Nederlands succes in Sound of Thunder Oschersleben

52

APRILIAÕS ZIJN DUCATIÕS TE SNEL AF BIJ FESTIVAL ITALIA Peter Politiek en William de Ridder kwamen afgelopen weekend in actie in Oschersleben. De coureurs streden op ApriliaÕs, van Team Polytech, bij de Sound of Thunder wedstrijden die bij het jaarlijkse FESTIVAL ITALIA gehouden werden. Peter en William kwaliceerden zich beide goed en naarmate de temperatuur steeg, steeg ook de spanning in de bloedstollende wedstrijden.

De eerste kwalificatie training verging het de coureurs goed en snoepten beiden zoÕn 2,5 seconden van hun tijd van de vrije training af. Peter kwam met deze tijd op een voorlopige 6e startplaats en William kwam helaas slechts tot een 28e tijd.







Beide motoren kregen voor de tweede kwalificatie training vers rubber gemonteerd en dat was in de tijden te zien. William reed 1,5 seconden sneller dan de sessie ervoor en wist daarmee de 20e startplek voor zich op te eissen. Peter knabbelde iets meer dan een halve seconde van zijn tijd af en nestelde zich met een 3e positie op de eerste startrij.

Peter kwam slecht weg bij de start van de eerste race en zakte terug naar een 7e plaats. Binnendoor, buitenom, alles haalde hij uit de kast om zijn voorganger te passeren, maar elke keer kwam de snelle Ducati weer voorbij. Pas in de voorlaatste ronde wist hij de definitieve inhaalactie te plaatsen, maar inmiddels was het groepje ervoor al uit het zicht verdwenen en kwam hij zo na een ietwat frustrerende race als 6e over de streep.

William schoot bij de start als een raket naar voren en reed van een 20e startplek naar een 10e plek in de eerste bocht. Naarmate de race vorderde vocht de Terneuzenaar voor wat hij waard was en wist hij, op ŽŽn coureur na, een groepje van 5 achter zich te houden. En pakte daarmee een zwaar verdiende 11e positie.

Bij de start van de tweede race kwam Peter beter weg en stuurde hij als 5e de eeste bocht door. De koploper verdween al vrij snel uit beeld, maar na 2 ronden vormde zich een groepje voor de 2e t/m 6e plaatsen. In de 8 ronden die daarop volgenden was de spanning daadwerkelijk te snijden. Geen bochtencombinatie bleven de coureurs in dezelfde volgorde rijden en gingen ze dikwijls 3 dik door de bocht. De mannen reden zo dicht op elkaar dat een fout van ŽŽn het einde voor velen zou betekenen. Gelukkig bleef dat drama scenario uit en bevond Peter zich met nog enkele bochten te gaan op een 4e positie. Bij het ingaan van de allerlaatste bocht wist hij de 3e plek te pakken, maar zag zich op de lijn gepasseerd worden. Na een ultiem spannende race wist hij een geweldige 4e plaats te pakken!

William starte nog beter dan in de eerste race en ging als 7e door de eerste bocht. Bij de eerste doorkomst kwam William als 9e door en moest hij alle zeilen bijzetten om zijn groepje bij te houden. Dit lukte voortreffelijk en hij reed nu al bijna 2 seconden sneller dan in de trainingen. Eerst werd hij teruggezet naar en 10e plek en even later naar een 11e plek, maar hij gaf zich niet gewonnen en zo ontstond er een harde strijd voor die 10e positie. William probeerde alles om de 10e plek voor zich op te eissen, maar voelde dat zijn banden de uitremacties niet erg meer waardeerde en hij nam met twee ronden te gaan de wijze beslissing om een goede 11e positie zeker te stellen!

De twee races werden gewonnen door Ralph Stelzer, die op zijn supersnelle Aprilia ook bij de Ducati Clubraces in Assen twee keer het podium mocht beklimmen.

Race 1:

1. Ralph Stelzer, Aprilia; 2. Gerhard Wacker, Honda; 3. Andreas Newiger, Ducati; 4. Jan Lussen, Ducati; 5. Ralf Zwickerrath, BMW; 6. Peter Politiek, Aprilia; 7. Peter Schmidt, Ducati; 8. Ralph Schadel, Ducati; 9. Martin Kratzer, Ducati; 10. Jens Hebisch, Ducati; 11. William de Ridder, Aprilia

Race 2:

1. Ralph Stelzer; 2. Gerhard Wacker; 3. Andreas Newiger; 4. Peter Politiek; 5. Peter Schmidt; 6. Jan Lussen; 7. Ralf Schwickerath; 8. Ralph Schadel; 9. Martin Kratzer; 10. Hendryk Peuker, Aprilia; 11. William de Ridder