Motul Argentinean Round: De race die eigenlijk niet verreden had mogen worden

192
worldsbk-race-1
- San Juan | foto© Ducati Corse

De eerste WorldSBK race van de Motul Argentinean Round zal de boeken in gaan als een race die eigelijk niet verreden had mogen worden. Met slechts twaalf coureurs aan de start, een zestal coureurs die moedig genoeg waren om voet bij stuk te houden werd het een race die een zeer slechte indruk achter liet.

Het was meteen vanaf vrijdag tijdens de eerste vrije training al duidelijk dat het Circuito San Juan Villicum niet geschikt was om er een World Superbike evenement te laten verrijden. De organisatie was niet voorbereidt op een evenement van deze omvang, de baan vies en stoffig. Ondanks de inzet van de plaatselijke organisatie om de baan donderdag nog enigszins schoon te poetsen bleek het beschikbare materiaal bij lange na niet voldoende om dit te fixen.







Het gevolg, een verloren eerste dag waar de coureurs uitsluitend hun ronden reden om de baan enigszins schoon te rijden. Met rondetijden die ruim zes seconden langzamer waren dan de snelst gereden rondetijden van een jaar geleden hoefde men nog niet de denken aan afstellingen, set-up e.d. Kortom een verloren eerste dag. Vanzelfsprekend gingen de rondetijden tijdens de tweede dag wel flink naar beneden aangezien de baan schoner en schoner gereden werd. Maar ondanks dit bleef de situatie verre van ideaal, dit aangezien er slechts een heel smal schoon spoor was ontstaan en elk foutje meteen afgestraft werd, laat staan dat er verantwoord ingehaald kon worden tijdens de race.

Dit alles zorgde er dan ook voor dat de WorldSBK coureurs na afloop van de Superpole kwalificatie de koppen bij elkaar staken en het besluit namen dat het niet verantwoord was om van start te gaan in de race. Ondanks 3 van de 4 coureurs, die deel uitmaken van de Safety Commission, tegen stemden en het niet verantwoord vonden om van start te gaan was de organisatie onverbiddelijk. Het voorstel van de rijders om zondag – als de temperaturen een stuk lager zouden zijn – twee lange races te verrijden werd in de wind geslagen. De racedirectie oefende daarna de druk flink op met als gevolg dat er op het allerlaatste moment toch nog een twaalftal coureurs op de startgrid verschenen. Naast Loris Baz, die vanwege zijn crash in de Superpole kwalificatie unfit werd verklaard, hielden dus zes coureurs voet bij stuk door niet van start te gaan.

Ondanks alle commotie, een niet alledaags beeld tijdens de eerste ronden, maakten de twaalf coureurs er nog een redelijke show van, waren er geen valpartijen te bekennen in de race die gewonnen werd door Alvaro Bautista.

Onderstaand een aantal reacties na afloop van de race, een race die eigenlijk geen race was en als puntje bij paaltje komt niet verreden had mogen worden.

Alvaro Bautista (P1): “Het was niet gemakkelijk om op de motor te blijven zitten. Al in Superpole kwalificatie was het circuit erg glad en in de eerste race was het niet beter. Ik heb geprobeerd om mijn hoofd koel te houden en geen fouten te maken, want anders raak je naast de schone lijn en loop je het risico om te vallen. Het feit dat het vandaag een stuk warmer was maakte het er niet gemakkelijker op. Tijdens de Superpole kwalificatie merkten we al dat de grip ineens een stuk minder was. In de race bleef het circuit verraderlijk en ik moest veel voorzichtiger zijn dan in andere races. Ik probeerde alleen maar om geen fouten te maken.”

Jonathan Rea (P2): “Het was een zeer moeilijke race. Zoals we weten waren de omstandigheden niet optimaal, dus het was meer een kwestie om de motor op de schone lijn te houden dan echt te racen. Ik reed gewoon op de limiet om erbij te blijven, maar maakte zelf een paar keer een fout – en ik werd een paar keer gestraft door op het vuile gedeelte te komen.”

Toprak Razgatlioglu (P3): “In de race was het volgens mij niet echt heel slecht, we gleden wel heel veel, maar het was al beter dan in de kwalificatie.  Ik probeerde een andere band in de kwalificatie en die gebruikten we ook in de race, een goede beslissing bleek wat ik scoorde weer een podiumplaats. Ik probeerde Jonathan nog wel te passeren, maar dat was niet mogelijk. Ik heb de titel van Independent Riders veiliggesteld. Een geweldig resultaat voor mij en het team, die zo hard voor mij hebben gewerkt, en die deze overwinning verdienen!.”

