NTS RW Racing GP: Hoge verwachtingen voor het komende seizoen

493
nts-rw-racinggp
V.l.n.r. Roelof Waninge, Bo Bendsneyder en Steven Odendaal | foto© Ben Haarhuis

Op donderdagmiddag tijdens de openingsdag van de MOTORbeurs Utrecht presenteerde het Nederlandse NTS RW Racing GP Team haar plannen voor komend seizoen. Met Steven Odendaal en nieuwkomer Bo Bendsneyder in de geleren zijn de verwachtingen hooggespannen.

Natuurlijk, aan het begin van een nieuw motorseizoen is iedereen hoopvol. Maar het is lang geleden dat de verwachtingen bij NTS RW Racing GP zo hooggespannen waren als aan de vooravond van het seizoen 2019, zo werd duidelijk bij de teampresentatie op de MOTORbeurs in Utrecht.







Met een nieuw NTS-frame, dat gemaakt is op het nieuwe motorblok van Triumph, een nieuwe, Nederlandse coureur – Bo Bendsneyder – en een ervaren testrijder en rijderscoach – Alex de Angelis – aan boord, staat RW Racing GP er goed voor.

Teammanager Jarno Janssen: “Wij zijn het enige team dat met het NTS-frame rijdt en dat geeft qua testen wat voordelen. Wij zijn al vanaf de zomer aan het testen met de nieuwe Triumph-motor en hebben daardoor het frame volledig op die motor kunnen aanpassen. Alex de Angelis heeft met de machine al honderden testkilometers gereden voordat onze coureurs Bo Bendsneyder en Steven Odendaal vorige week op de machine stapten.”


Voor Bo Bendsneyder ging er een wereld open. In november probeerde hij de NTS al eventjes, maar vanwege zijn beenblessure kon hij niet veel meters maken. Dat was vorige week in Valencia een stuk beter.

Bo Bendsneyder: “Ik heb een lastig debuutjaar gehad in de Moto2 en dat maakt het moeilijk om verwachtingen uit te spreken, maar het gevoel met deze machine, met dit motorblok, is echt waanzinnig. Het voelt heel natuurlijk aan. Ik heb in Valencia bij de eerste test tijden gereden die ik daar nog nooit heb gereden. Dat ik weer gewoon Nederlands kan spreken en met een ervaren man als Hans Spaan kan werken, maakt het er alleen maar beter op.”

Crewchief Hans Spaan: “De motor en het chassis passen goed bij elkaar. Dat merk je aan alles. Vooraf had ik het idee dat we blij mochten zijn als we elke race in de punten kunnen rijden, maar na de eerste test heb ik het idee dat er meer in zit. Op basis van wat ik heb gezien, denk ik dat het mogelijk moet zijn om heel regelmatig rond de top 10 te rijden. Het werk dat NTS heeft verzet is indrukwekkend.”

Het Japanse NTS is sinds de jaren zeventig gespecialiseerd in hoogwaardige metalen prototypes en onder meer actief in de ruimte- en luchtvaart. In de zomer van 2017, toen NTS met een prototype deelnam aan het EK Moto2, werden de eerste contacten gelegd tussen RW Racing GP en het Japanse bedrijf. Daaruit kwam een hechte partnership voort die nu het tweede jaar in gaat.

Steven Odendaal: “De nieuwe machine is onherkenbaar. Het is een 100% verbetering. Het is zo’n krachtig pakket dat we voorin mee moeten kunnen doen.”

Testrijder Alex de Angelis: “Ik ken de motor, met al zijn plus- en minpunten, en weet hoe die aanvoelt en reageert in bepaalde situaties. Als ik langs de baan ga kijken, kan ik dus ook direct aangeven waar de coureurs zich kunnen verbeteren, zeker in vergelijking tot andere rijders.”

Van 20 tot en met 22 februari is in Jerez de eerste officiële IRTA-test. Dan wordt meer duidelijk hoe Bendsneyder, Odendaal en de NTS-machine ervoor staan in vergelijking tot de rest van het veld.

nts
Bo Bendsneyder (l) en Steven Odendaal (r) | foto© Ben Haarhuis
2019 NTS RW Racing GP machine | foto© Ben Haarhuis
Bo Bendsneyder | foto© Ben Haarhuis

2019 MotoGP kalender:

  • 10 maart Qatar* – Losail International Circuit
  • 31 maart Argentinië – Termas de Río Hondo
  • 14 april Americas – Circuit of the Americas
  • 05 mei Spanje – Circuito de Jerez
  • 19 mei Frankrijk – Le Mans
  • 02 juni Italië – Autodromo del Mugello
  • 16 juni Catalunya Barcelona – Catalunya
  • 30 juni Nederland – TT Circuit Assen
  • 07 juli Duitsland – Sachsenring
  • 04 augustus Tsjechië – Automotodrom Brno
  • 11 augustus Oostenrijk – Red Bull Ring – Spielberg
  • 25 augustus Groot Britannië – Silverstone Circuit
  • 15 september San Marino – Misano World Circuit
  • 22 september Aragón – MotorLand Aragón
  • 06 oktober Thailand – Chang International Circuit
  • 20 oktober Japan – Twin Ring Motegi
  • 27 oktober Australië – Phillip Island
  • 03 november Maleisië – Sepang International Circuit
  • 17 november Valencia – Ricardo Tormo

*Avondrace

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App