Nieuwe dataengineer voor Marc Marquez, haar naam: Jenny Anderson

272
jenny-anderson
Jenny Anderson | foto© KTM Images

Pol Espargaró is niet de enige die KTM na afloop van het seizoen 2020 verliet en per 01 januari in dienst is getreden bij het Repsol Honda Team. Zijn dataengineer bij KTM, Jenny Anderson volgde hetzelfde pad. De Britse jongedame zal komend seizoen echter niet meer aan de zijde staan van Espargaró maar aan die van Marc Marquez.

Jenny Anderson wordt in 2021 de nieuwe dataengineer van Marc Marquez binnen het Repsol Honda Team. De Britse wordt de opvolger van Gerold Bucher die na jarenlang aan de zijde van Marc Marquez – sinds het seizoen 2011 toen MM93 debuteerde in de Moto2 klasse – de overstap maakt naar het Honda MotoGP testteam.

Opvallend is hierbij dat Anderson net als Pol Espargaró overkomt van KTM, daar de afgelopen seizoenen aan de zijde stond van de met startnummer 44 rijdende Spanjaard, hetzelfde pad volgt als de man waarvoor ze afgelopen seizoen optrad als Data Strategy Engineer maar nu binnen het Repsol Honda Team niet gaat werken voor Espargaró maar Marquez.

Met de overstap van KTM naar Honda begint Anderson aan een nieuw avontuur in de MotoGP paddock na de afgelopen zes jaar in dienst te zijn geweest bij de Oostenrijkse motorfabrikant. Maar wie is Jenny Anderson, onderstaand verteld de voormalig kartcoureur over haar liefde voor de motorsport en haar carrière tot nu toe in de MotoGP paddock.

Jenny Anderson: “Mijn vader bouwde go-karts en mijn oudere broer ging karten. Op mijn tiende ben ik begonnen met karten en ben ik bijna als hobby begonnen met het verwerken van data en telemetrie. Ik begon met het meten van het toerental op mijn kart, ging naar de versnelling kijken en vervolgens de verschillende schakelmomenten analyseren. Ik heb me destijds nooit gerealiseerd dat het me ooit een baan kon bezorgen zoals ik die nu heb.

Ik ben in 2015 bij KTM begonnen, nog voordat we een MotoGP motor hadden, met het werken in de fabriek op de elektronica-afdeling. Aanvankelijk waren ze terughoudend om iemand uit de autowereld aan te nemen, dit omdat de mentaliteit daar heel anders is dan die binnen de motorsport. Maar de reden dat ze uiteindelijk de knoop doorhakten is dat ik daar werkte met Magneti Marelli, het bedrijf dat sinds 2016 verantwoordelijk is voor de MotoGP-elektronica. Ik heb de RC16 van nul opgebouwd zien worden tot de motor die het nu is. Ik had nogal een open rol bij KTM. Mijn toenmalige manager kwam destijds naar me toe en vertelde me: “Hier is de ECU voor de motor die we de komende zes maanden gaan bouwen, maak iets klaar zodat hij kan draaien”. Dus het was een beetje van alles, het werken met de jongens op de motor op de dyno, het aansluiten van de sensoren, het maken van testgordels: het was veel meer hands-on op dat moment. Toen begonnen we te testen met Mika (Kallio) en ik was de data-engineer voor het MotoGP testteam, vervolgens deed ik daarna een jaar lang hetzelfde werk voor Pol (Espargaró) en de afgelopen tijd was ik zijn Data Strategy Engineer.”

Was de motorsport in het verleden voornamelijk een mannenbolwerk, op dit moment is de Britse allang niet meer de enige dame die werkzaam is binnen de MotoGP paddock en dat kan ze alleen maar toejuichen.

Jenny Anderson: Toen ik zelf aan het karten was, was ik het enige meisje in een paddock van tweehonderd mensen. Sinds ik zelf werkzaam ben in de paddock zie ik steeds meer vrouwen als coureur of engineer aan de slag gaan binnen de sport en dat is in mijn ogen een positieve ontwikkeling.”

Na zes jaar bij KTM in dienst te zijn geweest zal komend seizoen Marquez dus profiteren van de erkende vaardigheden van de Britse jongedame. Anderson zal een sleutelpositie gaan vervullen in de strategie en het beheer van alle geavanceerde controlesystemen welke momenteel van cruciaal belang zijn binnen de huidige motorsport. Volgens ingewijden binnen de MotoGP paddock is Anderson een genie in haar werk en dat het een hele goede zet is van Honda om de Britse binnen te halen. Er resten nu echter nog twee vragen, wanneer zien we Marc Marquez weer terug op zijn Honda RC213V en hoe kijkt Pol Espargaró aan tegen het feit dat Anderson niet aan zijn zijde in de Repsol Honda pitbox aan het werk gaat maar aan de kant van zijn bekende teamgenoot.



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App