Jorge Martin heeft zondag op overtuigende wijze de Moto3 race gewonnen op het Sepang International Circuit in Maleisië en daarmee het kampioenschap in de wacht gesleept. Na een intense beginfase was de Spanjaard aan het einde van de race een maatje te groot en won hij met overmacht voor Lorenzo Dalla Porta en Enea Bastianini. Marco Bezzecchi finishte uiteindelijk als vijfde waardoor zijn kansen op de titel verdwenen waren. 

Zondagochtend om 10:00 uur lokale tijd, 03:00 uur Nederlandse tijd ging de Moto3 race op het Sepang International Circuit in Maleisië van start, twee uur eerder dan voorafgaand aan het weekend gepland was om de voorspelde regen later op de dag voor te kunnen zijn. De omstandigheden waren gunstig met veel zon en een vrijwel compleet droge baan, echter waren er wel enkele natte plekken te zien als gevolg van flinke regenbuien gedurende de avond en nacht.

Het zou de beslissende race voor het kampioenschap kunnen worden voor Jorge Martin die zijn eerste kans had op het behalen van de Moto3 titel. De Spanjaard genoot voorafgaand aan de race van een voorsprong van 12 punten op rivaal Marco Bezzecchi en 20 punten op Del Conca Gresini teamgenoot Fabio di Giannantonio. Om het kampioenschap veilig te stellen moest Martin dus een voorsprong van 25 punten of meer realiseren, wanneer het minder was zou de beslissing over twee weken vallen in Valencia.

Polesitter Jorge Martin kende een goede start maar het was rivaal Marco Bezzecchi die als leider de eerste bocht in ging. Achter het tweetal waren het Albert Arenas, John McPhee, Tony Arbolino, Darryn Binder, Lorenzo Dalla Porta, Celestino Viette, Kazuki Masaki en Tatsuki Suzuki.

Bezzecchi wist in de openingsronde zijn koppositie vast te houden terwijl Martin terugviel naar de vijfde plaats. De groep zat nog dicht bij elkaar en de coureurs die niets te verliezen hadden vielen aan.

De Prüstel GP coureur probeerde een marge op te bouwen maar werd op de voet gevolgd door de rijders achter hem. Martin kende een twijfelachtige beginfase en viel terug naar de achtste plaats. Voor de indrukwekkende vervanger van Nicolo Bulega binnen het Sky Racing Team VR46, Celestino Vietti, kwam de race al in de derde ronde ten einde aangezien hij onderuit ging bij het aanremmen voor bocht 9 terwijl hij opnieuw in de top drie reed.

Bij het ingaan van de vierde ronde nam Binder op agressieve wijze de leiding over waarbij hij Bezzecchi nagenoeg van de baan drukte. De Italiaan ging daardoor wijd waardoor hij enkele plaatsen verloor. Echter bleef hij rustig en pakte hij vervolgens gestaag de verloren plaatsen weer terug.

Het zat allemaal zeer dicht bij elkaar met de top twintig slechts drie seconden van elkaar verwijderd. Dalla Porta en Binder namen meerdere malen de koppositie van elkaar over terwijl Bezzecchi alweer was gestegen naar de derde plaats en zo snel mogelijk probeerde om de leiding weer over te nemen. De Italiaan slaagde hierin en reed met elf ronden te gaan weer aan kop terwijl Martin nog op de achtste plaats onderweg was.

Ook kwam er een vroegtijdig einde aan de race voor John McPhee, Alonso López en Dennis Foggia. Het drietal had elkaar geraakt waardoor ze ten val waren gekomen waarbij het erop leek dat de Italiaan de schuldige was.

Aan het eind van de achtste ronde had Martin een zeer goede slipstream op het rechte stuk waardoor hij vanaf de zesde plaats in één manoeuvre de leiding probeerde over te nemen. De Spanjaard ging enigszins wijd maar op het daaropvolgende rechte stuk maakte de Honda coureur opnieuw gebruik van de slipstream en wist ditmaal de leiding wel over te nemen. Het was duidelijk wat het plan was van Martin aangezien hij enkele tienden voorsprong op wist te bouwen. Echter wist Bezzecchi te counteren dankzij de slipstream en op zijn beurt weer aan zijn rivaal voorbij te gaan.

Het gevecht was nu echt losgebarsten en de twee titelkandidaten raakten elkaar meerdere keren. Canet mengde zich in de strijd om de overwinning en leek te profiteren van het duellerende duo. De Estrella Galícia 0,0 coureur reed aan kop maar ging in de daaropvolgende onderuit ter hoogte van bocht 1.

Het werd een onvervalste strijd met inhaalacties in vrijwel iedere bocht waarbij ook de twee titelconcurrenten niet vies waren van een beetje contact. De volgorde veranderde constant en opvallend genoeg was het de thuisrijder Adam Norrodin, die moest starten vanuit pit lane, die zich aan had weten te sluiten bij de kopgroep en daarmee nu ook meestreed voor de overwinning.

Met vier ronden te gaan had Martin de leiding weer in handen en kreeg hij het voor elkaar om een aantal bochten niet aangevallen te worden waardoor hij een marge kon opbouwen richting de concurrentie achter zich. Bezzecchi zat op dit moment in het gedrang waardoor hij de Spanjaard buiten bereik zag gaan.

Met twee ronden te gaan had Martin een voorsprong van zo’n twee seconden opgebouwd terwijl Bezzecchi daarachter op de tweede plaats in een hevige strijd was verwikkeld met onder andera Dalla Porta en Arbolino.

Crashes waren er vervolgens voor Norrodin en Kornfeil, met name teleurstellend voor de Maleisiër die een zeer sterke race had gereden.

Martin bleef foutloos en kwam met een marge van 3,5 seconde als winnaar over de finishlijn. Echter was het nu de vraag op welke positie concurrent Bezzecchi zou finishen. Het gevecht om de tweede plaats kwam aan tot de allerlaatste meters waarbij de Italiaanse Leopard Racing coureurs Dalla Porta en Bastianini als tweede en derde over de streep kwamen en met Martin mee mochten naar het podium. Arenas finishte als vierde met daarachter de onfortuinlijke Bezzecchi op de vijfde plaats die in de laatste ronde door meerdere agressieve inhaalacties aan de kant werd gezet.

Dit betekende dat Martin zich nu Moto3 wereldkampioen kon noemen en Bezzecchi de strijd met de Spanjaard had verloren. Achter de Italiaan eindigden Di Giannantonio, Binder, Arbolino, Suzuki en Antonelli in de top tien.

Handige links Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App