MotoGP: Wie rijdt waar in 2018? (deel 2)

106
Red Bull Ring
Start MotoGP race Red Bull Ring | foto© Michelin Motorsport

De MotoGP coureurs hebben er inmiddels al weer twee Grand Prix weekenden opzitten na de zomerstop. Tijdens de Grand Prix in Brno en Spielberg werden er opnieuw een aantal zitjes voor komend seizoen vergeven en ingevuld. Welke coureurs hebben een zitje voor 2018, wie zitten er nog in onzekerheid, in de wachtkamer of misschien zelfs wel op de wip? Onderstaand een actueel overzicht.

 

De volgende MotoGP teams hebben hun rijdersbezetting voor 2018 rond:

  • Movistar Yamaha MotoGP: Valentino Rossi en Maverick Vinales
  • Repsol Honda: Marc Marquez en Dani Pedrosa
  • Ducati Team: Jorge Lorenzo en Andrea Dovizioso
  • Team Suzuki Ecstar: Andrea Iannone en Alex Rins
  • Aprilia Racing Team Gresini: Scott Redding en Aleix Espargaró
  • KTM Factory Racing: Bradley Smith en Pol Espargaró
  • Monster Yamaha Tech 3: Jonas Folger en Johann Zarco
  • Pramac Racing: Danilo Petrucci en Jack Miller

De volgende teams hebben hun rijdersbezetting vooralsnog nog helemaal of deels niet rond voor het komende seizoen:

  • LCR Honda: Cal Crutchlow – nnb
  • Estrella Galicia MarcVDS: Franco Morbidelli  – nnb
  • Aspar Team MotoGP: Alvaro Bautista –  nnb
  • Avintia Ducati:  nnb en nnb

KTM Factory Racing: Ondanks dat het Oostenrijkse MotoGP team voor komend seizoen al twee rijders onder contract heeft (Pol Espargaró en Bradley Smith) worden de geruchten steeds hardnekkiger dat er toch een rijderswissel aan zit te komen. Zo zou Smith in 2018 weleens plaats moeten gaan maken voor huidig KTM Factory Racing testcoureur Mika Kallio. De Fin, die afgelopen weekend tijdens de MotoGP race op de Red Bull Ring als wildcardcoureur tiende werd en maar liefst 17 seconden eerder als Smith (18e) de finish passeerde, heeft duidelijk te kennen gegeven in 2018 weer als vaste coureur aan de slag te willen. De bij KTM geliefde Kallio zou hiervoor bij een tweetal andere teams op het verlanglijstje staan. De kans dat KTM hem laat gaan lijkt klein, dus het zou maar zo eens kunnen zijn dat de rollen tussen Smith en Kallio komend seizoen omgedraaid zullen zijn. De Fin heeft naast het sportieve aspect nog een belangrijke pré, met de terugkeer van de Finse Grand Prix in 2019 op de MotoGP kalender is er Dorna veel aan gelegen dat er een Finse coureur in de koningsklasse actief zal zijn.

LCR Honda Team: Nadat Cal Crutchlow onlangs een contract tekende rechtstreeks met HRC en door de Japanners komend seizoen ondergebracht zal worden bij zijn huidige team werden er diverse namen genoemd als tweede coureur binnen het team van voormalig Grand Prix coureur Lucio Cecchinello. Op dit moment lijkt het er echter op dat Honda de keus heeft laten vallen op Takaaki Nakagami en dat teambaas Cecchinello vriendelijk doch zeer dringend verzocht wordt om met de huidige Japanse Moto2 coureur in zee te gaan als tweede rijder naast Crutchlow.

Estrella Galicia Marc VDS: Het Belgische MotoGP Team zal komend seizoen zo goed als zeker met een volledige nieuwe rijdersbezetting aan de start zal verschijnen. Franco Morbidelli zal binnen het team promoveren van de Moto2 naar de koningsklasse. Wie de teamgenoot zal worden van Morbidelli is vooralsnog niet duidelijk nadat Jack Miller onlangs besloot over te stappen naar Pramac Racing. Momenteel doen er een aantal namen de ronde, zo zou het team in gesprek zijn met Stefan Bradl, Tom Lüthi, Mika Kallio, Hector Barbera, Sam Lowes. Ook Tito Rabat zou graag nog een seizoen willen blijven, deze kans lijkt echter heel klein.

Aspar Team MotoGP: Alvaro Bautista blijft komend seizoen het team trouw. Wie de tweede rijder zal worden is nog niet bekend. De kans bestaat dat naast Bautista ook Karel Abraham komend seizoen deel uit blijft maken van het team, de Tsjech heeft voldoende budget om in 2018 de begroting van het Spaanse MotoGP team sluitend te maken. Naast Abraham zijn er echter nog twee kapers op de kust, zowel Tito Rabat als ook de Columbiaan Yonny Hernandez hebben voldoende middelen achter de hand om Martinez financieel de helpende hand te bieden.

Avintia Ducati: De kans bestaat dat binnen dit Spaanse MotoGP team zowel Hector Barbera als ook Loris Baz na dit seizoen het team zullen verlaten. Barbera zijn tegenvallende prestaties nu toe spelen hem parten, de teamleiding heeft de Spanjaard echter nog tot aan de Grand Prix in Aragon de tijd gegeven om zijn prestaties te verbeteren, mocht dit niet lukken dan is het definitief over en sluiten voor Barbera en moet hij op zoek naar een nieuwe werkgever voor 2018. Baz daarentegen lijkt sowieso niet meer in aanmerking te komen voor een zitje. De Fransman heeft de pech dat landgenoot Johann Zarco het momenteel uitstekend doet en er voor Dorna dus geen reden meer is om Baz als Fransman financieel te ondersteunen en aan boord te houden. De kans dat we de boomlange en toch wel eigenzinnige Baz komend seizoen nog in actie zullen zien in de koningsklasse is dan ook heel erg klein. Wel is duidelijk dat de Spaanse hoofdsponsor van het team Reale Seguros aangegeven heeft dat men de eis gesteld heeft dat er in 2018 sowieso één Spaanse coureur voor het team dient uit te komen. Mocht men niet verder gaan met Barbera dan is Tito Rabat één van de belangrijkste kandidaten. Het team gaf afgelopen weekend in Oostenrijk echter aan dat men gesprekken voert met maar liefst zes kandidaten voor een zitje voor 2018.

Naast Barbera en Rabat zouden ook Kallio, Hernandez, Lüthi en de Belg Xavier Simeon hun diensten aangeboden hebben. De naam van Simeon mag zeker als een verrassing genoemd worden, het management van de Belg is echter bereidt om € 700.000,00 (grotendeels afkomstig van de Franstalige Belgische TV zender RTL) naar het Spaanse MotoGP team over te maken in ruil voor een zitje voor 2018. Of één van de andere coureurs ook dit bedrag op kan hoesten is nog maar de vraag, het kan dus zomaar zijn dat Avintia Racing teambaas Raul Romero deze vette cheque verkiest boven een vergelijking van de sportieve ambities van de nog beschikbare coureurs.

Noot van de Racesport.nl redactie:
Bovenstaande informatie is een moment opname en informatie zoals deze op het moment van schrijven bekend is bij de Racesport.nl redactie.