Marc Marquez rijdt weer op de motor: ‘Ik had dit echt effe nodig’

705
marc-marquez
Marc Marquez | foto© Honda Racing

Voor Marc Marquez verliep de afgelopen winterstop anders dan alle voorgaande. De regerend MotoGP wereldkampioen onderging begin december namelijk een ‘complexe’ schouderoperatie waardoor er niet op de motor gereden kon worden en alles uitsluitend in het teken stond van de revalidatie. Maar een paar dagen voor zijn vertrek naar Sepang was het zover en kon hij voor het eerst weer op een motorfiets stappen.

Onlangs tijdens de Repsol Honda Team presentatie in Madrid liet Marc Marquez de aanwezige media weten dat deze winter de meest zware en saaie winterstop ooit is geweest. De Spanjaard wil normaalgesproken niets liever dan elke dag trainen op een motor, maar vanwege zijn schouderoperatie bleven al zijn motoren de afgelopen twee maanden ongebruikt in de garage staan en stond alles in het teken van de revalidatie en het op tijd fit zijn voor de eerste Official MotoGP Test die van 6 t/m 8 februari op het programma staat in Sepang.

De afgelopen weken werkte Marquez samen met zijn fysiotherapeut Carlos J. García dan ook een zeer strak revalidatieprogramma af. Eerst in de behandelkamer, vervolgens in de sportschool, sinds vorige week op de mountainbike en dinsdag 29 januari, enkele dagen voor zijn vertrek naar Sepang, stapte de Repsol Honda coureur voor het eerst weer op een motorfiets.

Met enige schroom stapte Marquez afgelopen dinsdag in het nabij zijn woonplaats Cervera gelegen circuit van Alcarràs voor het eerst sinds zijn operatie weer op de motor. Dit om te zien of zijn schouder daadwerkelijk zo ver genezen was en hij met een goed gevoel in het vliegtuig kon stappen op weg naar Sepang.

De motor waarmee gereden werd was weliswaar geen Honda RC213V MotoGP machine maar een veel kleinere, lichtere en minder snelle Honda NSF100 machine.

Marc Marquez: “Ik had dit echt effe nodig. Ik kwam weer met mijn elleboog aan de grond! Als coureur wil je gewoon ff weer het gevoel hebben dat het allemaal nog lukt, helemaal tijdens een veertien uur durende vlucht naar Maleisië. Gewoon even het gevoel hebben van remmen, gasgeven en de koppeling inknijpen. We hebben een paar rondjes gereden en dat heeft me doen inzien van waar we nu ongeveer staan. Tijdens het rijden heb ik wel een bevestiging gekregen van hetgeen ik vooraf verwachte, met name de kracht bij het remmen – en dan met name voor een linkerbocht waarbij de meeste kracht komt op de linkerschouder – was nog wel problematisch. Hier zullen we nog hard aan moeten blijven werken, we zullen geduld moeten hebben in Maleisië en onze uiterste best moeten blijven doen om te zorgen dat we in maart weer volledig fit zijn.”

Zoals Marquez een week geleden ook al aankondigde tijdens de teampresentatie in Madrid zal hij zeker niet volledig fit en hersteld aan zijn eerste kilometers van 2019 op de Honda RC213V beginnen en is voorzichtigheid geboden in Sepang. Geen fouten maken en uitsluitend het hoognodige testwerk doen, immers een kleine fout op het Maleisische circuit kan grote gevolgen hebben en waardoor de start van het seizoen in gevaar kan komen, een seizoen waarin Marquez zijn zinnen heeft gezet op het met succes verdedigen van zijn 2018 MotoGP wereldtitel.

Marc Marquez | foto© Honda Racing
Marc Marquez | foto© Honda Racing
Marc Marquez | foto© Honda Racing
Marc Marquez | foto© Honda Racing
Marc Marquez | foto© Honda Racing
Marc Marquez | foto© Honda Racing
Marc Marquez | foto© Honda Racing
Marc Marquez | foto© Honda Racing

 

2019 MotoGP kalender:

  • 10 maart Qatar* – Losail International Circuit
  • 31 maart Argentinië – Termas de Río Hondo
  • 14 april Americas – Circuit of the Americas
  • 05 mei Spanje – Circuito de Jerez
  • 19 mei Frankrijk – Le Mans
  • 02 juni Italië – Autodromo del Mugello
  • 16 juni Catalunya Barcelona – Catalunya
  • 30 juni Nederland – TT Circuit Assen
  • 07 juli Duitsland – Sachsenring
  • 04 augustus Tsjechië – Automotodrom Brno
  • 11 augustus Oostenrijk – Red Bull Ring – Spielberg
  • 25 augustus Groot Britannië – Silverstone Circuit
  • 15 september San Marino – Misano World Circuit
  • 22 september Aragón – MotorLand Aragón
  • 06 oktober Thailand – Chang International Circuit
  • 20 oktober Japan – Twin Ring Motegi
  • 27 oktober Australië – Phillip Island
  • 03 november Maleisië – Sepang International Circuit
  • 17 november Valencia – Ricardo Tormo

*Avondrace

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App