Komt Ducati in Qatar opnieuw met een ‘winglet’verrassing?

74
ducati
Andrea Dovizioso en zijn crew in overleg met Gigi Dall'Igna | foto© Racesport.nl - Nico Schneider

De zogenaamde ‘winglets’ zijn vanaf dit seizoen niet meer toegestaan in de MotoGP klasse. Tijdens de twee verreden wintertesten zagen we echter diverse motormerken experimenteren met nieuwe ‘interne winglets’, Ducati het motormerk dat de ‘winglets’ introduceerde en momenteel het meeste nadeel ondervindt tijdens het rijden zonder vleugels houdt zich vooralsnog aardig op de vlakte. De grote vraag is nu, komt men in Qatar opnieuw met een verrassing?

Ducati kwam enige tijd geleden als eerste weer op de proppen met de zogenaamde ‘winglets’ – het gebruik was niet nieuw omdat er in een ver verleden al vaker mee gereden werd – maar nadat het gebruik er van al snel overgenomen werd door een aantal andere merken in de koningsklasse, de MotoGP motoren soms meer op vliegtuigen gingen lijken en de grote uitstekende delen volgens de racedirectie gevaarlijke situaties op konden gaan leveren werd besloten het gebruik ervan met ingang van het seizoen 2017 te verbieden.

Vanzelfsprekend spartelde Ducati in eerste instantie nog tegen, stak men niet onder stoelen of banken dat het gebruik van de ‘winglets’ totaal niet gevaarlijk was en dat het gebruik ervan juist gestimuleerd diende te worden aangezien er in de koningsklasse met ‘prototype’ motoren gereden wordt en de MotoGP klasse niet gezien kan worden als een standaardklasse.

Tijdens de eerste officiële MotoGP test op het Sepang International Circuit kwamen de eerste fabrikanten al met een oplossing door nieuwe ‘interne winglets’ te introduceren om daarmee het verlies van de verboden ‘winglets’ te kunnen compenseren. Nadat Yamaha hiermee in Sepang al het nodige stof deed opwaaien kwamen afgelopen week op Phillip Island ook o.a. Suzuki en Aprilia met een soortgelijke oplossing.

Aangezien het effect (en eventuele voordelen) van de ‘winglets’ per circuit verschilt zal het bij veel wegracefans bekend zijn dat de effecten op een circuit als Phillip Island misschien wel het grootst zijn ten opzichte van de andere zeventien circuit op de MotoGP kalender.

Opvallend tot nu toe echter is dat uitgerekend Ducati, de fabrikant die zo goed als zeker momenteel de meeste nadelen ondervindt van het verbod op de ‘winglets’ in tegenstelling tot de andere motormerken nog geen enkel alternatief getest heeft in Sepang of de afgelopen week op Phillip Island.

De van Yamaha overgekomen Jorge Lorenzo gaf na de test van afgelopen week aan dat het niet meer mogen gebruiken van de ‘winglets’ grote invloed heeft op de prestatie van de Ducati. De vijfvoudig wereldkampioen reed in november van afgelopen jaar in Valencia tijdens zijn eerste test op de Ducati nog met de ‘winglets’ terwijl hij het in Sepang en op Phillip Island zonder moest doen.

“Op Sepang was er niet zoveel verschil, maar hier voel je het zeker, vooral met de wind,” aldus Lorenzo op vrijdagavond na afloop van de driedaagse test. “Met name op hoge snelheid in de zesde versnelling merk je dat de voorkant begint te bewegen waardoor ik eerder van het gas af moet. In Sepang heb je minder vloeiende en lange rechte stukken, het is meer stop and go en dan merk je het allemaal niet zo. Het moge duidelijk zijn dat deze nieuwe regels niet in het voordeel uitpakken van Ducati. We zullen iets moeten doen, iets anders moeten verzinnen om ons verlies in met name de bochten goed te kunnen maken.”

Ondanks de ‘klaagzang’ van Lorenzo stonden hij en zijn Ducati teamgenoot Andrea Dovizioso er na afloop van de driedaagse MotoGP test op het Phillip Island Grand Prix Circuit gewoon uitstekend bij. Met een achtste en negende tijd op minder dan 0,9 seconde van de snelste man Maverick Viñales is er vooralsnog geen vuiltje aan de lucht.

Hoewel iedere MotoGP kenner er van overtuigd is dat beide Ducati’s er tijdens de eerstvolgende test en de openingswedstrijd van het seizoen op het Losail International Circuit in Qatar er gewoon zullen staan en zowel Dovizioso als Lorenzo met de snelsten mee zullen doen, kijken de overige motormerken, teams en coureurs toch met enige argusogen naar het Italiaanse fabrieksteam.

Nagenoeg niemand in het MotoGP paddock kan zich namelijk voorstellen dat Ducati niet met een alternatief idee komt als vervanger van de verboden ‘winglets’, de grote vraag is dan ook niet of de grote technische man Gigi Dall’Igna nog iets uit de hoge hoed zal toveren in Qatar, maar meer voor welke verrassing hij nog zal gaan zorgen vlak voor aanvang van de eerste MotoGP wedstrijd van 2017.

 

Handige links MotoGP test Phillip Island

Volledige uitslagen
Fotoverslag