Tasca Racing gaat in 2018 in zee met Simone Corsi

88
corsi
Simone Corsi (l) en teambaas Enrico Tasca | foto© Tasca Racing

Tasca Racing heeft zondag op de Red Bull Ring bekend gemaakt dat men voor het seizoen 2018 overeenstemming heeft bereikt met Simone Corsi. De komst van Corsi betekent dat er komend seizoen geen plaats meer is voor huidig coureur Xavier Simeon, en dat Bo Bendsneyder, de Nederlander die de afgelopen periode veelvuldig gelinkt werd aan het Italiaanse Moto2 team, niet meer in aanmerking komt voor dit zitje.

Xavier Simeon moet na dit seizoen opnieuw op zoek naar een nieuwe werkgever. Voor de Belg, die de laatste tijd in verband wordt gebracht met een overstap naar de MotoGP klasse en één van de kandidaten is bij het Spaanse Avintia Racing, is er namelijk komend seizoen geen plaats meer bij Tasca Racing nu het team heeft besloten om in 2018 in zee te gaan met Simone Corsi.







De inmiddels 30 jarige Corsi, die al sinds het seizoen 2010 actief is in de Moto2 klasse, komt sinds het seizoen 2016 uit voor Speed Up. De afgelopen week maakte dit team bekend voor de komende twee seizoenen een overeenkomst te hebben getekend met de Brit Danny Kent. Door deze keuze moest Corsi op zoek naar een nieuw team welke hij dus al snel gevonden heeft bij Tasca Racing.

“Ik ben blij dat ik deze overeenstemming heb weten te bereiken met de mensen van Tasca Racing,” aldus Corsi zondag na afloop van de Moto2 race in Oostenrijk waar hij als elfde over de finish kwam. “Enrico Tasca wilde me graag in het team hebben en dat was voor mij een belangrijke reden voor deze keuze. Voor 2018 hebben we een gezamenlijk doel; meedoen voor de titel. Ik zal me hier voor 110% inzetten.”

Zo langzamerhand beginnen de zitjes voor komend seizoen dus steeds meer ingevuld te raken. Met de keuze voor Corsi moet niet alleen Simeon op zoek naar een nieuw team, de keuze voor de Italiaan houdt tevens in dat deze mogelijkheid voor Bo Bendsneyder, die de afgelopen periode veelvuldig in verband werd gebracht met het team voor komend seizoen, niet langer van toepassing is.

Wat Bendsneyder komend seizoen wel gaat doen is nog steeds de vraag. In Oostenrijk zagen we Bendsneyder’s persoonlijk manager Arie Molenaar in gesprek met diverse Moto3 als ook Moto2 teambazen. Eén ding is wel duidelijk, na afloop van dit seizoen is er geen plaats meer voor de Nederlander bij zijn huidige Red Bull KTM Ajo Team.

De Finse teambaas, die na afloop van dit seizoen geen directe steun meer zal ontvangen van zowel Red Bull als ook KTM en derhalve geen team onder de vlag van KTM zal runnen,  liet de afgelopen dagen doorschemeren wel actief te blijven in de Moto3 klasse, echter zal dit slechts met één coureur zijn. Hoewel de naam van deze rijder nog niet officieel bekend gemaakt is kan er genoeglijk van uit gegaan worden dat dit de Zuid Afrikaan Darryn Binder gaat worden – het jongere broertje van Red Bull KTM Ajo Moto2 coureur Brad Binder.

Dat Bendsneyder komend seizoen actief zal blijven in een klasse binnen het MotoGP wereldkampioenschap ligt wel in de lijn der verwachting. Zo werd de Nederlander de afgelopen dagen al aan een aantal Moto2 teams gelinkt waarbij de naam van Tech 3 Racing wel heel vaak voorbijkwam. Echter op zondag kwam er ook een verrassende uitspraak uit de mond van KTM baas Pit Beier. De Oostenrijker sprak openlijk uit dat hij onder de indruk is van de prestatie, houding en inzet van Bendsneyder en dat KTM hem in de toekomst graag wil blijven ondersteunen. Hierop kwam natuurlijk meteen de vraag of dit dan in de Moto3 of in de Moto2 klasse zou zijn. Hierover is nog geen duidelijkheid maar het is een publiek geheim dat KTM komend seizoen, naast het Red Bull KTM Ajo Moto2 team, graag een tweede team in de Moto2 klasse wil gaan voorzien van materiaal. Welk team dat zal zijn is nog niet bekend maar het zou volgens de laatste geruchten een team zijn met een Zwitserse achtergrond waarbij ook de naam van Tom Lüthi veelvuldig wordt genoemd. Zal Bendsneyder dan komend seizoen zo maar eens de nieuwe teamgenoot van Lüthi gaan worden in een nieuw Moto2 team dat voorzien wordt van KTM materiaal?

Het zou zo maar eens kunnen, maar vooralsnog blijft het nog bij gissen. Wat wel duidelijk is dat Molenaar hard werkt om de toekomst van de enige Nederlandse Grand Prix coureur veilig te stellen. Rond is het zeker nog niet, maar dat er serieuze gesprekken plaatsvinden daar is voor de insiders binnen het MotoGP paddock geen enkele twijfel meer over, net dat er eigenlijk geen twijfel meer is dat Bendsneyder met zijn talent, houding en inzet ook in 2018 te bewonderen zal zijn in een klasse van het MotoGP wereldkampioenschap.

 

Handige links NeroGiardini Motorrad Grand Prix von Österreich:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag