MotoGP debutant Jordi Torres: ‘Makkelijker dan ik vooraf had gedacht’

334
jordi-torres
Jordi Torres - Aragon | foto© Avintia Racing

MotoGP debutant en de dit weekend als vervanger van Tito Rabat optredende Jordi Torres eindigde vrijdag in Aragon  iets meer dan een seconde achter de voorlaatste coureur op de lijst. Een uitstekende prestatie van de normaalgesproken in het World Superbike uitkomende Spanjaard.

Jordi Torres debuteert dit weekend in Aragon als coureur in de koningsklasse. De Spanjaard neemt binnen Reale Avintia Racing de plaats in van de geblesseerde Tito Rabat. Het debuut van Torres leverde de afgelopen dagen de nodige kritiek op, kritiek die ontstond nadat Christophe Ponsson – de Fransman verving Rabat in Misano – alweer na één Grand Prix weekend aan de kant werd gezet ondanks dat hij een contract voor vier races op zak had. (Lees ook: Christophe Ponsson: ‘Dit soort smerige spelletjes had ik niet verwacht in de MotoGP’)







Torres was gezien de commotie voorafgaand aan het weekend dan ook best wel gespannen. Op de baan was hier echter vrijdag tijdens de eerste dag niet veel van te merken, de ‘Spanish Elvis’ weerde zich kranig door na twee vrije trainingen slechts 3,699 seconde prijs te hoeven te geven op snelste man van de dag Marc Marquez en ongeveer een seconden op de voorlaatste man van het veld Hafizh Syahrin.

Jordi Torres: “Ik had eerlijk gezegd gedacht dat het veel moeilijker zou zijn om in deze categorie en op deze fiets te rijden dan het werkelijk is. Ik wil ook zeggen dat het team het voor mij heel gemakkelijk heeft gemaakt om me stap voor stap aan deze voor mijn nieuwe motor te laten wennen. Ze gaven me geleidelijk aan meer motorvermogen en schroefden de tractiecontrole gedurende de dag beetje bij beetje terug, waardoor de motor elke keer een beetje moeilijker te temmen was, maar dat maakte het ook wel weer leuker voor mij. Het was een spannende dag met hoge verwachtingen van vele kanten, maar ik ben uiteindelijk zelf nog niet tevreden. Ik ben de eerste en de enige die druk op mezelf uitoefent. Het is voor mij geen twijfel dat ik een rondetijd van 1’50,6 of 1’50,7 had moeten rijden en het feit dat we dit niet hebben gehaald is mijn schuld. Ik kan nog steeds niet één goede volledige ronde aaneenrijgen zonder kleine fouten, ik moet nog wel iets preciezer en consistenter zijn. Ik wilde vandaag ook geen risico’s nemen omdat het niet de dag was om dat te doen. Het was relatief eenvoudig om het punt te bereiken waar we nu staan, maar om verder te verbeteren zal moeilijker worden. Het is niet zozeer een kwestie van dapperheid of rijstijl, als wel om uit te vinden hoe ik de rechte stukken zo goed als mogelijk kan benutten. Elke keer als ik vroeger wil accelereren of later wil remmen, maak ik namelijk fouten. Maar vanavond zal ik alles nog eens goed overdenken waarna ik hoop dat ik morgen nog een stapje kan maken.”

Handige links Gran Premio Movistar de Aragón:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App