Afgelopen nacht en vanochtend vroeg heeft het behoorlijk geregend in Imola, waardoor de vrije trainingen natte trainingen waren. Het regende niet meer, maar de baan bleef nog lang nat en glibberig.
Allard Kerkhoven kwalificeert zich voorlopig niet op 1e dag in Imola
Onze landgenoten zijn het er unaniem over eens dat het niet prettig rijden is op de een nat circuit van Imola en hopen dat de 2e kwalificatietrainingen morgen onder dezelfde omstandigheden verreden kunnen worden als de 1e kwalificatietrainingen van vandaag.
SS Supersport – Arie Vos (Kunstgras.com Racing Team) Ð 18e tijd:
ÓIk rij voor het eerst op deze baan en ik moet zeggen dat ik het een mooie baan vind. Het is alleen wel heel erg wennen. Je moet de baan goed door hebben om hard te kunnen gaan en dat kost even tijd. Ik denk dat ik nog veel kan winnen in de chicanes. Ik voel nu steeds beter hoe ik ze het beste kan nemen. Als ik morgen harder wil gaan, dan moet ik anders gaan rijden en vooral anders met mÕn versnellingen omgaan. Ik ben in ieder geval wel erg blij met de motor.Ó
ÒVanochtend hadden we een natte training,Ó vervolgt Vos, Òen dan lijkt het hier echt wel een ijsbaan, zo glad. Er waren tijdens de vrije trainingen dan ook veel valpartijen. Vanmiddag ging het, toen de baan droog was, veel beter. Ik hoop dan ook dat het morgen droog is en mijn doe is om me bij de eerste vijftien te kwalificeren. Het zal zondag waarschijnlijk toch mijn laatste WK wedstrijd van dit seizoen zijn, tenzij we ergens nog een financieel gaatje kunnen vinden om toch naar Magny Cours te gaan. Ik kijk nu al terug op een goed seizoen en ik zou graag volgend seizoen de ONKÕs en een paar WK wedstrijden willen rijden. We zullen zien. Eerst deze wedstrijd tot een goed einde brengen.Ó
Superstock 600- Ronald ter Braake (Kobutex Ten Kate Honda) Ð 28e tijd
ÓIk voel dat het de goede kant op gaat en ik voel me weer fit. Ik ben echt een paar weken goed ziek geweest. Op de Lausitzring ging het ook al niet lekker en ik stapte daar ontzettende bezweet van mijn motor af. Ik heb ook een penicillinekuur gehad en dat is ook een aanslag op je lichaam. Maar ik heb afgelopen week weer veel in de sportschool kunnen trainen. De motor voelt in ieder geval goed. Het is een mooie baan, al was deze wel enorm glad toen hij nat was. Vanmiddag tijdens de kwalificatie ging ik er een paar keer bijna hard af, maar ik heb de boel heel kunnen houden en ik ga er morgen volop tegenaan.Ó
We hadden ook graag van de teamgenoot van Ter Braake, Roy ten Napel, willen horen wat zijn gevoel was na het neerzetten van een voorlopige 10e tijd, maar hij lag even te rusten. Wellicht dat wij hem later vandaag nog spreken.
Superstock 600 Ð Danny de Boer (Remar Racing Ten Kate Honda) Ð 15e tijd
ÓTen opzichte van vanochtend, toen de baan nat was, heb ik vanmiddag wel goed gereden. Ik ben niet ontevreden, maar zou na mijn prestaties in Assen en op de Lausitzring wel meer willen. Ik weet uit ervaring dat mijn kwalificaties niet altijd even goed zijn en dat het niet automatisch betekent dat mijn race dan ook minder goed is. Het is gewoon heel anders rijden tijdens een race. Je rijdt dan in een groep en dan ben ik meer gedreven en als ik een goede start maak, dan ben ik in staat om tijdens de race nog wat plaatsen naar voren te schuiven. Maar natuurlijk ga ik morgen mijn uiterste best doen om me zo goed mogelijk te kwalificeren. Ik hoop dat het morgen droog is. In het klassement sta ik op een gedeelde 13e plaats met de Amerikaan Wimbauer en de Engelsman McDougall. Beide hebben vandaag geen goede prestatie neergezet, dus ik ga ervoor.Ó
Superstock 1000 Ð Allard Kerkhoven (Racing Dirk van Mol) Ð (NQ)
ÓHet was vanochtend echt glad in de regen en ik ben er met een enorme highsider vanaf gegaan. Gelukkig viel de schade aan de motor mee en ik heb zelf alleen wat last van mijn bovenbeen en pols, maar daar merk ik met rijden niets van. Vanmiddag tijdens de kwalificatietraining kreeg ik problemen met de vering. De schokbreker bleek lek te zijn, waardoor er olie op mijn achterband terecht kwam. Dan ga je toch een stuk voorzichtiger rijden, omdat je natuurlijk niet onderuit wil gaan en eigenlijk rijd je dan gewoon niet lekker. We moeten ook nog naar Magny Cours, dus dan moet ik het spul wel heel houden. Vanavond wordt het lek door Andreani gemaakt, dus als het goed is gaat het morgen veel beter. Ik hoor echt niet op de laatste plaats en ik moet me morgen gewoon kwalificeren!
Tekst: Monique Kramer ([email protected])