld. Afgelopen jaar won hij het Europese Moto2 kampioenschap en veroverde hij daarnaast de Braziliaanse Superbike titel.

‘Ik denk dat ik enkele jaren geleden nog te jong en onervaren was om mee te dingen in de Moto3 en Moto2 klasse. Nu heb ik meer ervaring en ben ik ervan overtuigd dat ik het beter ga doen. Dit houdt in dat ik in het eerste half jaar gewoon mijn meters moet maken en dat betekent dat ik races zal moeten finishen. Daarna hoop ik betere resultaten te overleggen. Dat zou ik bijv. graag op het circuit van Assen doen. Dat is voor mij het mooiste circuit van het jaar. Al ben ik wel geschrokken van het feit dat er Formule 1 auto’s op het circuit gaan rijden. Persoonlijk geloof ik niet dat de chicane op het einde hetzelfde kan blijven als men er een Formule 1 race gaat houden. Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat het circuit gewoon hetzelfde blijft, aldus de 21-jarige Braziliaan.

Een gedachte die ondersteund wordt door Cuzari:

‘Mij lijkt het niet eenvoudig om op het circuit van Assen een Formule 1 race te organiseren. Ik sta ervan versteld dat Charlie Whiting heeft aangegeven dat er nauwelijks wijzigingen nodig zullen zijn om het circuit Formule 1 waardig te maken. Begrijp me overigens niet verkeerd, ik zou het top vinden voor Assen dat zij een Formule 1 wedstrijd zouden mogen gaan organiseren. Voor heel Nederland zou dat een fantastische zaak zijn.’

Tot slot maakte het team bekend dat ze een nieuwe hoofdsponsor hebben gevonden. Het merk 4:20 is duidelijk te zien op de nieuwe livery van de motor. De sponsor maakt naast alcoholische dranken ook een energydrank. Een trend die duidelijk terug te zien is in de auto en motorsport, maar die wel onder druk lijkt komen te staan door nieuwe regelgeving in verschillende landen. Teambaas Cuzari liet weten dat hij zich persoonlijk geen zorgen maakte omtrent deze nieuwe regelgeving, omdat de sponsor genoeg andere dranken maakt.

 

Met dank aan Aaron Deckers