Movistar Yamaha MotoGP Team behoorlijk van de leg in Australië

193
Valentino Rossi
Movistar Yamaha MotoGP Team & Valentino Rossi | foto© Yamaha Racing

#AustralianGP – Het Movistar Yamaha MotoGP team is tot op heden aardig de weg kwijt in Australië. Het team gaf zichzelf op het Phillip Island circuit min of meer een brevet van onvermogen in de door de wisselvallige weersomstandigheden geteisterde trainingen en kwalificaties.

Het Movistar Yamaha MotoGP team zal met het schaamrood op de kaken terugkijken op de trainingen en kwalificaties voor de Australische Grand Prix op het circuit van Phillip Island. Jorge Lorenzo haalde met de hakken over de sloot het tweede kwalificatiedeel terwijl Valentino Rossi voor het eerst sinds mensenheugenis zich niet wist te plaatsen voor dat tweede kwalificatiedeel.







De ellende begon voor de 9-voudig wereldkampioen al tijdens de eerste vrije training op vrijdag. Rossi vertrok daarin op de zachte regenbanden waarvan door de racedirectie bepaald was dat er niet meer dan tien ronden mee gereden mocht worden. In die tien ronden waren ook de out- en inlap begrepen.

Rossi reed een ronde te lang door op deze banden en werd door de wedstrijdleiding bestraft met het schrappen van zijn rondetijden. Normaal is dat niet direct een probleem maar doordat in dit weekend juist het weer in die eerste vrije training nog het beste was kon de Italiaan zich niet meer bij de beste 10 rijders na drie vrije trainingen voegen.

Dat betekende dat Rossi zich via QP1 moest proberen te kwalificeren voor QP2. Op de opdrogende baan vertrokken de rijders in die eerste kwalificatie op regenbanden. Daar waar nagenoeg de gehele concurrentie nog voor of op de helft van die training zich meldden in de pits voor de wissel naar intermediates/slicks bleef Rossi echter doormodderen tot enkele minuten voor het eind. Na het debacle op de Sachsenring is dit de tweede keer dit seizoen dat de ervaren Italiaan opzichtig in de fout ging.

Na het wisselen van de banden had de negenvoudig wereldkampioen slechts nog tijd voor één snelle ronde daar waar de concurrentie meer tijd had en dus een beter ritme met de banden kon ontwikkelen. Die ene snelle ronde was vervolgens abslouut onvoldoende waardoor hij voor het eerst sinds de invoering van het huidige kwalificatiesysteem in 2013 tijdens QP 2 werkloos moest toekijken.

Schrijnend om te zien was ook het optreden van Jorge Lorenzo. De Spanjaard voelt zich onder de Australische omstandigheden meer als een vis op het droge dan in het water. Spartelend werd met de hakken over de sloot QP2 gehaald waarna de wereldkampioen van 2015 in die QP2 als een rijdende chicane over de baan ging.

Uiteraard is het contrast met het Repsol Honda team groot. Zij wisten zich uitstekend aan te passen aan de omstandigheden, maakten op het juiste moment de juiste keuzes en zagen Marc Marquez overtuigend de pole voor zich opeisen. Invaller Nicky Hayden kwalificeerde zich eveneens keurig direct voor QP2 en trainde zich daarin naar een prima zevende startpositie.

Natuurlijk blijft het onder deze omstandigheden een soort van gokken maar het blijft opvallend dat het Movistar Yamaha MotoGP team zich daarbij de afgelopen twee dagen zo te kijk liet zetten.

Na afloop van de kwalificatietrainingen waren beide rijders dan ook behoorlijk timide in hun commentaar:

 

Jorge Lorenzo, Movistar Yamaha MotoGP Team, twaalfde startplaats:

“We bereikten vandaag met het nodige geluk QP2 omdat sommige rijders al overschakelden naar intermediates terwijl de baan dat eigenlijk nog niet toeliet. In die QP2 moest het gebeuren op de slicks, maar voor mij was dat het slechtst denkbare scenario. We hebben geen geluk gehad met het weer; te veel regen en dan weer geen regen. Het was verder windering en ook koud. Met al deze negatieve omstandigheden was het voor mij onmogelijk om hard te gaan.”

 

Valentino Rossi, Movistar Yamaha MotoGP Team, vijftiende startplaats:

“Het was een vreemde dag voor wat betreft de weersomstandigheden. Het weer veranderde continu en helaas waren we vanaf het begin van deze dag niet sterk genoeg. Ik maak me behoorlijke zorgen, want hoewel het voor iedereen moeilijke omstandigheden waren kreeg ik zowel op het natte als op het droge nooit een goed gevoel. Gistermorgen startten we nog wel goed maar vandaag hadden we veel problemen waardoor ik ver naar achteren sta op de grid. Ik hoop op beter weer tijdens de race omdat we in de omstandigheden van vandaag behoorlijke problemen met de motor hadden. Het ziet er naar uit dat we in deze koude omstandigheden problemen hebben om genoeg temperatuur in de banden te krijgen waardoor de motor bijzonder moeilijk te rijden wordt. Starten vanaf de vijftiende plaats is zeker een probleem waardoor winnen nagenoeg onmogelijk is geworden. Als we onze problemen echter op kunnen lossen dan kunnen we zeker een goede race rijden en dat is dus wat we moeten proberen.”

 

Handige links Michelin Australian Grand Prix

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag