De eerste officiële MotoGP test van 2019 zit er alweer enkele dagen op. Ducati domineerde na afloop de tijdlijsten, maar de grote vraag is…… wat betekent dit, waar staat iedereen en welke conclusies kunnen we trekken als we deze eerste MotoGP test van 2019 analyseren. Onderstaand een zestal belangrijke conclusies.

Alle elf MotoGP teams waren de afgelopen week in Sepang vertegenwoordigd, alleen Jorge Lorenzo was de enige coureur van de 22 reguliere MotoGP coureurs die vanwege een polsblessure verstek moest laten gaan.

Met drie verschillende fabrikanten (Honda, Yamaha en Ducati) die elk een dag bovenaan de tijdlijsten te vinden waren beloofd het opnieuw een spannend MotoGP seizoen te worden, maar wie waren er snel, wie heeft er nog de nodige problemen op te lossen, wie kan er optimistisch zijn, wie zal wensen dat er meer tijd beschikbaar was voor het seizoen 2019 alvorens de eerste wedstrijd van het seizoen op 10 maart aanstaande van start gaat?

Het analyseren van wat er echt gebeurd is in Sepang vereist meer nuance en context dan alleen het scannen van de tijdlijsten. Onderstaand een zestal conclusies naar aanleiding van de Sepang Test die ons een iets beter beeld geven wat we komend seizoen mogen en kunnen verwachten.

1. Alles is nog open, maar …..

Regerend wereldkampioen Marc Marquez voerde na afloop van dag één de tijdlijst aan. Terwijl Maverick Viñales tijdens de tweede dag op zijn Yamaha het snelst rondging. Tijdens de derde en afsluitende dag leidde Danilo Petrucci het veld en voerde hij tevens een Ducati 1,2,3,4 aan. Wat kunnen we hierop uit opmaken?

Iets meer dan twee maanden na zijn linkerschouder operatie was Marquez tijdens deze test zeker nog niet in zijn beste doen, hij slaagde er ondanks dit toch in om tijdens de eerste dag het snelst rond te gaan. Het was echter wel duidelijk dat hij de kracht en de power mistte om echt voluit te gaan en voorzichtiger was dan we normaalgesproken van hem gewend zijn; hij remde op veel punten duidelijk eerder en had duidelijk de angst voor een crash, een crash die hem waarschijnlijk nog verder achterop zou doen raken. Marquez is Marquez en vanzelfsprekend was hij snel genoeg maar ondanks dit hield hij het wel alle drie dagen vroegtijdig en zo’n beetje na 30 gereden ronden al voor gezien terwijl zijn rivalen dagelijks ongeveer 70 ronden in de verzengende hitte reden.

Marc Marquez: “Natuurlijk, ik had graag meer willen rijden, maar we moesten het een beetje rustig aan doe. Ik ben blij, want ik reed gemakkelijk, niet geheel mijn rijstijl, maar ik was in staat om meer te rijden.

Viñales was na afloop ook in een vrolijke stemming nadat Yamaha, die vorig seizoen slechts één wedstrijd wist te winnen, in 2019 dichterbij lijkt te zijn gekomen en het tijdens deze eerste test van 2019 aanzienlijk verliep dan een jaar geleden.

Maverick Viñales: “Ik heb een aantal ronden achter onze rivalen gereden, zodat ik kon vergelijken hoe onze fiets momenteel werkt, en het is niet slecht. Er zijn nog maar een paar kleine details waar we aan moeten werken, dat is het belangrijkst. Vorig jaar waren ze een paar stappen verder als ons, nu zijn we er een stuk dichter bij.”