Michael van der Mark (P4): “De omstandigheden waren vandaag niet ideaal, wat voor een zware race zorgde, maar dat hadden we verwacht. Ik had een goede start vanaf de eerste rij na mijn tweede tijd in de kwalificatie en had vervolgens een mooie strijd met een groep van vier om de koppositie. Het lukte ons om vrij snel weg te rijden van de rest, maar na zeven ronden begon ik te worstelen met de grip aan de achterkant en kon ik niet bij de kopgroep blijven. Vandaag was meer overleven dan echt racen, maar ik heb veel punten gescoord en we weten waar we moeten verbeteren voor morgen.”

Chaz Davies (DNS): “Ten eerste, ik ben teleurgesteld over de manier waarop deze dag werd is verlopen. Naar mijn mening was het belangrijk dat alle coureurs verenigd waren, maar helaas is dit niet gebeurd. Vijftien van de 18 coureurs waren niet van plan om deel te nemen aan de wedstrijd vanwege de moeilijke omstandigheden op het circuit. Helaas voelden sommigen van hen vijf minuten voor de start waarschijnlijk de druk om alsnog de baan op te gaan, wat ingaat tegen de eerder genomen beslissing. We hadden gezamenlijk voorgesteld het schema aan te passen en zondag twee lange races te rijden om de organisatoren zo de kans te geven de omstandigheden op het circuit te verbeteren maar onze wensen werden in de wind geslagen. Vanuit mijn oogpunt is veiligheid van het grootste belang en in bepaalde situaties moet er meer geluisterd worden naar de mening van de coureurs. Dit alles moet op een constructieve manier worden overwogen om in de toekomst te verbeteren. We hebben deze kwestie al besproken in de verschillende vergaderingen van de Safety Commission. Het spijt me, maar het is een schande om op dit fantastische circuit te komen racen en vervolgens in dit soort situaties verzeild te raken. Laten we nu deze dag vergeten en ons concentreren op de wedstrijden van zondag.”

Marco Melandri (DNS): “Het is jammer om niet te racen, want dit circuit is zo mooi, maar we zagen in Superpole dat door de stijgende temperaturen het nieuwe asfalt steeds minder werd en het erg moeilijk werd om met een redelijke veiligheidsmarge de race te gaan rijden. Voor mij had het geen zin om vandaag onder deze gevaarlijke omstandigheden te gaan racen, helemaal niet nadat er een optie was om zondag beide races te laten verrijden onder aanzienlijk betere omstandigheden – voorspelling is dat het zondag bewolkt zal zijn met temperaturen rond de 11 of 12 graden lager.  Dat zou een veel betere show voor de fans hebben opgeleverd, maar het idee werd afgewezen. Het was eigenlijk een schande voor iedereen vandaag, maar hoe dan ook in mijn ogen moet de veiligheid altijd prioriteit hebben.”

Sandro Cortese (DNS): “Allereerst heb ik het te doen met de fans, mijn team, onze sponsors en mijn crew, die veel werk hebben gestoken in het klaarmaken van de motoren om vandaag te racen. Misschien zijn Marco en ik er nu een beetje de gebeten honden omdat we ervoor gekozen hebben om niet te rijden, maar ik blijf bij mijn beslissing omdat ik geloofde dat het circuit gewoonweg niet veilig was om vandaag te racen. We boden een oplossing voor het probleem en stelden voor om zondag twee lange races te rijden in de koelere omstandigheden, maar dit voorstel werd afgewezen, ondanks het feit dat wij het zijn die moeten racen op een circuit met zo veel problemen welke van invloed zijn op onze veiligheid. Ik ben dan ook erg teleurgesteld over hoe het vandaag allemaal is gelopen.”

Al met al geen reclame voor de sport, zonde dat het allemaal zo gelopen is. Een lange, dure reis naar Argentinië maken en dan in zo’n chaos terecht komen. Dat mag de WorldSBK organisatie zich met recht aantrekken. Echter als je na afloop van het gebeuren van zaterdag als organisatie een persbericht de wereld in stuurt met de volgende tekst dan kunnen we ons met ons alle afvragen of men er überhaupt wel iets van geleerd heeft.

“It was a thrilling duel at the front between four race winners in 2019, with an enthralling battle making it one not to miss.”

Handige links Motul Argentinean Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App