De MotoGP coureurs genieten momenteel van een welverdiende wintervakantie. Dat er niet gereden wordt, dat betekent echter niet dat er achter de schermen niets gebeurt. We zetten een aantal opmerkelijke uitspraken, geruchten en roddels van de afgelopen weken op een rijtje.

Na het vertrek van Dani Pedrosa vond HRC-teambaas Alberto Puig het onlangs schijnbaar nodig om de wereld te vertellen waarom hij denkt dat de kleine Spanjaard het niet waar gemaakt heeft als MotoGP coureur.De uitspraken van de nieuwe Repsol Honda baas ( lees: ) hebben er toe geleidt dat Pedrosa zich publiekelijk afvroeg waarom Puig zijn mening over hem heeft bijgesteld en waarom hij hem dit het afgelopen seizoen niet face to face verteld heeft.


Puig had in hetzelfde interview ook zijn mening over Valentino Rossi, zo liet de Spanjaard weten veel respect te hebben voor de negenvoudig wereldkampioen maar dat zijn jaren nu toch echt gaan tellen, zijn tijd geweest is en dat hij duidelijk moeite heeft om dit zelf te accepteren.


Ook Casey Stoner kwam ter sprake in Puig’s interview met de Spaanse krant La Vanguardia. Nadat de Australiër onlangs zijn MotoGP testcontract met Ducati niet verlengde werd de tweevoudig MotoGP wereldkampioen in verband gebracht met een terugkeer naar Honda. Volgens Puig is dit echter niet het geval en is de Australiër niet Honda’s eerste keus om als MotoGP testcoureur aan de slag te gaan. Stefan Bradl blijft voor de Spaanse teambaas vooralsnog de eerste keus.


Alex Rins is niet bang dat de ingenieurs van Suzuki deze winter dezelfde fout zullen maken als twee jaar geleden. De prestaties van het team vielen in 2017 tegen nadat de Suzuki ingenieurs in de wintermaanden voorafgaand aan dat seizoen voor een duidelijk verkeerde motorconfiguratie hadden gekozen. In 2018 sloeg Suzuki echter terug en behaalde het weer diverse podiumplaatsen.

“Ik ben voor komend seizoen zelfverzekerd, want met beide motoren en beide chassis was ik snel,” aldus Rins na afloop van de laatste twee wintertesten in Valencia en Jerez.


Hervé Poncharal is normaalgesproken niet op zijn mondje gevallen. Ondanks dat de overstap van Yamaha naar KTM vooralsnog niet de resultaten hebben gebracht en de rondetijden van zowel Miguel Oliveira en Hafizh Syahrin tijdens de eerste onlangs verreden wintertesten in Valencia en Jerez zorgden voor posities onderaan de lijst maakte Poncharal er het beste van door te zeggen dat rondetijden er in dit stadium nog niet toe doen, het ging allemaal om gewenning en het leren kennen van de nieuwe machines. Syahrin daarentegen was een andere mening toegedaan en vertelde in tegenstelling tot zijn werkgever dat het er wel degelijk toe deed en dat ze iets groots nodig hebben om hun problemen – met name bij het uitkomen van de bochten – op te kunnen lossen.

“De snelheid waarmee we bocht ingaan is vergelijkbaar met de Yamaha, maar we verliezen veel bocht uit. Het gaat daarbij niet uitsluitend om het motorvermogen, maar we verliezen echt teveel op dat punt. We hebben meer grip nodig om te pushen en het verkrijgen van meer tractie,” aldus de Maleisiër.


Ducati baas Gigi Dall’Igna liet zich onlangs ontvallen dat hij Ducati in de nabije toekomst graag uit ziet komen in de Moto3 klasse. Zover is het momenteel echter nog niet, de focus van de Italiaanse motorenfabrikant ligt volgens Dall’Igna eerst bij het behalen van een MotoGP-titel. Moto3 is daarentegen volgens de Ducati baas wel de belangrijkste klasse om een coureur te ontwikkelen en het ware potentieel van een coureur te ontdekken.


Noch Suzuki, noch Aprilia zal volgend seizoen een satellietteam inzetten in de koningsklasse. Als fabrikant is Suzuki wel geïnteresseerd, maar dan pas vanaf het seizoen 2020. Aprilia heeft laten weten zich vooralsnog te concentreren op het verbeteren van hun huidige prestaties van de hun twee MotoGP machines.


Valentino Rossi heeft nog een contract voor 2019 en 2020 op zak. We zullen de negenvoudig wereldkampioen dus nog minimaal twee seizoenen in actie zijn als actief coureur. De grote vraag is natuurlijk of de Italiaan deze twee seizoenen mee kan doen voor de titel en of de Yamaha opgewassen is tegen de Honda en Ducati’s.

“We moeten ons blijven ontwikkelen en hard blijven werken om ook in de toekomst op alle circuits concurrerend te kunnen zijn. Daarom zijn de wintertesten ook zo belangrijk. Als ze in Japan goed en hard blijven werken, dan kunnen we op de middellange termijn weer beter worden en meedoen. Maar de afgelopen twee jaar heeft de concurrentie zich beter ontwikkeld dan wij, zelfs Suzuki heeft ons inmiddels al ingehaald.”


Als het aan Red Bull Formule 1 baas Helmut Marko ligt dan kan Marc Marquez vanaf het seizoen 2021 een plek krijgen in de F1 renstal van Red Bull en de overstap maken van twee naar vier wielen. Deze opmerkelijke uitspraak deed Marko – de grote man en drijvende kracht achter het naar Red Bull halen van Nederlander Max Verstappen – eerder dit seizoen na een Formule 1 test van de Repsol Honda coureur op de Oostenrijkse Red Bull Ring, een test waar de inmiddels zevenvoudig wereldkampioen menigeen versteld deed staan vanwege zijn progressie en het laten noteren van enkele zeer acceptabele rondetijden. Marquez zelf blijft echter nuchter en ziet zichzelf nog geen overstap maken.

“Al vanaf mijn kinderjaren ben ik actief op twee wielen, en daar beleef ik tot op heden nog heel veel plezier aan. Een overstap naar de autosport staat op dit moment nog niet in mijn planning. Je bent hiervoor niet alleen het perfecte team nodig, er komen namelijk ook nog veel andere zaken bij kijken.”

Woensdag 26 december (Tweede Kerstdag) MotoGP: Kerst roddels, uitspraken en geruchten – deel 2.


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App