De laatste ochtend van de test waren de omstandigheden misschien wel best te noemen, doordat het bewolkt en iets koeler was. De omstandigheden leken hierdoor ideaal voor een kwalificerende simulatie. Dat bleek ook, de rondetijden explodeerden en werd een soort van ‘happy hour’ voor Ducati die onder deze omstandigheden een behoorlijke indruk wisten te maken. Maar liefst zes coureurs doken onder Lorenzo’s circuit record ronde – een snelste tijd van 1’58.830 gereden tijdens de test in Maleisië in 2018, en vier van hen – de eerste vier – waren Ducati corueurs met Petrucci als snelste met een rondetijd van 1:58.239. Alma Pramac Racing rookie Francesco Bagnaia noteerde verrassend de tweede rondetijd op slechts zeshonderdste van Petrucci, terwijl zijn teamgenoot Jack Miller (+0.127) en Petrucci’s teamgenoot Andrea Dovizioso (+0.299) het snelste kwartet completeerden.

Dovizioso probeerde vervolgens na afloop meteen Ducati’s dominantie te temperen door te roepen dat de snelle rondetijden geen reële weergave was van de werkelijke verhoudingen tijdens deze test en dat het rijden van die ene snelle ronde niet zaligmakend zou zijn.

Een andere reden voor Dovi’s terughoudendheid was dat Honda zijn ware potentieel nog niet had laten zien. Lorenzo was afwezig, Marquez reed absoluut nog niet op volle kracht terwijl Cal Crutchlow heel voorzichtig te werk ging vanwege zijn tijdens de Australische Grand Prix opgelopen voetblessure en voor het eerst sinds drie maanden weer op een motor reed. Daarnaast noteerde Takaaki Nakagami, Crutchlow’s teamgenoot, weliswaar een rondetijd binnen de top tien maar de Japanner moest het in Sepang wel doen met een 2018 – spec Honda RC213V, dus niet op het nieuwe model waarmee Marquez en co. over vier weken in Qatar zullen rijden.

valentino-rossi

Valentino Rossi (46 voor Maverick Viñales (12) – Sepang test | foto© Yamaha Racing

2. Yamaha is op de terugweg

Viñales was met de vijfde rondetijd algemeen de snelste Yamaha coureur terwijl Valentino Rossi aan het einde van de drie dagen de tiende plaats op de lijst innam en een halve seconde prijs moest geven op de tijd van zijn teamgenoot. Ondank dit verschil waren beide Monster Energy Yamaha MotoGP coureurs wel dezelfde mening toegedaan……..de Yamaha heeft zich de afgelopen wintermaanden in positieve zin ontwikkeld en verbeterd, al is er nog het nodige werk te doen.

Valentino Rossi: “Het is goed, want het is de eerste test en we hebben een aantal dingen verbeterd, maar we hebben nog veel werk te doen. Het verschil is nog vrij groot, dus we hebben tijd nodig. Ik ben blij met de sfeer en vooral met de ideeën in de pitbox; het lijkt erop dat Yamaha erg geconcentreerd is op verbetering, dus dit is belangrijk.

Rossi, die op 16 februari 40 jaar wordt, toont ondanks dat hij aan zijn negentiende seizoen begint in de MotoGP klasse nog geen spoor van vermoeidheid. Hoewel de trainingen buiten het seizoen om niet altijd het meest sterke punt is van ‘the Doctor’ staat hij er wel gewoon weer goed bij. Dit gezegd hebbende was de Maleisische hitte wel een wake-up call.

Valentino Rossi: “Ik heb veel gebruik gemaakt van de gebruikte band, maar ik heb geen lange run gemaakt, want, f**k, wat was het warm!”

Een bijzondere maar tevens typerende uitspraak van de Italiaan die deze quote liet optekenen aan het einde van de tweede dag waar hij 51 ronden reed (ruim twee keer een normale raceafstand) alvorens hij de koelte op zocht van de airco.

Jack Miller – Sepang Test | foto© Pramac Racing

3. Jack Miller is klaar voor de volgende stap

Jack Miller oogde fit tijdens deze eerste test van 2019. De Australiër trainde de afgelopen maand hard en verliet zijn familie in Australië al voor de kerstdagen om in Californië een maand keihard te trainen samen met een aantal wielren fanaten.

