Komend weekend wordt op het Sachsenring circuit de 2018 editie van de Duitse Grand Prix verreden, de Pramac Motorrad Grand Prix Deutschland. Volgens de laatste berichtgevingen voorlopig de laatste keer op het in het voormalig Oost-Duitsland gelegen circuit. Grand Prix racing in Duitsland, de statistieken, wetenswaardigheden en feiten.

De 2018 editie van de Duitse Grand Prix op de Sachsenring is het 80e Grand Prix evenement op Duitse bodem en tevens het 21e opeenvolgende jaar dat het evenement wordt verreden op het vernieuwde Sachsenring circuit.


De eerste Grand Prix die plaatsvond in Duitsland was de West-Duitse Grand Prix in 1952 welke toen verreden werd op het Soltitude circuit. Het evenement trok destijds maar liefst 400.000 bezoekers. Reg Armstrong won de 350cc en de 500cc races op Norton motoren terwijl de voor zijn thuispubliek rijdende Rudi Felgenheier de 250cc race won rijdend op een DKW. De winst in de 125cc ging naar de op een NSU rijdende Werner Haas.


De eerste Oost-Duitse Grand Prix werd in 1961 verreden op het toenmalige Sachsenring stratencircuit. Het circuit dat destijds gebruikt werd was een afgesloten stratencircuit met een lengte van 8,73 km.


De Oost-Duitse Grand Prix werd jaarlijks onafgeboken gebruikt tot aan 1972, waarna het orginele stratencircuit te gevaarlijk werd bevonden voor het houden van een Grand Prix.


De West-Duitse Grand Prix werd jaarlijks verreden van 1952 tot 1990, het jaar dat Oost- en West-Duitsland samengevoegd werden tot het huidige Duitsland. In deze periode werd er gereden op vier verschillende circuits: Solitude, Schotten, de Nürburgring en Hockenheim.


Er is sindsdien elke jaar een Duitse Grand Prix verreden; van 1991 tot 1994 vond deze plaats op de Hockenheimring gevolgd door drie jaar op de Nürburgring alvorens het in 1998 verhuisde naar het nieuwe en huidige Sachsenring circuit.


Naast de hierboven genoemde evenementen vond er nog een ander Grand Prix evenement plaats in Duitsland: de Baden-Wurtemberg GP welke in 1986 verreden werd in Hockenheim, een evenement waar alleen de toenmalige 80 en 125cc categorieën werden verreden.


Het nieuw gebouwde Sachsenring circuit was aanvankelijk 3,508 km lang en bestond destijds uit één korte sectie wat een deel was van het oude stratencircuit. Belangrijke wijzigingen werden er in 201 en 2003 doorgevoerd wat resulteerde in de huidige 3,671 km layout.


De Sachsenring is één van de vijf circuits op de huidige Grand Prix kalender, naast Austin, Aragon, Phillip Island en Valencia, dat verreden wordt tegen de wijzers van de klok in.


Er zijn sinds 1961 in totaal 112 Grand Prix races voor solo motoren verreden op de Sachsenring: MotoGP –16, 500cc–16, 350cc–11, Moto2 –8, 250cc–24, Moto3 –6, 125cc–26 en 50cc–5.


Het beste resultaat behaald door een Duitse coureur in de koningsklasse sinds het evenement in 1998 terugkeerde naar de Sachsenring is de tweede plaats van Jonas Folger in 2017.


Sinds 1998 hebben zeven Duitse coureurs een podiumfinish weten te scoren op het Sachsenring circuit: Ralf Waldmann werd in 1999 derde in de 250cc klasse, Steve Jenker eindigde in 2002 als tweede in de 125cc klasse, Stefan Bradl werd in 2008 tweede in de 125cc categorie, Sandro Cortese eindigde in 2010 in de 125cc race als derde, Bradl werd in 2011 tweede in de 250cc klasse, Cortese won in 2012 en 2016 de Moto3 wedstrijd terwijl Folger het afgelopen seizoen als tweede finishte in de koningsklasse.


Honda is de meeste succesvolle fabrikant op de Sachsenring sinds 1998. Maar liefst 14 keer eindigde een Honda coureur op de hoogste trede van het podium, inclusief de acht opeenvolgende zeges van Marc Marquez.


Yamaha heeft sinds 1998 vier keer weten te winnen op de Sachsenring. Twee coureurs, te weten Valentino Rossi en Max Biaggi, zorgden voor deze Yamaha successen.


Ducati heeft slechts één keer weten te winnen op het Sachsenring circuit. Deze overwinning werd in 2008 behaald door Casey Stoner. Naast deze overwinning waren er vijf podiumplaatsen voor Ducati: Troy Bayliss werd in 2003 derde, Loris Capirossi tweede in 2007, Casey Stoner derde in 2010 en Andrea Dovizioso derde tijdens de 2017 editie.


De enige Suzuki overwinning op de Sachsenring dateert van 1999 toen Kenny Roberts Jr. de 500cc race op zijn naam schreef. Het beste Suzuki resultaat sinds de MotoGP klasse in 2002 haar intrede maakte staat op naam van Chris Vermeulen die in 2008 de finish als derde passeerde.


De afgelopen zeven jaar wist telkens een Honda coureur de pole te behalen tijdens de Duitse Grand Prix. De laatste niet Honda pole werd in 2010 behaald door Jorge Lorenzo rijdend op een Yamaha.


Marc Márquez is de meest succesvolle coureur op de Sachsenring met in totaal acht overwinning gedurende de laatste acht edities: vijf in MotoGP, twee in de Moto2 en één in de 125cc klasse. Zijn naaste rivaal op deze lijst is Dani Pedrosa met zes overwinningen (2x 250cc, 4 x MotoGP).


De acht verreden Moto2 races die tot nu toe werden verreden op de Sachsenring zijn gewonnen door zeven verschillende coureurs: Toni Elias, Marc Márquez, Jordi Torres, Dominique Aegerter, Xavier Siméon, Johann Zarco en Franco Morbidelli. De enige coureur die meer dan één Moto2 race wist te winnen op dit circuit is Marc Marquez die zowel in 2011 als ook in 2012 de race wist te winnen na vanaf de pole gestart te zijn.


De zes tot nu toe verreden Moto3 races op de Sachsenring zijn gewonnen door zes verschillende coureurs: Sandro Cortese, Álex Rins, Jack Miller, Danny Kent, Khairul Idham Pawi en Joan Mir. Slecht twee van deze genoemde coureurs wonnen hun race na niet vanaf de pole gestart te zijn: Khairul Idham Pawi (2016) en Joan Mir (2017).

 

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl WebApp via: pwa.racesport.nl

 

Handige links Pramac Motorrad Grand Prix Deutschland:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag