Terwijl de MotoGP coureurs deze week in Sepang hun eerste officiële testkilometers maakten kwamen er op het Ricardo Tormo Circuit in Valencia een groot aantal Moto2 en Moto3 coureurs in actie tijdens een tweedaagse privé-test. Onder de 20 Moto3 coureurs een opvallende deelnemer; de dit seizoen na een schorsing van de Moto2 naar de Moto3 klasse terugkerende Romano Fenati.

Hij was gedurende het seizoen 2018 misschien wel de meest besproken Moto2 coureur, de Italiaan Romano Fenati. De 23-jarige coureur ging tijdens de Moto2 race op het Misano World Circuit Marco Simoncelli vreselijk in de fout door op het rechte stuk voor de camera’s en op volle snelheid de voorrem in te knijpen van de naast hem rijdende Stefano Manzi.

De gevolgen waren duidelijk, leek Fenati er in eerste instantie met een ‘milde’ straf vanaf te komen en slechts voor een paar wedstrijden geschorst te worden door de racedirectie……om vervolgens publiekelijk aan de schandpaal genageld te worden. Er volgde een kettingreactie…ontslag bij zijn team, een schorsing voor het leven door de Italiaanse bond, rechtszaken, een zwaardere straf door de FIM etc. etc.

Nadat de kruitdampen enigszins opgedroogd waren kreeg Fenati uiteindelijk een schorsing opgelegd van een aantal maanden, om precies te zijn tot 21 februari 2019.

Na het bekend worden van zijn definitieve schorsing kwam er weer licht aan de horizon voor de Italiaan; het team dat hem enkele maanden eerder nog aan de dijk had gezet nam hem weer in genade aan en bood hem voor 2019 een nieuwe kans. Weliswaar niet in de Moto2 klasse maar in de Moto3 klasse, de klasse waarin Fenati tot op heden ook de meeste successen wist te behalen.

Afgelopen woensdag was Fenati één van de coureurs die zich meldde aan de poort van het Ricardo Tormo Circuit in Valencia. Alle Moto3 teams en coureurs waren daar namelijk aanwezig om hun materiaal voor komend seizoen van Honda in ontvangst te nemen en deze meteen twee dagen lang in te rijden en te testen.

Aangezien dit een privé-test betrof konden ook het Snipers-team gewoon gebruik maken van de diensten van Fenati. Na het in ontvangst nemen van het materiaal was het even later zover, Romano Fenati was ‘back on track’ en zagen we hem samen met teamgenoot Tony Arbolino zijn ronden rijden.

Net voor zijn vertrek sprak Fenati met de regionale Italiaanse krant Corriere dello Sport openlijk over het voorval in Misano, de periode na het incident, zijn schorsing en de terugkeer als coureur op het circuit.

Romano Fenati: “Als ik destijds iets beter had nagedacht dan zou er niets gebeurd zijn. Van Manzi heb ik na het incident tot op heden niets meer vernomen, terwijl ik bijvoorbeeld met Tony Arbolino en Joan Mir nog steeds een uitstekende relatie heb en sprake is van wederzijds respect. Kritiek op internet? Ja, sociale netwerken bestaan tegenwoordig ​​uit mensen die van alles durven en alles schijnen te mogen roepen, iedereen roept daar maar van alles zonder enige vorm van gevoel. Ik moet wel zeggen dat er ook mensen zijn die me na enige tijd privé hun excuses hebben aangeboden voor hun gedrag, maar dat lijkt tegenwoordig wel mode – eerst iemand afbranden zonder erbij na te denken en dan later weer je excuses aanbieden. Jammer, maar het schijnt normaal te zijn. Ik ben geboren om te racen en ik geniet ervan om dit te doen. Ik heb het nog nooit voor geld gedaan, maar alleen omdat ik het leuk vind om op een racemotor te rijden. Mijn droom is om ooit naar MotoGP te gaan, hoewel ik weet dat het erg ingewikkeld is en er zijn hier ook zeker nog geen specifieke plannen voor. De terugkeer in Moto3? Het is leuk maar het zal ook moeilijk zijn, ik zou graag willen vechten voor topposities. Terugkeren naar Moto3 vanuit de Moto2 is zeker niet eenvoudig. Het is een totaal andere manier van rijden. Het zal tijd kosten.”

De eerstvolgende Moto3 test die er op het programma staat is van 20 t/m 22 februari op het circuit van Jerez. Dit betreft een officiële en gezamenlijke Moto2 en Moto3 test. Of Fenati hier gezien zijn schorsing tot 21 februari 2019 direct vanaf de eerste dag aan deel zal mogen nemen, of dat hij in Jerez zijn laatste dag(en) uit zal moeten zitten is ons niet bekend.