Officieel: Ducati vanaf 2023 motorenleverancier van MotoE klasse

3716
Claudio Domenicali en Carmelo Ezpeleta - Misano World Circuit Marco Simoncelli | foto© Ducati Corse

Ducati zal vanaf het seizoen 2023 de officiële motorenleverancier zijn van de FIM Enel MotoE World Cup. Ducati CEO Claudio Domenicali maakte dat op donderdagmiddag tijdens een persconferentie op het Misano World Circuit Marco Simoncelli bekend, kort nadat bekend werd dat Energica er na 2022 mee gaat stoppen.

Tijdens een extreem drukke donderdag voorafgaand aan de Gran Premio Nolan del Made in Italy e dell’Emilia-Romagna op het Misano World Circuit Marco Simoncelli maakte ook Ducati gebruik van het moment om een speciale persconferentie te houden. Ducati Motor Holding CEO Claudio Domenicali maakte samen met Dorna CEO Carmelo Ezpeleta dat de Italiaanse motorenfabrikant vanaf 2023 tot en met 2026 de officiële en enige leverancier zal zijn van motoren in de MotoE World Cup.







Eerder deze week werd bekendgemaakt dat Energica, een relatief kleine Italiaanse elektrische motorenfabrikant, na het seizoen 2022 zal stoppen met het leveren van de achttien MotoE machines voor de MotoE klasse. Ducati zal dus vanaf 2023 het stokje overnemen en de leverancier worden van elektrisch aangedreven motorfietsen voor de FIM Enel MotoE World Cup. Dit betekent dat er nog steeds sprake zal zijn van één leverancier in de MotoE klasse, en er dus niet meerdere fabrikanten worden toegelaten.

Enigszins opmerkelijk is dit wel aangezien er momenteel, behalve een elektrische step, geen elektrische motorfiets te koop is bij Ducati. Echter, gezien het feit dat Ducati eigendom is van Audi en dus deel uitmaakt van de Volkswagen Group, is er zeer veel kennis in huis wat betreft elektrische aandrijflijnen en batterijtechniek.

Ducati CEO Claudio Domenicali gaf in de persconferentie aan dat Ducati de wereld van elektrische mobiliteit wil toetreden vanaf ‘de top’. Met de kennis en ontwikkeling die wordt opgedaan in de MotoE klasse wil de Italiaanse fabrikant daarmee een concurrerende elektrische Ducati op de markt brengen. Ducati heeft in het verleden al laten zien niet te schromen met techniek uit de MotoGP te gebruiken in hun straatlegale machines.

Lees hieronder het officiële persbericht van Ducati Corse:

Ducati kondigt met trots het begin van haar elektrische tijdperk aan: vanaf het seizoen 2023 zal Ducati de enige officiële leverancier van motorfietsen zijn voor de FIM Enel MotoE™ World Cup, de elektrische klasse van het MotoGP™ Wereldkampioenschap.

De overeenkomst met Dorna Sports, organisator en promotor van de belangrijkste internationale kampioenschappen op twee wielen, loopt tot 2026 en zal dus betrekking hebben op vier edities van de MotoE World Cup.

Dit is een historische stap voor de motorfietsfabrikant uit Borgo Panigale die, in navolging van zijn traditie om de racecompetitie te gebruiken als laboratorium voor technologieën en oplossingen die vervolgens realiteit worden voor alle motorrijders, de wereld van de elektrische motorfietsen betreedt vanuit de sportiefste hoek, die van de elektrische klasse van het MotoGP-wereldkampioenschap.

Het doel is om expertise en technologieën te ontwikkelen in een wereld die constant in ontwikkeling is, zoals de wereld van elektrificatie, door middel van een ervaring die bekend is bij het bedrijf zoals die van de racecompetitie. Dit is een geconsolideerde traditie voor het bedrijf uit Borgo Panigale vanaf de Ducati 851, die de trend van Ducati race sportmotoren inluidde door een revolutie in het concept met zijn innovatieve twee-cilinder watergekoelde motorblok, elektronische brandstofinjectie en de nieuwe dubbele as, vierkleps cilinderkoppen, afgeleid van de Ducati 748 IE motorfiets die zijn debuut maakte in de endurance races in Le Castellet in 1986.

Sindsdien heeft deze eindeloze overdracht van expertise altijd plaatsgevonden vanuit de Superbike World Championships, waaraan Ducati heeft deelgenomen sinds de eerste editie in 1988, en vanuit de MotoGP, waarin Ducati de enige niet-Japanse motorfietsfabrikant is die een wereldkampioenschap heeft gewonnen.

De cross-over is ook duidelijk in de meest recente en prestigieuze producten van de fabrikant uit Borgo Panigale: het V4 motorblok van de Panigale is namelijk in zijn hele constructiefilosofie – van de boring- en slagmaten tot de contraroterende krukas – strikt afgeleid van het motorblok die in 2015 debuteerde op de Desmosedici GP. De V4 Granturismo waarmee de nieuwe Multistrada V4 is uitgerust, is vervolgens afgeleid van het Panigale motorblok. Ook alle software voor voertuigbesturing is rechtstreeks afgeleid van de software die in de racewereld is ontwikkeld. En uiteraard ook nog de toepassing op het gebied van de aerodynamica.

De technologische oplossingen ontwikkeld in de wereld van de racerij, overgebracht naar de producten die deel uitmaken van het gamma, stellen Ducati in staat om haar liefhebbers extreem high-performance en fun-to-ride motorfietsen aan te bieden. Het FIM Enel MotoE kampioenschap zal ook in dit opzicht geen uitzondering zijn en zal het bedrijf in staat stellen om de beste technologieën en testmethodologieën toegepast op sportieve, lichte en krachtige elektrische motorfietsen te ontwikkelen.

Tegelijkertijd is het feit dat Ducati deel uitmaakt van de Volkswagen Groep, die elektrische mobiliteit tot een essentieel element van haar 2030 “New Auto” strategie heeft gemaakt, de beste voorwaarde voor een buitengewone uitwisseling van expertise op het gebied van elektrische aandrijvingen.

De aankondiging van de overeenkomst werd gedaan tijdens een gezamenlijke persconferentie in de perszaal van het Misano World Circuit ‘Marco Simoncelli’ aan de vooravond van de Made in Italy en Emilia-Romagna Grand Prix, de op twee na laatste ronde van het 2021 MotoGP wereldkampioenschap. Carmelo Ezpeleta, CEO Dorna Sports, en Claudio Domenicali, CEO Ducati Motor Holding, waren beiden aanwezig.

Claudio Domenicali, CEO van Ducati Motor Holding: ” Wij zijn trots op deze overeenkomst omdat het, net als alle eerste keren, een historisch moment is voor ons bedrijf. Ducati is altijd op de toekomst gericht en elke keer dat het een nieuwe wereld betreedt, doet het dit om het best presterende product mogelijk te maken. Deze overeenkomst komt op het juiste moment voor Ducati, die al jaren de situatie van elektrische aandrijvingen bestudeert, omdat het ons in staat stelt om te experimenteren in een bekend en gecontroleerd veld zoals dat van de racecompetitie. We zullen eraan werken om alle deelnemers van de FIM Enel MotoE World Cup elektrische motorfietsen ter beschikking te stellen die hoge prestaties leveren en gekenmerkt worden door lichtheid. Het is juist op het gewicht, een fundamenteel element van sportmotoren, dat de grootste uitdaging zal worden uitgespeeld. Lichtheid heeft altijd al in Ducati’s DNA gezeten en dankzij de technologie en chemie van de batterijen die zich snel ontwikkelen zijn wij ervan overtuigd dat we een uitstekend resultaat kunnen behalen. Wij testen onze innovaties en onze futuristische technologische oplossingen op circuits over de hele wereld en maken vervolgens spannende en begerenswaardige producten beschikbaar voor Ducatisti. Ik ben ervan overtuigd dat we opnieuw zullen voortbouwen op de ervaringen die we hebben opgedaan in de wereld van de racecompetitie om ze over te dragen en ze ook toe te passen op productiemotoren.”

Carmelo Ezpeleta, CEO Dorna Sports: ” We zijn erg trots om Ducati aan te kondigen als de nieuwe, enige fabrikant voor de FIM Enel MotoE World Cup. Met hun ongelooflijke race geschiedenis, is het een eer om deze verbintenis van een van de bekendste fabrikanten in de paddock te verwelkomen en om samen deze nieuwe uitdaging aan te gaan. We staan te popelen om te zien wat de toekomst in petto heeft en te blijven kijken hoe deze technologie zich ontwikkelt en groeit, waarbij de MotoGP-paddock en MotoE innovatie en evolutie in de motorrace-industrie blijven stimuleren – en tegelijkertijd een ongelooflijk spektakel op het circuit creëren.”

Deze eerste stap van Ducati in de wereld van elektrische motorfietsen zal ook invloed hebben op de evolutie van het productassortiment. Nu blijven de belangrijkste uitdagingen op dit gebied die van de grootte, het gewicht, de autonomie van de batterijen en de beschikbaarheid van oplaadnetwerken. Ducati’s ervaring in de FIM Enel MotoE World Cup zal een fundamentele ondersteuning zijn voor product R&D, samen met de fysiologische evolutie van technologie en chemie. Het doel is om te bestuderen hoe, zodra de technologie het toelaat, een Ducati elektrische voertuig geproduceerd kan worden dat sportief, licht en opwindend is en in staat om alle liefhebbers tevreden te stellen.

Een nieuw hoofdstuk in de FIM Enel MotoE Word Cup is dichterbij dan ooit. En dat van Ducati ook.

In de loop van 2022 zullen verschillende evenementen en collectieve momenten alle fans in staat stellen de ontwikkeling van het project stap voor stap te ontdekken.

 



Handige links Gran Premio Nolan del Made in Italy e dell’Emilia-Romagna:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter