Dat Honda de afgelopen jaren in het WorldSBK flink tekort komt op de concurrentie is voor niemand echt meer een verrassing. Dat Honda al een aantal jaren roept dat er een nieuwe Honda CBR1000RRR komt is ook een feit, iets dat tot op heden echter nog steeds niet gebeurd is. Maar daar lijkt in 2020 dan toch eindelijk verandering in te komen.

Een nieuwe Honda CBR1000RR, een nieuwe Honda V4 speciaal voor het WorldSBK, het beëindigen van de lange samenwerking met het Nederlandse Ten Kate Racing, een nieuwe start in het WorldSBK met Moriwaki Engineering en Althea, het zijn zomaar een aantal kreten die we de afgelopen jaren veelvuldig hoorden en feiten die Honda terug moesten brengen aan de top van het WorldSBK.

De praktijk is echter dat er nog steeds geen nieuwe Honda is en dat de koerswijziging voorafgaand aan dit seizoen, door te switchen van Ten Kate Racing naar de combinatie Moriwaki Engineering & Althea, Honda nog niets gebracht heeft. Sterker nog, ze zijn zelfs flink achteruit geboerd en dit seizoen gezien de behaalde resultaten ‘het lachtertje’ van de klas.

Een flink gezichtsverlies voor ’s werelds grootste motorenfabrikant die nu schoorvoetend toe moet geven dat men in Japan het niveau van het FIM Superbike World Championship toch flink onderschat heeft en men de plank flink mis heeft geslagen met de gemaakte keuzes.

De huidige opzet en samenwerking met Moriwaki Engineering en Althea loopt van geen kant, de support vanuit HRC blijft ver achter bij de verwachtingen en ook de lange blessure van Leon Camier is een flinke tegenvaller dit seizoen. Kortom, er moet iets gebeuren wil Honda weer serieus mee doen in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap, en het heeft er alle schijn van dat dat ook gaat gebeuren in 2020.Als eerste stap daarvoor heeft Honda overeenstemming bereikt met Alvaro Bautista voor het komende seizoen – officiële aankondiging naar verwachting in de week voorafgaand aan de Franse WorldSBK ronde in Magny Cours. De tweede stap die men heeft gezet is dat alle huidige medewerkers binnen het Moriwaki Althea Honda Team te horen hebben gekregen dat hun huidige contract na afloop van dit seizoen niet verlengd zal worden. Daarnaast is inmiddels bekend dat het contract met Moriwaki Engineering en Althea niet op de huidige basis voortgezet zal gaan worden en dat er een volledige nieuwe teamstructuur komt welke opgezet gaat worden door Repsol Honda teambaas Alberto Puig en gehuisvest zal worden nabij Barcelona in Spanje. En last but not least…….de nieuwe 2020 Honda CBR1000RRR Fireblade lijkt er nu dan toch echt te komen. Sterker nog, uit de onlangs gedeponeerde patenten zou Honda het nu toch wel eens echt serieus kunnen gaan nemen.

De 2020 Honda CBR1000RRR
Een officiële aankondiging of presentatie is er weliswaar nog niet, deze zal naar alle waarschijnlijk pas later dit jaar plaatsvinden tijdens de EICMA motorshow in Milaan, maar wel zijn er onlangs online patenten opgedoken waarin een nieuwe Honda Superbike wordt beschreven. Uit de begeleidende tekeningen valt op te maken dat de nieuwe Fireblade niet het langverwachte V4 blok krijgt maar een voortborduring is op het huidige Fireblade concept. (het afzien van een V4 zou verband houden met het met dit concept niet kunnen voldoen aan de Europese Euro 5 norm).

De nieuwe Honda lijkt daarentegen veel meer gelijkenissen te hebben met de Honda RC213V MotoGP machine. Eén van de meest opvallende en op dit moment bekende verschillen met het huidige model is de Active Aerodyamics – regelbare winglets – waarvoor inmiddels diverse patentaanvragen zijn ingediend.

Vlak onder de topkuip komen aan weerszijden van de zijkuip twee vleugels zoals die ook te zien zijn bij o.a. de Ducati Panigale V4 R. Het verschil bij de nieuwe Honda is dat een servomotor die via kabeltjes de positie van de vleugels, aangestuurd door de ECU, zal aanpassen aan zaken als snelheid, gaspositie, hellingshoek, remdruk et cetera. Zo kan er optimaal worden omgesprongen met de ‘downforce’ die de vleugels opwekken, die is immers niet in alle omstandigheden even wenselijk. Honda experimenteerde er al mee in de MotoGP voor dit aan banden werd gelegd door de aangescherpte reglementen.

Voordeel is dat Honda deze techniek wel rechtstreeks kan implementeren in het WorldSBK, dat kampioenschap heeft (nog) geen aerodynamica-restricties op dit vlak. De technische regels in het WorldSBK schrijven namelijk voor de aerodynamica van sportmotoren hetzelfde moet zijn als van het productiemodel.

Met deze technische ontwikkelingen, de komst van de lang verwachte nieuwe Honda CBR1000RR, de nieuwe opzet van het team vanuit Spanje en het aantrekken van Alvaro Bautista als coureur lijkt Honda de zaken serieuzer aan te pakken dan ooit en er alles aan te willen doen om in 2020 van het imago ‘het lachertje van de klas’ af te willen komen en weer serieus genomen te worden in het op productiemachines gebaseerde kampioenschap.

Volgens diverse bronnen wordt er in Japan al volop getest met de compleet nieuwe 2020 Honda CBR1000RR in combinatie met Pirelli banden. Zal het dan toch eindelijk gaan gebeuren?

 

Handige links Acerbis Portuguese Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App