Slechts twaalf coureurs stonden er zaterdag aan de start tijdens de eerste WorldSBK race van de Motul Argentinean Round. Nadat in eerste instantie 14 van de 18 coureurs besloten hadden om niet van start te gaan bleven er uiteindelijk nog 6 coureurs over die voet bij stuk hielden en bij hun standpunt bleven.

Een bizarre situatie zaterdag voorafgaand aan de eerste WorldSBK race van de Motul Argentinean Round. Twintig minuten voordat de pitstraat open zouden gaan besloten de coureurs dat het onverantwoord was om te rijden.

Ook de rijders die deel uitmaken van de SBK Safety Commission te weten Jonathan Rea, Chaz Davies, Eugene Laverty en Leon Camier waren hierbij aanwezig en stonden achter het besluit. Het mocht echter niet baten, de racedirectie wilde niets weten van het protest, zette de rijders onder druk en de race ging gewoon van start.

Nadat een aantal coureurs op het allerlaatste moment nog hun motorpak aantrokken – te triest voor woorden omdat sommige coureurs door hun eigen team gedwongen werden om te gaan rijden en er zelfs gedreigd werd met het opleggen van boetes van enkele tienduizenden euro’s – bleken zes coureurs voet bij stuk te houden.

Het zestal, te weten Sandro Cortese, Marco Melandri, Leon Camier, Ryuichi Kiyonari, Chaz Davies en Eugene Laverty kwam zondagochtend met de volgende verklaring:

“Motorracen is van kinds aan onze droom, onze passie en inmiddels onze baan. We willen niets liever dan op de grid staan en ons best doen als de lichten op groen springen. We willen de fans langs de baan, de toeschouwers thuis, onze sponsors, teams of de fabrikanten niet graag in de kou laten staan. Maar soms moet je opkomen voor wat juist is. Vooral als het gaat om veiligheid. Hieronder leggen we uit waarom we met z’n zessen niet van start zijn gegaan in deze race.”

“Twintig minuten voor de opening van de pitstraat waren de meeste coureurs (14 van de 18) aanwezig bij een bijeenkomst waar we het erover eens waren dat we ons niet op ons gemak voelden om met de circuit omstandigheden in San Juan te gaan racen. De optie die de voorkeur genoot was om deze eerste race te annuleren en op zondag twee races over de volledige afstand te rijden, dit mede vanwege de voorspelde koelere weersomstandigheden. Dit voorstel werd vervolgens voorgelegd aan de organisatoren. De meerderheid van de coureurs was het erover eens dat dit het beste compromis was. Het rijden op zondag in plaats van zaterdag zou de organisatoren de kans hebben gegeven om de baan verder schoon te maken. Bovendien zouden zij hebben geprofiteerd van de koelere omstandigheden. Alle coureurs waren het erover eens dat de voorwaarden tijdens de FP3 op zaterdagochtend acceptabel waren.”

“Wij gaan ervan uit dat de noodzakelijke werkzaamheden aan het asfalt aanzienlijk vertraagd zijn en daarom is het pas kort voor het WorldSBK-evenement zijn afgerond. De nieuwe teerlaag had geen tijd om te zakken, de extreem hoge temperaturen van zaterdag zorgden ervoor dat de teerolie door het oppervlak naar boven kwam. Zoals wij het begrijpen, veroorzaakte deze olie ook de crashes van Haslam en Baz die beiden in het medical centre terechtkwamen – beiden kwamen daarnaast ook nog eens ten val in hun outlap.”

“Tien minuten voor de opening van de pitstraat werd de oliesituatie bevestigd door een FIM-functionaris die tijdens de eindcontrole foto’s had genomen en deze aan ons had laten zien. Toen we de foto’s zagen, verwachtten we dat de organisatoren deze wedstrijd nooit van start zouden laten gaan met zulke duidelijke gevaren.”

“Sinds enkele maanden wist iedereen welke omstandigheden we hier in San Juan waarschijnlijk zouden aantreffen…. Desalniettemin werd van ons verwacht dat we bij aankomst moesten gaan rijden op een circuit die naar onze mening niet geschikt was. Dit werd bevestigd door een FIM-vertegenwoordiger die ons vertelde dat het circuit niet voldeed aan de homologatie regels. Er zijn verschillende problemen die niet zijn opgelost”.

“We hebben de gelegenheid gehad om samen te zitten en te laten zien dat we alleen bereid zijn om de enorme risico’s te nemen als de circuits voldoen aan de vereiste veiligheidsnormen anno 2019. Door druk van buitenaf en persoonlijke interesses werd onze groep van 14 coureurs gesplitst en niemand luisterde naar ons. In plaats daarvan lijkt het nu net alsof wij met ons zessen een ontwrichtende minderheid zijn die niet wilden racen – wat dus absoluut niet waar is.”

“We vertrouwen op de organisatoren dat zij ervoor zorgen dat elk circuit waar we komen geschikt is. Ongeacht de uitdagingen waar ze in verschillende delen van de wereld voor staan. Voor welke uitdagingen ze ook komen te staan, ze moeten naar de coureurs luisteren en bereid zijn om het schema in een weekend aan te passen als dat in het belang van de veiligheid is.”

“Niemand wil dat er iets verandert totdat er een ongeluk is gebeurd. We hopen dat de samenwerking tussen de coureurs, teams, Dorna en FIM wordt voortgezet en uitgebreid om ervoor te zorgen dat de veiligheid van de coureurs een prioriteit blijft in onze sport.”

Inmiddels is het duidelijk dat de omstandigheden zondag in San Juan compleet anders zijn. Een flink stuk koeler gecombineerd met een harde wind, iets dat de toestand van het afsfalt ten goede komt maar echter ook andere nieuwe problemen met zich meebrengt. Wat en hoe de dag zal verlopen is op dit moment nog niet bekend, wat wel bekend is dat Ten Kate Racing Yamaha coureur Loris Baz zojuist groen licht heeft gekregen van de circuitarts om van start te gaan in de warm-up.

 

Handige links Motul Argentinean Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App