Jack Miller: “De kerels waarmee ik gefietst heb waren allemaal topwielrenners, zij hebben me sommige dagen compleet afgemat. De ene dag dacht ik aardig mee te kunnen komen terwijl ze me op andere dagen compleet de vernieling in reden en ik me na afloop echt s**t voelde. Het vernedert je op dat soort momenten, maar ze daagden me wel uit om beter te worden.”

Miller voelde zich in Sepang echter niet helemaal fit, dit vanwege een pijnlijk dijbeen welke het gevolg was van een val tijdens een gezamenlijke dirttrack training met Australisch dirttrack legende Chad Reed. Ondanks dit was hij in Sepang met een derde rondetijd overall wel snel

Voor de 24-jarige Miller ging dat echter niet zonder slag of stoot, hij kwam namelijk ook alle drie dagen een keer ten val.

Jack Miller: “Ik ben nu 24, heb de ‘done yards’ gedaan, heb de ervaring en weet inmiddels een beetje hoe het werkt. Ik denk dat het een goed jaar wordt en ik kijk er echt naar uit.”

 


4. Het ontbreekt KTM nog steeds niet aan ambitie

Bij KTM had men misschien wel het drukste schema van alle aanwezige fabrieksteams. De Oostenrijkse motorenfabrikant begint aan haar derde seizoen in de koningsklasse en had een scala van nieuwe onderdelen meegenomen naar Sepang. Het team werkte met Pol Espargaró, nieuwkomer Johann Zarco en de KTM MotoGP testcoureur Mika Kallio een zeer druk en vol testschema af. Hoewel het rendement niet echt tot uiting kwam op de tijdlijsten – Zarco was de best geplaatste van het drietal op de 17e plaats – stond deze test voor de Fransman ook meer in het teken om nog meer en beter gewend te raken aan de brute acceleratie van de KTM in vergelijking met de veel soepelere Yamaha waarmee hij de afgelopen twee seizoenen onderweg was.

Waar Espargaró van nature altijd alles meteen uit de kast probeert te halen en snel de grenzen probeert te vinden, is Zarco een meer analytische rijder, die wil begrijpen waarmee hij rijdt en eerst het goede gevoel wil vinden voordat hij echt snel rondgaat. Dit is best wel een contrast om hetzelfde doel te bereiken, maar de kameraadschap binnen het team, en de open relatie tussen de teamgenoten, maakt dit wel tot een combinatie die kan werken.

Zarco heeft een twee jarig contract met KTM en voelt dat het team in 2020 om grotere dingen zal strijden. Dit weerhoudt hem er echter niet van om dit seizoen al een aantal mooie dingen te laten zien en de KTM verder naar voren op de grid te brengen.

Johann Zarco: “Ik denk dat het goed zou zijn om elke race rond de top 10 te finishen; dit kan in 2019 een mogelijk doel zijn.”

alex-rins

Alex Rins – Sepang Test | foto© Suzuki Racing

5. Alex Rins is klaar voor de bovenste trede

De tijdlijsten tijdens een test kunnen veel maskeren en zeggen vaak niet alles; Alex Rins’s positie op de lijst na drie dagen (12e en 0,941sec van Petrucci’s beste tijd) ziet er niet zo indrukwekkend uit, maar als je iets verder kijkt dan……..

De talentvolle Spanjaard, die de laatste zes races van 2018 binnenin de top zes afsloot om uiteindelijk vijfde te worden in het kampioenschap, klinkt en oogt (met dank aan zijn toch wel bijzondere kapsel) als een nieuwe ster dit seizoen. Zijn racesnelheid tijdens de tweede dag – op oude banden – was ongelooflijk en deed velen in de pitstraat de wenkbrauwen fronsen.

Rins heeft een Lorenzo-achtige kwaliteit van zaken snel onder de knie te krijgen zonder er zo snel uit te zien; langs de baan leek het er nooit echt op dat hij zo hard pushte totdat je de stopwatch erbij pakte. Tijdens zijn racesimulatie perste hij er de ene na de andere ronde van in de 1’59 uit, en dat deden hem er tijdens deze test weinigen na.

Suzuki was één van de twee fabrieken (KTM was de andere) die na drie dagen geen rijder in de top 10 had, maar de verwachting is dat dit niet lang meer zal duren – vanaf de eerste race in Qatar zou Rins zo maar eens bij elke Grand Prix tot één van de potentiële racewinnaars kunnen gaan behoren.

 

6. MotoGP coureurs, het zijn en blijven bijzondere kerels

OK, dit zal voor velen al geen geheim meer zijn. Maar de hardheid van de 21 deelnemende coureurs werd tijdens deze driedaagse test nogmaals bevestigd gezien de moeilijke omstandigheden op het Maleisische circuit. Zelfs voor de coureurs die topfit begonnen aan de test was het een ware uitputtingsslag gezien de hoge temperaturen.

Toen Marquez vanuit de Honda pitbox terug probeerde te komen naar de ruimte waar de media op hem stond te wachten voor de gebruikelijke media debrief en probeerde te voorkomen dat de Maleisische fans hem niet te hard op zijn nog pijnlijke linkerschouder zouden kloppen, bleek overduidelijk dat hij alles maar dan ook alles had gegeven en hij niet meer heel erg stevig op zijn eigen benen stond.

Ook Crutchlow’s optreden was er eentje waar menigeen zijn pet voor af zou moeten nemen. Na drie maanden niet op een motor te hebben gereden zag zijn rechter enkel – welke hij in oktober 2018 blesseerde tijdens de Australische Grand Prix en die op maar liefst 17 plaatsen gebroken bleek te zijn – er na afloop van de eerste dag heel dik en roodgloeiend uit.

Cal Crutchlow: “Ik heb het gevoel dat ik elke ochtend door een bus ben overreden. Als ik op de motor zit, zit ik goed, maar als ik er af stap….”

Tito Rabat, die een groot deel van het 2018 seizoen moest missen vanwege een bij een crash tijdens de British Grand Prix opgelopen beenblessure, kon nog steeds nauwelijks lopen alvorens hij deze drie dagen op zijn Ducati stapte…. maar ondanks dit reed hij gedurende de drie dagen wel 175 ronden op het Maleisische circuit. En dat terwijl de omstandig bepaald niet vergelijkbaar waren met een reguliere Spaanse februari dag.

Ja, MotoGP coureurs, het zijn en blijven bijzondere kerels…

 

Handige links Sepang Test 2019:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoalbum

2019 MotoGP kalender:

  • 10 maart Qatar* – Losail International Circuit
  • 31 maart Argentinië – Termas de Río Hondo
  • 14 april Americas – Circuit of the Americas
  • 05 mei Spanje – Circuito de Jerez
  • 19 mei Frankrijk – Le Mans
  • 02 juni Italië – Autodromo del Mugello
  • 16 juni Catalunya Barcelona – Catalunya
  • 30 juni Nederland – TT Circuit Assen
  • 07 juli Duitsland – Sachsenring
  • 04 augustus Tsjechië – Automotodrom Brno
  • 11 augustus Oostenrijk – Red Bull Ring – Spielberg
  • 25 augustus Groot Britannië – Silverstone Circuit
  • 15 september San Marino – Misano World Circuit
  • 22 september Aragón – MotorLand Aragón
  • 06 oktober Thailand – Chang International Circuit
  • 20 oktober Japan – Twin Ring Motegi
  • 27 oktober Australië – Phillip Island
  • 03 november Maleisië – Sepang International Circuit
  • 17 november Valencia – Ricardo Tormo

*Avondrace

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App