De MotoGP coureurs genieten momenteel van een welverdiende wintervakantie. Dat er niet gereden wordt, dat betekent echter niet dat er achter de schermen niets gebeurt. We zetten een aantal opmerkelijke uitspraken, geruchten en roddels van de afgelopen weken op een rijtje.

 

Marc Márquez hield onlangs een live sessie via Instagram, een sessie waarin de fans vragen konden stellen aan hun idool. Ondanks dat het onmogelijk was om alle vragen persoonlijk te beantwoorden reageerde de Spanjaard wel op een aantal vragen en deed hij een aantal opmerkelijke uitspraken.

We weten allemaal dat de Repsol Honda coureur tussen de trainingen door ook veel te vinden is op een cross- of trialmotor. Op de weg zullen we hem echter niet zo snel tegen komen op de motor, hij onthulde namelijk dat hij als zevenvoudig wereldkampioen noch een straatmotor, noch een rijbewijs voor een gemotoriseerde tweewieler heeft.

“Welke motorfietsen heb ik in mijn bezit? Ik heb zelfs geen motorrijbewijs. Dit is geen grap. Het is de waarheid. Ik moet er toch maar een keer aan beginnen, dat zou best wel eens nuttig en handig kunnen zijn.”


Pramac-Ducati-Teammanager Francesco Guidotti zag aan het einde van het seizoen Danilo Petrucci de overstap maken naar het Ducati Team. Al voor aanvang van het afgelopen seizoen werd Francesco Bagnaia als vervanger aangetrokken. Naast nieuwkomer Bagnaia blijft Jack Miller in 2019 het team trouw, de teambaas liet zich onlangs ontvallen dat hij voor komend seizoen hoge verwachtingen heeft van het tweetal.

“Met Pecco willen we de Rookie titel binnenhalen, van Miller verwacht ik dat hij vaak in de buurt van de top 5 gaat finishen.”


KTM CEO Stefan Pierer onthulde onlangs in een gesprek met het Duitse Speeweek een wel heel opmerkelijk geheim. Pierer liet namelijk weten dat hij geïnteresseerd is in de overname van Ducati.

“Ducati zou een goede match voor ons zijn. Maar vooralsnog zijn dit allemaal toekomstdromen van de toekomst. Ik heb nu de opdracht van de KTM-eigenaren om voor volgend jaar een competitieve KTM te bouwen. Al het andere wordt in een andere afdeling beslist.”


Als topsporter, MotoGP coureur moet je wel tegen kritiek kunnen. Helemaal als je luistert naar de naam Valentino Rossi. Zo kreeg de negenvoudig wereldkampioen onlangs nog te horen dat zijn leeftijd hem parten lijkt te gaan spelen, hij te oud zou zijn, zijn tijd voorbij zou zijn en hij niet meer voldoende risico’s zou nemen. De Italiaan kan er gelukkig zelf om lachen.

“Leeftijd telt niet mee. Ik denk niet na over de risico’s als ik een race rijd. En als ik ervan beschuldigd word dat Maverick Viñales in 2018 in Australië wist te winnen en ik inds Assen in 2017 niet meer hebben gewonnen, dan kan ik alleen maar antwoorden: Helaas hebben we afgelopen seizoen in Phillip Island gefaald met de set-up en de bandenkeuze. Maar dat wisten we helaas pas na afloop van de race…..”


Kenan Sofuoglu stopte tijdens het afgelopen seizoen zelf als actief coureur. Momenteel is de Turkse World Supersport held actief in de Turkse politiek, maar ondanks dit blijft Sofuoglu ambassadeur voor de Turkse wegracesport. Zo zorgde Sofuoglu er afgelopen seizoen voor dat landgenoot Toprak Razgatlioglu zijn debuut kon maken in de World Superbike klasse en zag hij de tweelingbroers Can- en Deniz Oncu schitteren in o.a. de Red Bull MotoGP Rookies Cup, Asia Talent Cup, het FIM Moto3 Junior World Championship en de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap.

Sofuoglu bijt zich erin vast om zijn protegés de komende jaren nog verder te zien groeien, zo is de World Supersport coureur vastberaden en er zelfs zeker dat Razgatlioglu de eerste Turkse World Superbike kampioen gaat worden en dat de Oncu broers het ver gaan schoppen en binnen afzienbare tijd beiden actief zullen zijn in het MotoGP wereldkampioenschap.

“Toprak Razgatlioglu wordt de eerste Turkse Superbike-wereldkampioen en ik wil de Oncu tweeling naar het MotoGP-wereldkampioenschap brengen.”

De 15-jarige Can Oncu verraste tijdens de laatste Moto3 race van 2018 al vriend en vijand door als wildcard coureur de onder moeilijke omstandigheden verreden wedstrijd op zijn naam te schrijven. In 2019 rijdt de ‘grootste’ van de twee Oncu broers in het Red Bull KTM Moto3 Team van Aki Ajo.


Danilo Petrucci is komend seizoen de teamgenoot van Andrea Dovizioso binnen het officiële Ducati fabrieksteam in de koningsklasse. De Italiaan wordt de opvolger van Jorge Lorenzo die na twee seizoenen Ducati heeft verlaten en komend seizoen de teamgenoot wordt van Marc Marquez binnen het Repsol Honda Team. Een pittige opgave voor Petrucci, iets dat hij zelf ook ervaart.

“De Ducati fans moeten wachten met hun oordeel. Ik zou graag wat tijd hebben om mijn ware potentieel te laten zien en mezelf te bewijzen. Ik weet dat dit een geweldige kans is en ik ben zelfs hongeriger dan ooit en zal alles geven en er deze winter veel voor opzij zetten. Ik ga deze winter zelfs niet op vakantie omdat ik me toch niet kon ontspannen – alles in mijn hoofd is erop gericht om er begin maart tijdens de eerste race in Qatar te staan.”


Als Team Suzuki Ecstar teammanager Davide Brivio het voor het zeggen zou hebben dan worden er in de toekomst afspraken gemaakt wat betreft de transferregels binnen het MotoGP wereldkampioenschap. De Italiaan stelt een limiet voor wat betreft de periode waarin coureurs of managers gesprekken voeren over het verlengen of vernieuwen van hun contracten.

Brivio liet zich een aantal uitspraken ontvallen naar aanleiding van de transfermarkt van afgelopen seizoen. Met name het tijdstip van de bekendmaking van Ducati – nog voordat er een race verreden was in 2018 – dat men Bagnaia had weten te strikken voor 2019 en het moment waarop Suzuki moest beslissen om het contract met Andrea Iannone niet te verlengen kunnen niet op veel waardering en respect rekenen van de Italiaan.

“De transfermarkt startte afgelopen seizoen al tijdens de verplichte winterstop. Afgelopen seizoen moesten we daarom al beslissingen nemen op basis van de prestaties in 2017 en optredens tijdens de wintertesten. Ik denk dat dit geen goede ontwikkeling is. Ik denk dat het beter is om dit soort beslissingen uit te stellen tot de zomer, zeg maar halverwege het seizoen. We kunnen hier onderling afspraken over maken, maar ik weet niet of hier draagvlak voor is.”

Brivio heeft hier zeker een punt, kwam in het verleden de transfermolen meestal rond de Dutch TT op gang, het afgelopen seizoen waren rondom de Nederlandse ronde van het MotoGP wereldkampioenschap in Assen nagenoeg alle (top)zitjes voor 2019 al ingevuld.


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App