Binnen de MotoGP is een nieuwe regel ingevoerd voor coureurs die langere tijd uit de roulatie zijn vanwege een blessure. Vanaf heden mogen “permanente” MotoGP-coureurs die drie of meer opeenvolgende Grand Prix weekenden missen, of minstens 45 dagen aan de kant staan, slechts één testdag uitvoeren voor hun terugkeer. Deze maatregel is bedoeld om testongelijkheid tussen fabrikanten te beperken, met name nu concessieregels sterk verschillen.
Tijdens de Spaanse Grand Prix in Jerez heeft de MotoGP-commissie een belangrijke wijziging in het reglement goedgekeurd: vaste coureurs die door blessure meerdere evenementen missen, mogen voortaan één testdag afwerken voordat zij terugkeren in competitie. Het voorstel, geïnitieerd door Aprilia en Massimo Rivola, werd uiteindelijk aangenomen na aanvankelijke weerstand van één fabrikant.
‘Pro-Martin’-regel van kracht
De wijziging, binnen de MotoGP paddock al snel omgedoopt tot de ‘pro-Martin’-regel, is relevant voor coureurs zoals Jorge Martin, die het risico lopen meerdere races te missen door blessure. De nieuwe bepaling stelt dat een MotoGP coureur die drie of meer opeenvolgende evenementen mist – of gedurende minimaal 45 dagen niet deelneemt – recht heeft op een privé testdag.
Voorwaarden en beperkingen
De testdag mag plaatsvinden op een circuit waar de betreffende fabrikant testbevoegdheid heeft volgens de concessieregels of op een ander circuit waar in hetzelfde seizoen geen Grand Prix meer verreden wordt. Er geldt wel een strikte beperking: de test mag niet plaatsvinden binnen acht weken voor een race op datzelfde circuit.
Per testdag zijn maximaal drie bandensets toegestaan. De gebruikte banden worden bovendien in mindering gebracht op de toewijzing voor het testteam van de fabrikant.
Concessies maken verschil
Fabrikanten zoals Yamaha en Honda, die momenteel gebruik maken van de concessieregel (D-klassement), hebben in de praktijk meer flexibiliteit en vrijheden. Zij mogen hun vaste coureurs al inzetten tijdens privé testdagen, wat bij blessures een groot voordeel kan zijn. Andere fabrikanten, die geen concessies genieten, kunnen hierdoor in het nadeel zijn.
De regel moet volgens de MotoGP-organisatie vooral het speelveld gelijk houden. Tegelijkertijd zorgt het ervoor dat coureurs zoals Jorge Martin – die momenteel geblesseerd is en al langere tijd met fysieke klachten kampt – gecontroleerd en verantwoord hun comeback kunnen maken, maar zonder dat dit structureel voordeel oplevert voor bepaalde teams en fabrikanten.
↓Tijdschema en volledige uitslagen Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España↓
Handige links Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España:
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’