Marquez: ‘Jorge gaat meedoen voor de titel, of op zijn minst races winnen’

117
marc-marquez
Marc Marquez | foto© Repsol media

Marc Marquez was afgelopen weekend vlak voor zijn vertrek naar Sepang te gast bij de Spaanse radiozender Marca. De regerend MotoGP kampioen en Repsol Honda coureur deed er een aantal opvallende uitspraken. Een aantal van de gestelde vragen en daarop gegeven antwoorden willen we jullie niet onthouden.

Vanzelfsprekend werd Marquez eerst gevraagd naar zijn fysieke gesteldheid en het verloop van herstel na zijn schouderoperatie begin december.

Marc hoe gaat het, lukt het om op tijd fit te zijn voor Qatar?

“Ik ben aan het verbeteren. Het is duidelijk dat het mijn doel is om 100% fit aan de start te staan in Qatar. Het is ook duidelijk dat ik nog niet 100% hersteld ben als ik naar Maleisië ga. Ik zal in Sepang waarschijnlijk nog niet alles kunnen doen wat op het programma staat en zal ik op bepaalde momenten rustig aan moeten doen. Maar zoals al gezegd is mijn doel om 100% fit te zijn Qatar, ik denk dat dit gaat lukken, maar als ik op 90% zit denk ik dat we ook tevreden moeten zijn. Maar hoe dan ook, we zullen dit stap voor stap moeten zien te bereiken, want het herstel duurt gewoon langer dan ik vooraf had verwacht.”

Kunnen we stellen dat je in 2019 misschien wel voor je grootste uitdaging staat tot nu toe, dit gezien wie er dit seizoen plaatsneemt in het andere deel van de Repsol Honda pitbox?

“Elk seizoen is een nieuwe uitdaging. Dit jaar heb ik een nieuwe teamgenoot met vijf WK titels, waarvan drie in de MotoGP, achter zijn naam. Hij zal zeer snel zijn, hij zal zich aanpassen aan de Honda en helemaal nu hij deel uitmaakt van een winnend project, dan moet je namelijk winnen. Ik denk dat hij het prima zal doen.”

Toen we onlangs met Agostini spraken, vertelde hij ons dat het in 2019 oorlog zou gaan worden in de HRC-box. Zal dit zo zijn? Wanneer denk je dat Jorge een gevaar zal zijn als we spreken over de titelstrijd?

“Lorenzo gaat meedoen voor de titel of tenminste races winnen. Dit gebeurt wanneer je bij een winnend project komt dat de laatste drie seizoenen wereldkampioen is geworden. Het is in dit soort gevallen jouw beurt om te beginnen met winnen en voorop te lopen. Maar we zullen zien. Ook met Dani hebben we alles gehad. Mensen denken van niet, we hadden intern ook onze spanningen, maar we konden heel goed met elkaar opschieten. Ik heb ook altijd goed met Jorge kunnen opschieten. In 2013 hadden we onderling een paar dingetjes, maar het is meer wat mensen zeggen. Het afgelopen jaar in Aragón was er opnieuw iets, maar er gebeurde eigenlijk niets en dit moet gewoon het hele seizoen de toon zijn.”

Wat gebeurt er als de eerste onderlinge aanvaring komt?

“Regel nummer één: je eigen teamgenoot is de eerste tegenstander die je moet zien te verslaan. We zullen eerst zelf werken op een manier waarvan we weten dat deze de beste richting is, en we weten dat we vervolgens ook zullen moeten kijken naar Jorge’s dingen en dat hij vervolgens op zijn beurt ook gaat kijken naar onze dingen, zo werkt het nu eenmaal binnen een team. Ongemerkt help je jezelf zo naar een hoger niveau en daar draait het nu eenmaal om in de sport. Maar hoe dan ook, interne wrijvingen zullen er altijd blijven, niet alleen bij ons maar binnen alle teams. Deze zullen echter ook intern blijven, ik denk dat we daar allebei professioneel genoeg voor zijn.”

De laatste tijd lijkt Valentino Rossi steeds vaker jullie onderlinge strijdbijl te willen begraven. Zou je hem opnieuw de hand reiken?

“Ik heb het hem al gegeven toch? Maar zou je het weer doen? “Nee. Ik heb hem al gegeven, nietwaar? Nou, dat is het en voor mij is de kous daarmee af. Je doet het een keer en dat is het. Ik heb op geen enkel moment wrok of iets dergelijks. Toen ze me ernaar vroegen heb ik gezegd: “Ik bewonder wat je doet en ik wil hetzelfde doen als ik 40 jaar oud ben. Met 40 jaar nog één van de favorieten te zijn en in 2019 genoemd worden als één van de namen voor de titel, elke coureur zou hiervan dromen. Ik zie hem dit seizoen tenminste gewoon weer als één van mijn belangrijkste rivalen op het circuit.”

Viñales veranderde voor dit seizoen zijn startnummer, de geruchten doen de ronde dat hij dit gedaan heeft omdat hij je in het verleden met startnummer 12 heeft verslagen. Denk je dat hij geobsedeerd is door jou?

“Ik weet het niet. Maar ik denk van niet. Heel eerlijk, ik hou er niet van om geobsedeerd te zijn van een andere coureur, want als er sprake is van een obsessie dan komt er niets uit. Er zijn veel rivalen op het circuit, niet alleen één bepaald iemand. Voor het veranderen van het nummer zullen er ongetwijfeld redenen en een bepaalde motivatie zijn. Ik ben helemaal niet bijgelovig maar er zijn ook mensen die heel erg bijgelovig zijn. Misschien is dat bij hem wel het geval. Ik weet voor mezelf gelukkig heel goed dat de rechterhand bepaald hoeveel gas je geeft, een juiste omgeving en een goede samenwerking met het hele team belangrijk is. Samen sta je sterk en probeer je een richting te kiezen waarmee je het beste resultaat kunt behalen. Je moet het ook niet moeilijker maken dan het is.”

Het is niet alleen het startnummer welke komend seizoen anders is voor Maverick, ook in zijn omgeving zien er een aantal zaken anders uit. Wat dat betreft ben jij het tegenovergestelde, en wordt je altijd omringd door dezelfde mensen. Is er wat dit betreft een verschil tussen de ene coureur en de andere?

“Ik heb misschien dingen die ik belangrijk vind waar anderen daarentegen niet hun prioriteit hebben. Ik heb prioriteit gegeven aan het hier in Cervera blijven wonen, bij mijn familie en mijn levenslange vrienden. Anderen verhuizen, maar dit hangt helemaal af van de persoonlijkheid. Ze zeggen dat als het goed gaat, je dingen niet moet veranderen. Zoals ik tot nu toe goed heb gedaan probeer ik zo min mogelijk zaken te veranderen en zo gefocust mogelijk te blijven. Als je je comfortabel voelt en gelukkig bent, dan uit zich dat vanzelf op een bepaalde manier.”

 

2019 MotoGP kalender:

  • 10 maart Qatar* – Losail International Circuit
  • 31 maart Argentinië – Termas de Río Hondo
  • 14 april Americas – Circuit of the Americas
  • 05 mei Spanje – Circuito de Jerez
  • 19 mei Frankrijk – Le Mans
  • 02 juni Italië – Autodromo del Mugello
  • 16 juni Catalunya Barcelona – Catalunya
  • 30 juni Nederland – TT Circuit Assen
  • 07 juli Duitsland – Sachsenring
  • 04 augustus Tsjechië – Automotodrom Brno
  • 11 augustus Oostenrijk – Red Bull Ring – Spielberg
  • 25 augustus Groot Brittannië – Silverstone Circuit
  • 15 september San Marino – Misano World Circuit
  • 22 september Aragón – MotorLand Aragón
  • 06 oktober Thailand – Chang International Circuit
  • 20 oktober Japan – Twin Ring Motegi
  • 27 oktober Australië – Phillip Island
  • 03 november Maleisië – Sepang International Circuit
  • 17 november Valencia – Ricardo Tormo

*Avondrace

 

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App