Nieuwe veiligheidsmaatregelen tijdens de Isle of Man TT

5935
michael-dunlop
Michael Dunlop | 📸 Pacemaker Press - Isle of Man TT Races

Over ruim een half jaar is het eiland Man opnieuw het strijdtoneel van de wereld beroemde roadraces, de Isle of Man TT. Om de bekende roadraces veiliger te maken, heeft de organisatie een nieuw veiligheidsmanagementsysteem (SMS) ingevoerd.

Het duurt nog 6 maanden voordat de races op de wereldberoemde TT Mountain Course hervat worden. Voor de TT-fans zijn er in 2022 een aantal leuke toevoegingen – niet in de laatste plaats de introductie van het TT Fan Park en live TV-verslaggeving – maar er zullen ook een aantal minder opvallende veranderingen zijn. Minder opvallend zijn ze misschien, maar één ervan is absoluut van vitaal belang.







Het nieuwe veiligheidsmanagementsysteem (Safety Management System, SMS) van de TT is het resultaat van vele maanden werk, waarbij gebruik is gemaakt van de twee jaar pauze die het organisatieteam heeft gekregen. Het is ontworpen om de veiligheidsprestaties te verbeteren en zo de duurzaamheid van het iconische evenement in de toekomst veilig te stellen, en de invoering ervan markeert het begin van een belangrijke cultuurverandering.

Het SMS gaat veeleer over het proactief identificeren van gevaren en het wegnemen van onnodige risico’s. Er wordt ook geïnvesteerd in mensen, opleiding, infrastructuur en uitrusting.

Onderstaand de aangekondigde wijzigingen zoals in het nieuwe veiligheidsbeheersysteem (SMS) zijn opgenomen:

Organisatiestructuur

  • Meer duidelijkheid tussen de organisator, de promotor en het bestuur.
  • Meer duidelijkheid over alle functies en verantwoordelijkheden
  • Meer controle over de hele nieuwe structuur
  • Meer overleg en samenwerking binnen het TT team
  • Totstandbrenging van doeltreffender communicatiekanalen tussen alle partijen en vrijwilligers
  • Uitbreiding van het team van de organisatie om de risico’s voor sleutelfiguren te beperken

Toezicht op het circuit

  • Herontwerp en heropbouw racemanagement voor de 2022 editie
  • Installatie van een elektronisch rode vlag systeem, in samenwerking met F1- en MotoGP-leveranciers.
  • Aangepast GPS-volgsysteem (te testen tijdens 2022 editie, verplicht in 2023)
  • Installatie van een CCTV-systeem om de raceofficials een beter overzicht van het TT-circuit te geven

Bewaking op de Mountain

  • Fundamentele herziening van de rol en de reikwijdte van de marshals
  • Nauwere samenwerking met de organisatie
  • Zorgen voor gemeenschappelijke normen met de faciliteiten in het Verenigd Koninkrijk en op het eiland Man.
  • Een vernieuwde marshal-opleiding, ontwikkeld in samenwerking met belangrijk personeel
  • Investering in marshal-opleiding, waaronder twee nieuwe (online)modules
  • Investering in IMC-opleidingsinstrumenten
  • Grootste trainingsprogramma voor marshals ooit wordt uitgerold in aanloop naar de TT van 2022

Uitrusting voor marshals en paramedici

  • Investeringen in Air-Med-benodigdheden, uitrusting van helikopters met de modernste apparatuur
  • Investering in Air-Med welzijn met de levering van een nieuw welzijnsstation
  • Investering in medische zorg met de aankoop van een snelle-reactievoertuig
  • Investeringen in meer dan 60 baancommissarisposities, modernisering en vervanging van uitrusting
  • Investeren in persoonlijke beschermingsmiddelen voor stewards, waaronder essentiële brandblusapparatuur

Reactie op ongelukken

  • Race control om de TT-baan volledig te controleren
  • Digitaal rode vlag systeem en GPS-tracking om te helpen bij het reageren op ongevallen
  • Air-Med helikopter uitgerust om betere medische zorg te bieden
  • Beschikbaarheid van een spoedeisend medisch voertuig
  • Nieuwe gemeenschappelijke normen voor de opleiding van marshals

Onderzoek van ongevallen

  • Verregaande verandering in de cultuur van ongevallenonderzoek
  • Verbeterde reactie op alle externe onderzoeken
  • Invoering van een proactieve procedure voor het melden van ongevallen
  • Invoering van een tijdschema voor ongevallenonderzoek (6 uur/12 uur/24 uur)
  • Het betrekken van factoren die voorafgaan aan het ongeval bij onderzoeken
  • Analyse van het tijdschema van het ongeval en de reeks gebeurtenissen als basis voor de besluitvorming
  • Analyse van gegevens over ongevallen en bijna-ongevallen als basis voor de besluitvorming
  • Verzamelde organisatorische informatie als basis voor de besluitvorming
  • Gebruik van CCTV, dashboardcamera’s en lichaamscamera’s om bewijsmateriaal aan te vullen

PBM’s voor coureurs (persoonlijke beschermingsmiddelen)

  • Strengere PBM-normen voor leren pakken, laarzen, handschoenen en beschermende vesten.
  • Invoering van de FIM-helmhomologatienorm voor TT-races.
  • Oprichting van een technisch team dat is opgeleid om toezicht te houden op de normen

Wedstrijdreglement

  • Vermindering van het aantal starters per race (50 in de 1000cc-klassen, 60 in de andere klassen)
  • Meer exclusief veld om hogere normen en professionaliteit te bevorderen
  • Overgang naar enkele start (geen paren meer) voor kwalificatie
  • Langere middagsessie aan het begin van de kwalificatie om de druk op de teams te verminderen
  • De laatste kwalificatie wordt naar de namiddag verschoven, zodat er meer tijd is voor voorbereiding en herstel
  • Warm-up van één ronde op de racedag om rijders een gevoel te geven voor de baanomstandigheden

Ondersteuning ter plaatse

  • Aankoop van een nieuw, ultramodern medisch centrum ter plaatse
  • Beginnen met de invoering van een evenement-specifieke medische gedragscode
  • Nieuwe drugs- en alcoholprotocollen (nultolerantie) en testprogramma
  • Start van een onderzoeksproject op het gebied van sportwetenschappen met het University

Welzijn van de coureur

  • Nieuwe protocollen ter bevordering van de geestelijke gezondheid van de coureurs
  • Invoering van een chill-out-zone om coureurs tijd en ruimte te geven
  • Toegang tot opgeleide ergotherapeuten
  • Strikt gelimiteerde BMW S1000RR Isle of Man Edition

Operaties in de pitstraat

  • Grotere zitplaatsen die plaats bieden aan een ploeg van vier man
  • Dekking brandbeveiliging voor alle teams
  • Wijzigingen aan de pit entry en exit met draadloos timingsysteem
  • Nieuwe plekken om het vullen van de brandstofpompen te vergemakkelijken

Paddock infrastructuur

  • Uitgebreid onderhoudsprogramma
  • Verdubbeling van de omvang van het Parc Ferme
  • Digitale informatieschermen
  • Nieuwe tijdopname apparatuur
  • Nieuw ontworpen podium

2022 editie Isle of Man TT
De 2022 editie van de Isle of Man TT wordt verreden van zondag 29 mei t/m vrijdag 10 juni. Het volledig tijdschema: tijdschema Isle of Man TT 2022



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter