Motorfans in het geweer tegen klagers

95

Het voortdurende geklaag over geluidsoverlast op het TT Circuit moet maar eens afgelopen zijn. Bezoekers van twee websites over motorsport reageren massaal op de oproep om actie te voeren tegen de Stichting Geluidshinder Baggelhuizen.

Op Racesport.nl en Wegrace.info kunnen bezoekers hun grieven kenbaar maken. Volgens redacteur Harry de Jong van die laatste website loopt het storm. ÒAl ruim driehonderd reacties en het gaat maar doorÓ Het protest moet over anderhalve week onder aandacht worden gebracht van de gemeente Assen en de provincie Drenthe. ÒWe hebben een happening in het stadhuis van Assen in gedachten waarbij we dertig motorcoureurs willen optrommelenÓ zegt de Jong. Het doel van de actie is een halt toe roepen aan de stichting die volgens de motorsportfans stelselmatig klaagt. Ook vinden ze dat er Òmeer tolerantieÓ moet komen voor het lawaai op het TT Circuit. Volgens de Jong dreigen de races door de klachten in de knel te komen. ÒVooral de 250cc is de dupe. Die klasse in het Open NK is al een paar maal afgelast. De coureurs kijken nu eerder naar Belgi‘ en Duitsland, waar de regels minder streng zijn. Maar als dat zo doorgaat verdwijnen dit soort races uit Nederland.Ó







De stichting Baggelhuizen was vrijdagmiddag echter niet bereikbaar voor commentaar.

Bron: DVHN ( Bert Bontsema )

Klagen tegen actie is pure emotie !

In de zaterdag editie van het Dagblad van het Noorden van 18 september j.l. gaf ik een interview af aan Bert Bontsema , een journalist van de genoemde krant. Hij gaf mijn woorden zeer goed weer, doch vroeg uiteraard een wederhoor aan camping annex bungalowpark Witterzomer dat vlak bij het TT Circuit gevestigd is en tot ŽŽn van de ÒvasteÓ klagers behoort met betrekking tot geluidsoverlast dat volgens hen van het TT Circuit zou komen. Directeur Hielke Zingstra ontkent dit in dezelfde krant echter met klem ÒWe leven naast elkaar en net zoals de stichting zijn wij niet tegen het circuit of tegen de motorsport. Het is heel simpel, er zijn 30 of 32 geluidsdagen per jaar, dat ligt vast in de milieuvergunning. Voor handhaving dient de provincie er op toe te zien. Onze laatste klacht dateert van juli 2003. Dit was voor het rondrijden van trucks sÕnachts op het circuit tijdens het Truckstar festivalÓ

Vervolgens schets Zingstra even een beeld van motorsportfans ! Volgens hem zijn deze slecht op de hoogte met de regelgeving en de procedures die daar bij horen. Afspraken die zijn gemaakt kunnen ze amper en het verhaal van de motorsportfans is puur emotie !

Sprakeloos word je van zoÕn man ! Een hypocriet ten top ! Met een TT, WK Superbike of ander groot evenement logeren er veel motorsportfans op zijn camping, maar als er even niets te doen is of het zint niet, lekker klagen, dit met behulp van een oud advocaat die de scepter zwaait over een stichting tegen geluidshinder ! Daarnaast ben ik zelf, naast het feit dat ik erkend journalist ben, een fanatiek passievol motorsportliefhebber, maar ook afgestudeerd milieudeskundige met diverse specialisatieÕs in de milieukunde als beleid en recht ! Volgens mijn dus niet echt een leek in de regelgeving, daarnaast wou ik maar dat deze meneer gelijk had ! 30 a 32 geluidsdagen ! Nou nou, het zijn er eerder tien !!! Ook vele nationale motorsportteams zijn zeer goed op de hoogte, zij dragen vaak zelf de oplossing(en) aan en onder de rijders houden ze briefings ! Ook de motorsportfan is ruim op de hoogte, uit de ruim 300 reactieÕs kan ik zeker vele voorbeelden geven ! En emotie, gelukkig hebben de motorsportfans dit nog, dat kunnen we van notoire klagers niet zeggen, zij pakken vele mensen hun hobby en passie af ! En met de regelgeving, daar is het gewoon slecht mee gesteld.

Tot slot een voorbeeld ! Ik koop bij een willekeurige motorsport zaak een nieuwe straatmotor. Ik rij er mee op alle Nederlandse wegen, gewoon legaal ! Doch als ik wil rijden op het TT Circuit mag ik ineens niet de baan op ! Reden: De motor maakt teveel lawaai ! Krommer kun je het niet bedenken en dat is wat ik er van vind !