Joan Mir: ‘90% kans dat ik in 2019 uitkom in de koningsklasse’

82
joan-mir
Joan Mir- Le Mans zondag | foto© Racesport.nl - Nico Schneider

De MotoGP rijderscarrousel draait momenteel op volle toeren. Hoewel er nog slechts enkele plaatsen vrij zijn bij een officieel MotoGP team heeft er zich een nieuwe kandidaat gemeld aan het front, zijn naam huidig Moto2 coureur Joan Mir. Wie van de grote namen moet er plaats maken?

De afgelopen week voorafgaand aan de HJC Helmets Grand Prix de France werden er opnieuw een drietal puzzelstukjes opgelost in de MotoGP transfermolen. Zo maakte Suzuki bekend dat Alex Rins ook in 2019 en 2020 uit zal blijven komen voor Team Suzuki Ecstar, dat Aleix Espargaró zijn aan het einde van dit seizoen aflopende contract met Aprilia met nog eens twee jaar verlengd heeft en dat ook Ducati hun langgekoesterde wens in vervulling zag gaan na een ja-woord van Andrea Doviziso voor een langer verblijf bij het team voor 2019 en 2020.

Opnieuw drie plaatsen ingevuld maar welke plaatsen blijven er nog beschikbaar en wie zijn de belangrijkste kandidaten?

Na het bekend worden van deze drie nieuwe overeenkomsten hebben zowel Suzuki, Ducati en Aprilia nog geen invulling voor de tweede plaats binnen hun team, iets dat ook geld voor het Repsol Honda Team dat naast een langer verblijf van Marc Marquez nog geen beslissing heeft genomen over de plaats die momenteel wordt ingenomen door Dani Pedrosa.

Suzuki:
Ondanks dat Suzuki nog geen beslissing heeft genomen wie vanaf komend weekend de teamgenoot gaat worden van Rins is het inmiddels wel duidelijk dat dat niet zijn huidige teamgenoot Andrea Iannone zal blijven. De Italiaan heeft namelijk maandag na afloop van de Franse Grand Prix in Le Mans van het Suzuki management te horen gekregen dat hij geen nieuw aanbod zal krijgen en dat hij uit moet gaan kijken naar een nieuwe werkgever.

Inmiddels is ook bekend dat men bij Suzuki erg gecharmeerd is van de diensten van huidige Moto2 coureur Joan Mir. Daarnaast is het een publiek geheim dat er de afgelopen maanden intensief contact is met het management van Jorge Lorenzo. De keus van Suzuki zal dan ook hoogstwaarschijnlijk gaan tussen deze twee coureurs. Kiest Suzuki voor Mir dan kiest men voor prestatie op langere termijn en moet men hun titelaspiraties nog even uitstellen. Kiest men voor Lorenzo dan haalt men een bestaande topper in huis die na twee verloren jaren bij Ducati waarschijnlijk niets liever wil dan zijn eigen imago zo snel als mogelijk weer wil oppoetsen door middel van podiumplaatsen en overwinningen. Vanzelfsprekend zal er een groot financieel gat zitten wat betreft het salaris van het tweetal, de veel duurdere Lorenzo heeft daarentegen wel het voordeel dat hij Monster Energy (stopt na dit seizoen bij Tech3 Racing) mee zal brengen.

Ducati:
De kans dat ook Dovizioso voor komend seizoen een nieuwe teamgenoot zal krijgen is na de Franse Grand Prix in Le Mans ook aanzienlijk gestegen. Met zijn tweede plaats achter winnaar Marc Marquez heeft Danilo Petrucci zijn kansen op een overstap naar het Ducati Team aanzienlijk weten te vergroten. Iets dat Ducati Corse general manager Gigi Dall’Igna dan ook niet onder stoelen of banken stak nadat de Alma Pramac Racing coureur in Le Mans de best geklasseerde Ducati coureur was en Lorenzo, die zesde werd, af had weten te troeven.

Lorenzo daarentegen gaf nog geen krimp en liet weten nog niet in paniek te raken, dat hij nog steeds geloofd in zijn eerste MotoGP zege voor Ducati en dat hij er nog vertrouwen in heeft dat hij vriendjes gaat worden met de Ducati, en de situatie zomaar weer eens heel anders kan zijn na de thuiswedstrijd van Ducati over ruim een week in Mugello. Of het echter zover zal komen is nog maar de vraag, de kans dat Ducati uitgerekend voorafgaand of tijdens de voor hun misschien wel de belangrijkste Grand Prix op het historische Italiaanse circuit al een beslissing heeft genomen en deze bekend zal maken is zeer waarschijnlijk.

Of de keuze dan zal vallen op Petrucci of Lorenzo is nog een vraagteken. Ondanks de woorden van Dall’Igna, de zelfverzekerdheid van Lorenzo is er namelijk nog een belangrijke kandidaat die aan het venster klopt, en deze luistert naar de naam Jack Miller. Als we de woorden van Petrucci mogen geloven na afloop van de MotoGP wedstrijd in Le Mans dan zijn er nog twee kandidaten, hijzelf en Miller. Hoe de naam van Mir hierbinnen past is voor ons op dit moment niet duidelijk, de manager van de Spanjaard schermt echter ook met een aanbieding van het officiële Ducati fabrieksteam.

Aprilia: De kans dat ook Aleix Espargaró in 2019 een nieuwe teamgenoot zal krijgen is nagenoeg 100%. Een langer verblijf van de tegenvallend presterende Scott Redding lijkt daarentegen uitgesloten. Belangrijkste kandidaten om de plaats van de Brit over te nemen zijn Iannone en Petrucci die beiden een aanbieding op zak hebben. Met de wetenschap dat Suzuki Iannone geen nieuw aanbod heeft gedaan lijkt hier de keus niet zo moeilijk meer en in het voordeel uit te gaan vallen voor de huidige Suzuki coureur.

Repsol Honda:
Huidige teammanager Alberto Puig heeft afgelopen weekend laten weten dat de keus voor de tweede plaats binnen zijn team op dit moment nog niet gemaakt is en deze ook niet gemaakt zal worden voor de Catalaanse Grand Prix midden juni.

De grote vraag is echter of Dani Pedrosa zal blijven of dat Honda kiest voor een jongere teamgenoot voor Marquez. Na het afhaken van Johann Zarco, de Fransman verkoos onlangs een contract bij het officiële fabrieksteam van KTM i.p.v. in te gaan op een aanbod van Honda, lijken de kansen voor Pedrosa echter weer te zijn gegroeid. Maar schijn bedriegt want inmiddels is ook uitgelekt dat Honda al een voorcontract heeft getekend met Mir. Dit voorcontract zou geldig zijn tot 31 mei aanstaande, met andere woorden Mir zal voor het einde van deze maand een beslissing moeten nemen of hij kiest voor Suzuki, Ducati of een contract als nieuwe teamgenoot van Marquez. Een luxe positie dus voor Mir, een onzekere positie daarentegen voor Pedrosa die, mocht er geen plaats meer voor hem zijn binnen zijn huidige team, nog weinig andere of misschien zelf wel helemaal geen andere opties meer heeft binnen een officieel fabrieksteam.

Conclusie:
Met de uitspraak van, en de wetenschap dat Mir in 2019 zo goed als zeker toe zal treden tot het selecte gezelschap van MotoGP coureurs zal er komend seizoen voor één of misschien wel twee grote namen geen plaats meer zijn in de koningsklasse. Een MotoGP wereldkampioenschap in 2019 zonder Lorenzo of Pedrosa, het zal voor velen nog moeilijk voor te stellen zijn.

Of Dorna het daarentegen zal accepteren dat één of twee van deze namen van het toneel zal verdwijnen valt nog maar ten zeerste te betwijfelen, sterker nog dat zal de Spaanse rechtenhouder niet zonder slag of stoot accepteren. Kortom, er is de komende dagen, week nog volop werk aan de winkel voor de fabrikanten, teams, managers en Dorna bazen om de laatste puzzelstukjes op de juiste plaats te krijgen, keuzes waarbij er af en toe verschillende belangen afgewogen zullen moeten worden. Belangen waar de meerderheid van de fans geen weet van heeft, niet zal interesseren maar die vanwege de commerciële belangen wel cruciaal zullen zijn om de MotoGP puzzel voor 2019 compleet te krijgen.

P.s. Mir heeft momenteel nog een doorlopend Moto2 contract bij het Estrella Galicia 0,0 Marc VDS Team. De Spanjaard heeft echter een clausule in zijn overeenkomst dat hij tussentijds mag vertrekken bij een aanbieding van een officieel fabrieksteam. De 20 jarige Spanjaard heeft daarnaast aangegeven dat hij koste wat kost na dit seizoen de overstap wil maken naar de MotoGP categorie aangezien er vanaf 2019 een nieuw tijdperk begint voor de Moto2 klasse (overstap van Honda naar Triumph) en hij het niet ziet zitten om hier nog één of twee jaar in te investeren. Daarnaast is het momenteel natuurlijk de grote vraag hoeveel zijn bestaande Moto2 contract nog waard is gezien de soap die er momenteel gaande is binnen het Belgische Moto2 en MotoGP team.

 

Handige links HJC Helmets Grand Prix de France:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag