Het SIC Racing Moto2 Team heeft bekend gemaakt dat men de Niki Tuuli als vervanger heeft aangetrokken voor de onlangs bij het team opgestapte Zulfahmi Khairuddin. De Finse WorldSSP coureur zal komend weekend in Le Mans al zijn debuut maken op de 600cc Kalex machine.

Zulfahmi Khairuddin besloot een week geleden na afloop van de Spaanse Grand Prix in Jerez  zijn Moto2-carrière te beëindigen om zich meer te concentreren op zijn mentor rol binnen het door de SIC gesteunde ‘Impian ke MotoGP’-programma.

Lang heeft het Maleisische Moto2 team onder leiding van de Zweed Johan Stigefelt niet hoeven te zoeken naar een passende vervanger. Men heeft namelijk de 22-jarige Finse WorldSSP coureur bereidt gevonden om per direct met het team de overstap te maken naar de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap.

Niki Tuuli: “Allereerst wil ik het SIC Racing Team bedanken voor deze kans. Ik ben echt enthousiast en kijk uit naar deze uitdaging. Moto2 is altijd één van mijn dromen geweest en nu is het werkelijkheid. Sinds 2012 heb ik met 600cc fietsen gereden; de eerste zes jaar met Yamaha en nu dit seizoen met Honda. Moto2 is natuurlijk anders dan Supersport, maar het SIC Racing Team is een goed team met veel ervaring, dus met hun hulp denk ik dat ik me goed kan aanpassen aan de Moto2-klasse. Ik heb nog maar weinig ervaring met Kalex. Eind 2016 kreeg ik de kans om het te proberen. Ik ben nu benieuwd om het nu opnieuw te gaan proberen. Ik weet dat Kalex een uitstekende machine is, dus ik ben erg blij met deze kans. Alles is nieuw voor mij op Le Mans, het circuit, de fiets en het team, dus ik moet het stap voor stap aan gaan pakken. Nu gaat het niet om druk, ik wil gewoon alle nieuwe dingen goed leren. Natuurlijk wil ik het beste resultaat behalen wat ik kan en zo goed mogelijk presteren, maar tegelijkertijd moet ik geduld hebben en me richten op het aanpassen aan de Moto2-klas, elke ronde en in elke sessie.”

Niki Tuuli
De Fin is al vanaf zijn negende jaar actief in de racerij. De eerste jaren op een minibike en vervolgens vanaf het seizoen 2012 op een 600cc machine toen hij zijn debuut maakte in de toenmalige Duitse Yamaha R6 Cup, een debuut waar hij meteen zijn eerste wedstrijd wist te winnen.

In 2013 maakte Tuuli de overstap naar de toenmalige Europese Superstock 600 klasse. In de drie seizoen dat hij in deze klasse actief was wist vijf keer op het podium wist te eindigen en één overwinning wist te behalen. Een vierde plaats in de eindstand van het kampioenschap in 2014 was zijn beste eindresultaat.

2016 was een opmerkelijk jaar voor Tuuli. Na het verdwijnen van het EK Superstock 600 kampioenschap zette hij zijn wegracecarrière op een laag pitje door alleen actief te zijn in het nationale Supersport kampioenschap, mede ook omdat hij zijn militaire dienstplicht in Finland diende te vervullen. Het race-virus bleef echter kriebelen en als verrassing schreef Tuuli zich in voor de vier laatste WorldSSP wedstrijden van het seizoen. Niet zonder resultaat want, naast het behalen van de Finse Supersport titel, in drie van deze vier races wist de Fin te verrassen door als tweede de finish te passeren.

Deze unieke prestaties leverden hem vervolgens voor het seizoen 2017 een vaste plaats op in het WorldSSP kampioenschap. Onder leiding van Vesa Kallio (broer van Mika Kallio) wist Tuuli dat jaar twee podia en een poleposition te behalen, resultaten waarmee hij 7e werd in het kampioenschap.

In 2018 nam hij deel aan vijf WorldSSP-races (hij staat momenteel 8e in het algemeen klassement), voordat hij het voorstel kreeg van SIC Racing Team om samen een spannende uitdaging aan te gaan in het Moto2-wereldkampioenschap. Een unieke kans en een welkome aanvulling voor het MotoGP wereldkampioenschap, helemaal gezien de terugkeer van Finse Grand Prix op de MotoGP kalender.