Jorge Martin heeft zondag tijdens de Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix de Moto3 titel op zijn naam geschreven. Door het gehele seizoen bleek de Spanjaard al een serieuze titelkandidaat met zeven overwinningen, negen podiums en elf poles. Met hoogte- en dieptepunten nam Martin het op tegen grootste titelrivalen Marco Bezzecchi en teamgenoot Fabio Di Giannantonio.

Jorge Martin maakte zijn Grand Prix debuut in 2015 met het Mapfre Mahindra team, waar hij een contract tekende nadat hij gekroond was als kampioen van de Red Bull MotoGP Rookies Cup. Zijn eerste WK punt scoorde hij meteen al tijdens zijn eerste race in Qatar en werd vanaf dat moment een reguliere top vijftien rijder, waarna hij zijn rookie seizoen eindigde als zeventiende in het klassement. Het seizoen daarna zette de Madrileen goede stappen – hij behaalde zijn eerste podium op een nat Brno – maar kende ook de nodige pech waardoor hij een aantal races mistte door een blessure, en het 2016 seizoen slechts afsloot met de zestiende plaats in het klassement

2017 was het seizoen waar Martin zich aan de top meldde nadat hij de overstap had gemaakt naar het Del Conca Gresini Moto3 team en hij het seizoen begon met een derde plaats in Qatar. Negen poles kwamen dat jaar op zijn naam te staan en er volgden ook nog eens acht podium finishes, al moest hij wel erg lang wachten op die langverwachte eerste overwinning. Die behaalde hij pas tijdens de laatste race van het seizoen in Valencia, een voorbode van wat 2018 zou gaan brengen voor de jonge Spanjaard. In het kampioenschap bracht 2017 hem al een vierde plaats.

Het huidige seizoen begon dan ook perfect voor Martin, met de overwinning in Qatar. Argentinië bleek een moeilijkere race onder lastige omstandigheden en hij kwam daar dan ook niet verder dan de elfde plaats. Op die dag won Marco Bezzecchi zijn eerste race en bleek de Italiaan naarmate het seizoen vorderde ook de grootste bedreiging te zijn voor Martin. In het Amerikaanse Austin was de eerste plaats weer weggelegd voor Martin alvorens er twee moeilijke raceweekeinden volgden die resulteerden in DNF’s in Jerez en Le Mans.

Mugello betekende de 25 punten gevolgd door een nulscore in Barcelona, maar daarna volgden twee overwinningen achter elkaar in Assen en op de Sachsenring, wat hem de eerste plaats in de tussenstand bracht. De race daarna in Brno verliep desastreus voor Martin, hij brak bij een crash tijdens FP1 zijn linker pols waardoor hij een operatie moest ondergaan en de rest van het weekend uit moest zitten waarmee zijn opmars in het kampioenschap een halt werd toegeroepen.

Terug op het asfalt in Oostenrijk, moest de Madrileen flink op zijn tanden bijten en doorzetten, wat hij op ongelofelijke wijze wist te doen en een emotioneel podium behaalde. In Misano sloeg het ongeluk toe voor Bezzecchi die uit de race crashte, maar Martin wist hier met een tweede plaats twintig punten te behalen. Pas in Aragon was Martin weer terug op volle toeren wat resulteerde in een overwinning tijdens zijn thuis Grand Prix. De eerste van de vier opeenvolgende overzeese races gaf Martin nog een voordeel omdat Bezzecchi onderuit schoof in Thailand en Martin – ondanks nog steeds last hebbende van zijn blessure – met een vierde positie aan de haal ging. In Motegi waren de rollen omgedraaid en eindigde de race voor Martin in tranen na een crash en een glansrijke overwinning van rivaal Bezzecchi.

Phillip Island betekende echter nog meer drama. Nu was het ongeluk weer aan de kant van Bezzecchi toen de Italiaan onderuit werd gereden door een andere rijder. Hier wist Martin wederom geen zege te behalen maar de vierde plaats bracht hem wel een voordeel ten opzichte van zijn concurrent. Martin kreeg hiermee de kans om in Sepang zijn eerste match point te verzilveren – met een voorsprong van twaalf punten op Bezzecchi en twintig op Di Giannantonio zou hij aan zijn missie gaan beginnen.

In een fantastische race zondagochtend in Sepang, waarin flink gestreden werd, duurde het even maar wist Martin uiteindelijk het perfecte moment te vinden om zich los te rijden van de rest van het veld. Voor Bezzecchi zat er vanaf dat moment niets meer in dan de schade te beperken en hoop te houden. Martin kwam uiteindelijk als eerste over de finishlijn, maar achter hem was in de laatste bocht een waar gevecht gaande voor de resterende podiumplekken. Bezzecchi kwam er niet zo goed uit als gehoopt en zijn vijfde plaats was net niet voldoende om de strijd voor het kampioenschap te verlengen tot aan Valencia. Na een spannend, intens en zeer vermakelijk seizoen, staat het 2018 Moto3 kampioenschap op naam van Jorge Martin.

Jorge Martin & Fausto Gresini | foto© Gresini Racing

Statistieken Jorge Martin:

  • Jorge Martin is de derde Spanjaard die een Moto3 titel wint na Maverick Viñales (2013), Alex Marquez (2014) en Joan Mir (2017).
  • Martin is de dertiende Spanjaard die in de lichtste klasse van het wereldkampioenschap een kampioenschap behaalt.
  • Met zijn 20 jaar en 279 dagen oud, is Martin de op vier na jongste rijder die de Moto3 titel op zijn naam schrijft, na Alex Marquez (18 jaar en 200 dagen), Maverick Viñales (18 jaar en 302 dagen) en Joan Mir (20 jaar en 51 dagen).
  • Martin won dit seizoen zeven races tot nog toe, waarmee hij Luis Salom (2013) en Brad Binder (2016) evenaart.
  • Martin heeft tot nog toe acht races gewonnen in zijn carrière, waarmee hij Maverick Viñales, Alex Rins en Danny Kent evenaart op de lijst van meeste Moto3 overwinningen sinds 2012.
  • Martin stond tot nog toe negen keer op het podium dit seizoen, en een totaal van 19 podiums in de klasse, één minder dan Luis Salom en Brad Binder, die beide vijfde staan op de lijst met rijders met meeste podiums in de Moto3 klasse.
  • Met deze 19 podiums is Martin nu de vierde op de lijst van Spaanse rijders met de meeste podiums in de lichtgewichtsklasse na Alex Rins (23), Maverick Viñales (22) en Luis Salom (20.
  • Dit is het vierde opeenvolgende jaar, na Brad Binder, Danny Kent en Joan Mir, dat een coureur uit de Red Bull MotoGP Rookies Cup de Moto3 wereldtitel weet te winnen.
  • Jorge Martín heeft zich 20 keer op pole gekwalificeerd in de Moto3, een record in de klasse. Zijn naaste concurrent is Álex Rins met 13, gevolgd door Enea Bastianini met 9. Daarnaast behaalde hij in 2017 vijf keer op rij pole van Jerez tot Assen, een recordreeks in de Moto3 klasse.
  • Dit is de vierde keer dat een Honda-rijder de Moto3 wereldtitel heeft gewonnen, naast de kampioenschappen van Álex Marquez (2014), Danny Kent (2015) en Joan Mir (2017).
  • Martín (186) behoort tot de lijst van vier coureurs die sinds de introductie van de Moto3 klasse in 2012 meer dan 150 ronden aan de leiding hebben gereden, samen met Romano Fenati (265), Maverick Viñales (234) en Álex Rins (173).

 

Handige links Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App