Het zal voor veel fans geen geheim zijn dat een MotoGP machine en het runnen van een MotoGP team een kostbare aangelegenheid is. Maar wat zijn nu de werkelijke kosten en hoe zijn deze opgebouwd?

Wat kost een MotoGP machine?
De prijs van een MotoGP motorblok ligt ongeveer tussen de 200.000 en 250.000 euro. De kosten van het huren van een complete MotoGP machine voor een MotoGP satellietteam bedragen ongeveer 2 miljoen euro per seizoen. Voor dit bedrag krijgen de teams de beschikking over twee machines welke men per coureur nodig heeft gedurende het seizoen. Deze prijs is inclusief de updates die de fabrikant gedurende het seizoen doorvoert, echter de reserve-onderdelen zijn hier niet bij inbegrepen. De kosten voor een volledige fabrieksmachine liggen nog aanzienlijk hoger, deze ligt rond de 3 miljoen euro per seizoen.

Om een idee te krijgen hoe deze prijs is opgebouwd, zo bedraagt de prijs van alleen de elektronica welke op een huidige MotoGP fiets aanwezig is alleen al ruim 100.000 euro incl. sensoren, kabels en panelen. Zo kost een dashboard al ruim 2.500 euro en is de kostprijs van geen enkel onderdeel minder dan 1.000 euro.

De remmen zijn ook duur, maar de kosten hiervan zijn minder hoog. De FIM heeft namelijk de maximale prijs van de voorremset vastgesteld op 70.000 euro (exclusief de verschuldigde belastingen). Deze prijs is inclusief drie paar remklauwen, drie remcilinders, 10 koolstof remschijven en 28 sets remblokken. Als een team gedurende het seizoen meer remonderdelen nodig heeft dan moeten deze apart worden gekocht.

Een crash is daarentegen geen goedkope aangelegenheid. Een lichte schuiver waarbij de motor een paar meter lang op één van de zijkanten over het asfalt schuift kost al snel tussen de 15.000 en 20.000 euro. Dit zijn met name kosten voor het repareren van afdekkingen, voetsteunen, hendels, de achterrem of andere elementen die beschadigd kunnen raken. Een zwaardere crash waarbij de motor gaat rollen brengt al snel 100.000 euro kosten met zich mee. Dit betreft van kosten als banden, remschijven, ophanging, een radiator en sensoren. Maar zelfs dit is nog goedkoper dan een crash waarbij er sprake is van impact en de kritische onderdelen van de motor beschadigen. Als er b.v. schade is aan de achterbrug, het chassis, elektronica, de brandstoftank of de motor, kunnen reparaties gemakkelijk oplopen tot een half miljoen euro per crash.

Overige uitgaven
Onderdelen, reizen, personeel, benodigdheden …..Elke Grand Prix brengt enorme kosten met zich mee, kosten die onderverdeeld kunnen worden in kosten voor de organisatie, het team, sponsors en medewerkers. Eén van de hoogste en meest noodzakelijke kosten zijn de banden. MotoGP motoren hebben specifieke wielen voor elk circuit, met daarnaast ook nog eens banden compounds die exclusief per circuit geproduceerd moeten worden. Om banden te leveren aan alle MotoGP-teams moet Michelin meer dan 1,2 miljoen euro per Grand Prix uitgeven. Deze uitgave omvat niet alleen de wielen en de banden, maar ook het technisch- en ondersteunend personeel die gedurende het seizoen meereizen naar de races en de medewerkers in de fabriek.

De carbon materialen die gebruikt worden om kuipen en een groot aantal andere componenten te maken kosten ongeveer 2 euro per 100 gram, zonder rekening te houden met de noodzakelijke behandelingen. Staal in vergelijking hiermee kost slechts € 0,20 per 100 gram, en als we kijken naar andere kunststoffen is de prijs zelfs nog lager. Andere materialen zijn daarentegen weer veel duurder, bijvoorbeeld het magnesium dat in de velgen wordt gebruikt. Elke velg van dit materiaal heeft een prijs van ongeveer 4.000 euro per stuk.

De reiskosten bedragen ongeveer 1.200 euro per medewerker per Grand Prix. Dit betekent een uitgave van bijna 700.000 euro voor een team van 30 personen in een seizoen waarin er 19 wedstrijden worden verreden. Dit zonder rekening te houden met het feit dat de teammanagement en coureurs veelal in een hogere klasse (business- of first class) reizen.

Naast het technisch personeel en management is er ook nog het personeel voor de hospitality. Voor een gemiddeld MotoGP team bedragen deze kosten ook rond de 600.000 euro per seizoen. Deze kosten zijn exclusief de kosten van transport, vrachtwagens en andere zaken. Als we al deze items bij elkaar optellen, bedragen de totale kosten voor een gemiddelde MotoGP hospitality ruim 2 miljoen euro per seizoen.

Totale budget
Kortom, mocht je plannen hebben om een MotoGP satellietteam te beginnen – los van het feit dat het de komende jaren niet mogelijk is – dan ga je dat tegenwoordig niet meer redden met sponsoring van de plaatselijke slager of bakker op de hoek. Volgens bovenstaande cijfers moet je dan al snel denken aan een budget van rond de 10 miljoen euro per seizoen voor een team met twee rijders. Laten we het dan nog maar niet hebben over de kosten voor een officieel MotoGP fabrieksteam, die hebben het genoemde bedrag alleen al nodig voor de salarissen voor hun twee rijders. De totale begroting van een officieel fabrieksteam in de koningsklasse zal alleen hierdoor al een veelvoud bedragen van het benodigde budget van een MotoGP satellietteam.

Bovengenoemde bedragen is een indicatie en zijn op basis van prijzen welke door Repsol media zijn gepubliceerd.


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App