Vandaag (22 mei 2020) is het precies drie jaar geleden dat Nicky Hayden overleed. De populaire Amerikaan stierf aan de gevolgen van de verwondingen welke hij enkele dagen daarvoor opliep bij een ongeval tijdens een fietstraining in Italië.

Nicky Hayden
Al op heel jonge leeftijd streed Nicky Hayden in wedstrijden tegen jongens die twee keer zo oud waren als hijzelf. Vaak startte hij achter in het startveld waarbij zijn motor overeind werd gehouden door een familielid omdat zijn benen nog te kort waren om de grond te raken.

In 2001 reed Hayden zijn eerste volledige seizoen in de Amerikaanse (AMA) Superbike kampioenschap. Hij eindigde op de derde plaats achter kampioen Mat Mladin en nummer twee Eric Bostrom. Het daaropvolgende seizoen wist Hayden de Daytona 200 te winnen en werd de jongste AMA-kampioen. Hij nam in dat seizoen ook voor het eerst deel aan een World Superbike race (Laguna Seca).

MotoGP
Direct na het winnen van zijn AMA-Superbike titel werd Hayden door het Repsol Honda Team gevraagd de overstap te maken naar het MotoGP wereldkampioenschap. Hij accepteerde het aanbod en werd hier teamgenoot van titelverdediger Valentino Rossi. Hayden leek echter niet onder de indruk te zijn van populaire teamgenoot en in zijn eerste MotoGP-seizoen eindigde hij meteen op de vijfde plaats. In het seizoen 2005 eindigde Hayden op de derde plaats achter Marco Melandri en wereldkampioen van dat jaar Valentino Rossi.

In 2006 promoveerde Hayden naar de positie van eerste coureur in het Repsol Honda Team. Vanaf de derde race nam hij de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Tijdens de voorlaatste ronde van het jaar zorgde teamgenoot Dani Pedrosa voor een hachelijk moment. De kleine Spanjaard miste in de race een rempunt en nam in zijn val de voor hem rijdende Hayden mee in zijn val en beiden uitgeschakeld werden. Rossi eindigde in die race op de tweede plaats, 0,002 seconde achter winnaar Toni Elias. Met nog een wedstrijd te gaan stond Hayden hierdoor ineens acht punten achter Rossi in de tussenstand van het kampioenschap en leek het kampioenschap ineens een heel stuk verder weg.

In de laatste race van het jaar in Valencia gebeurde er echter iets onverwachts. Rossi probeerde een slechte start goed te maken, nam te veel risico en kwam in de vijfde ronde van de wedstrijd ten val. Op dat moment was Hayden verwikkeld in een stevige strijd voor de eerste plaats. Op het moment dat hij vanaf de zijlijn door kreeg dat Rossi was gevallen ging hij het rustiger aan doen en eindigde hij in deze race als derde achter winnaar Troy Bayliss en Loris Capirossi. Hiermee stelde hij het kampioenschap veilig met slechts vijf punten voorsprong op Rossi.

Het seizoen 2007 begon slecht voor Hayden. De Honda MotoGP machine paste ineens veel minder goed bij hem terwijl teamgenoot Dani Pedrosa met dezelfde machine nagenoeg geen problemen ondervond. Door een val op het circuit van Le Mans viel hij terug naar de elfde plaats in de tussenstand. Op zijn verzoek schakelden de Honda technici het merendeel van de speciale elektronica uit. Hierdoor kreeg Hayden weer meer controle over zijn machine en kwam zijn speciale – uit de dirttrack afkomstige – techniek weer terug.

WorldSBK
In 2016 stapte Hayden over naar het FIM Superbike World Championship. Hayden tekende hiervoor een contract bij Honda Europe en debuteerde in de kleuren van het in Nieuwleusen gevestigde Ten Kate Racing in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap. In zijn eerste jaar eiste hij vier podiumplaatsen voor zich op, waaronder een prachtige overwinning in een kletsnatte race op het Sepang International Circuit, en werd hij vijfde in de eindstand van het wereldkampioenschap.

In het seizoen 2017 begon Hayden – naast Stefan Bradl- aan zijn tweede seizoen in dienst van het Nederlandse team. Ondanks toezeggingen voor een nieuwe Fireblade moesten de Amerikaan en de Duitser het ook dit seizoen nog doen met het ‘verouderde’ Honda model.

Ernstig ongeval
Na een aantal wedstrijden in 2017 werd de motorwereld op 17 mei 2017 opgeschrikt met het nieuws dat Hayden tijdens een fietstraining in de buurt van het Misano World Circuit Marco Simoncelli was aangereden door een auto en daarbij ernstige verwondingen had opgelopen. In een gespecialiseerde kliniek in Cesena bleek dat hij ernstig hersenletsel had opgelopen. Nadat enkele dagenlang geen vooruitgang zichtbaar was in het herstel, overleed Hayden vijf dagen na het ongeluk op 35-jarige leeftijd.

#RideOnKentuckyKid
Hayden wilde als eerste Amerikaans, MotoGP en World Superbike-kampioen worden. Helaas maakte het dodelijk ongeval een abrupt einde aan deze droom. Met zijn open manier van doen, zijn immer ondeugende glimlach, zijn altijd positieve houding en zijn nooit aflatende vechtlust werd de Amerikaan al snel één van de populairste coureurs en kon hij rekenen op een grote fanschare. Voor Hayden was het glas altijd driekwart vol. Hij wist mensen te inspireren en te motiveren.

Lees ook: #69MilesForNicky challenge ter ere van Nicky Hayden

 


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek of door onderstaande QR-code te scannen.* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App