Op 29 november j.l. kwam de Grand Prix commissie, bestaande uit leden van de FIM, Dorna, MSMA en IRTA, bijeen om een aantal beslissingen te nemen voor het komende MotoGP seizoen. 

De aanwezigen waren: Carmelo Ezpeleta (Dorna, Chairman), Paul Duparc (FIM), Herve Poncharal (IRTA), Takanao Tsubouchi (MSMA), Vito Ippolito (FIM President), Carlos Ezpeleta (Dorna), Mike Trimby (IRTA), Corrado Cecchinelli (Director of Technology), Mike Webb (Race Director), Danny Aldridge (Technical Director), Fabio Muner (FIM) en Steve Aeschlimann (FIM).

Zoals afgelopen al regelmatig te zien was vanaf de Tsjechische Grand Prix in Brno is het voor de teams toegestaan om virtuele berichten op het dashboard van de coureur te laten verschijnen. Vooral in de laatste twee races van het seizoen in Maleisië en Valencia zorgde dit voor flink wat ophef toen Jorge Lorenzo meerdere malen ‘Suggested Mapping: Mapping 8’ op zijn dashboard kreeg te zien. Voor de teams is maar een bepaald aantal woorden / zinnen beschikbaar en kunnen ze niet alles schrijven wat ze willen. De Grand Prix commissie heeft tijdens de vergadering de regels zo aangepast dat de teams verplicht zijn exact hetzelfde bericht naar Dorna Timekeeping en naar de TV-compound te sturen, zodat deze berichten daadwerkelijk ook op de live-feed vertoond kunnen worden.

Nadat er in de MotoGP klasse al jaren naast het individuele rijders kampioenschap ook een constructeurs titel en een team kampioenschap te behalen viel was dit in Moto2 / Moto3 klasse en de voormalige 125cc / 250cc niet het geval. Vanaf het seizoen 2018 wordt ingevoerd dat er in de Moto2 en Moto3 klasse ook een team kampioenschap te behalen valt door middel van het opgetelde puntenaantal van beide coureurs binnen het team.

Ook zal er vanaf het seizoen 2018 een award te verdienen zijn voor de beste Independent Rider en het beste Independent Team (satelliet-team). Dit werd afgelopen seizoen al bijgehouden als een apart kampioenschap maar vanaf komend seizoen worden hier dus ook daadwerkelijke prijzen aan toegevoegd.

Verder werd de regel van wild-cards nog eens besproken. De aanleiding hiervoor was dat KTM maar liefst vijf wild-card optredens voor Mika Kallio heeft aangevraagd. De regel is dat fabrikanten met concessies (KTM, Suzuki en Aprilia) de mogelijkheid hebben om zes keer per seizoen een wild-card in te zetten, voor de andere fabrikanten (Honda, Yamaha en Ducati) is dit drie keer.

Tot slot is voor houders van een permanente paddockpas de verzekering opgeschroefd. Mocht een persoon komen te overlijden bij het reizen naar een Grand Prix of tijdens een Grand Prix weekend zelf dan kan er tot €100.000,- worden uitgekeerd.

Lees ook:  Word Racesport.nl supporter en maak kans op fantastische prijzen