O’Halloran en Mackenzie verdelen zeges in fantastische British Superbike races op Thruxton

1246
Tarran Mackenzie (1) aan de leiding voor Brad Ray (28) en Jason O'Halloran (22) - Thruxton | © Bennetts British Superbike Championship

Jason O’Halloran en Tarran Mackenzie hebben zondagmiddag British Superbike Race 2 en Race 3 op hun naam geschreven op Thruxton. De twee McAMS Yamaha teamgenoten waren in beide races betrokken in een bloedstollend gevecht tot aan de laatste meters waarbij ze allebei een keer aan het langste eind trokken.

Na een sensationele eerste British Superbike race op Thruxton zaterdagmiddag stonden er zondagmiddag nog twee races op het programma. De weersomstandigheden waren wederom zeer goed met veel zon en hoge temperaturen op het circuit in het zuiden van Engeland.

Race 2
Het waren de twee McAMS Yamaha coureurs Jason O’Halloran en Tarran Mackenzie die onmiddellijk de eerste en tweede plaats innamen met O’Halloran aan de leiding. Aan het eind van de openingsronde had Bradley Ray zich ertussen weten te wroeten met Peter Hickman, Tom Sykes en Leon Haslam daar kort achter.

De volgende ronde bleef de top vier dezelfde, maar Ray’s OMG Racing Yamaha teamgenoot Kyle Ryde had drie plaatsen goedgemaakt bij de chicane nadat hij Sykes, Haslam en Glenn Irwin had ingehaald. Een ronde later kwam er een vroegtijdig einde aan de race van Ryan Vickers vanwege een crash.

De verschillen tussen O’Halloran, Ray en Mackenzie waren minimaal met Hickman op een halve seconde achterstand en de rest van het veld op nog eens 1,2 seconde achterstand. In de zesde ronde besloot Ray aan te vallen en nam hij de leiding over van O’Halloran.

Een ronde later lag O’Halloran weer aan de leiding en het was nu een gevecht tussen vier rijders om de koppositie, waarbij Hickman zich aan Mackenzie had vastgeklampt. Het kwartet lag nu zo’n 2,2 seconden voor op de strijd om de vijfde plaats, die nu werd aangevoerd door Haslam, die op zijn beurt een seconde voorsprong had genomen op de strijdende Glenn Irwin, Sykes en Ryde.

Er waren minimale verschillen tussen O’Halloran, Ray, Mackenzie en Hickman, maar de Australiër bleef de leiding in handen houden en in de elfde ronde kwam er een verandering toen Mackenzie voorbijging aan Ray. Verder naar achteren zag Haslam er solide uit op de vijfde plaats terwijl Irwin zich had losgemaakt van een gevecht tussen zes rijders om de zevende plaats, dat nog steeds werd aangevoerd door Sykes met achter zich de twee FS-3 Kawasaki’s van Rory Skinner en Lee Jackson, Christian Iddon (Buildbase Suzuki), Danny Buchan (Synetiq BMW) en Ryde.

In de 14e ronde kwam ging Mackenzie bij de chicane aan de binnenkant voorbij aan O’Halloran. Ray probeerde hetzelfde te doen maar de Australiër wist meteen terug te slaan. Ray kwam vervolgens weer naar voren bij de chicane, waarbij het duo onderweg elkaar meerdere malen raakte.

In de zestiende ronde nam Ray de leiding over en, hoewel hij flink onder druk werd gezet door Mackenzie en O’Halloran, wist hij dit vat te houden.

Het kwam uiteindelijk aan op de laatste ronde waarbij Mackenzie de leiding overnam bij de bij het aanremmen voor de chicane voor start / finish.. Echter wist O’Halloran het vermogen beter aan de grond te krijgen en pakte hij de overwinning met slechts 0,079 seconde voorsprong op Mackenzie met Ray daar slechts 0,086  seconde achter.

Hickman werd zeven seconde daarachter vierde voor Jackson, Glenn Irwin, Skinner, Buchan, Haslam en Tommy Bridewell in de top tien.

Race 3
Mackenzie startte het best en ging als leider de eerste bocht in voor Rich Energy OMG Yamaha coureurs Bradley Ray en Kyle Ryde met daarachter Jason O’Halloran, Lee Jackson en Rory Skinner. Verder naar achteren viel Dean Harrison (DAO Racing Kawasaki) uit bij de chicane nadat hij in aanraking was gekomen met Josh Brookes en Ryan Vickers.

O’Halloran schoof in de tweede ronde op naar de derde plaats terwijl Peter Hickman voorbijging aan Jackson en Skinner en daardoor opschoof naar P5. Danny Buchan viel uit en moest met de Synetiq BMW terug naar de pits. Hij werd al snel gevolgd door Brookes, die in de vierde ronde met zijn MCE Ducati van de baan ging.

Na vijf ronden was het Mackenzie aan kop met twee tienden van een seconde voorsprong op Ray met O’Halloran daar nog een halve seconde achter. Net als in de openingsrace van de dag deed Hickman zijn uiterste best om het Yamaha-trio bij te benen. Ryde lag nu vijfde voor Jackson en Tom Sykes die op de enige overgebleven Ducati reed.

Ryde was de volgende die uitviel dankzij een crash ter hoogte van Cobb waarna de voorste vier werden gescheiden door een seconde toen ze aan de achtste ronde begonnen.

Halverwege de race was Mackenzie nog steeds de zaken vanaf de koppositie aan het controleren: de voorsprong op Ray bleef constant op twee tienden van een seconde en O’Hallorankeek keek toe vanaf de derde plaats. Hickman had een halve seconde achterstand op de vierde plaats en hoopte in de slotfase geen terrein te verliezen. Haslam was nog steeds vijfde terwijl maar Glenn Irwin inmiddels was opgeklommen naar de zesde plaats ten koste van Sykes.

O’Halloran schoof in ronde 13 op naar de tweede plaats Hickman op dat moment uitviel waardoor Irwin naar de vierde plaats promoveerde. Toen de race de laatste vijf ronden inging, was het opnieuw een krachtmeting tussen Yamaha coureurs Mackenzie, O’Halloran en Ray.

Bij het ingaan van de voorlaatste ronde lag O’Halloran aan de leiding, gebruik makend van zijn favoriete inhaalmanoeuvre ter hoogte van Church. Aan het eind van de ronde lag hij weer derde doordat Ray bij de chicane van derde plaats naar eerste ging nadat hij optimaal profiteerde van de dubbele slipstream.

Alle drie de rijders hadden even geen grip meer, maar Mackenzie pakte de leiding van Ray bij Church en verdedigde zijn lijn bij het ingaan van de chicane. Net als in de race eerder op de dag verloor hij bijna bij het ingaan van de bocht maar hij won van Ray met 0,019 seconde marge waarbij O’Halloran dit keer genoegen moest nemen met de derde plaats.

In het kampioenschap blijft O’Halloran de leider met 331 punten voor Ray (307) en Jackson (219).

Nederlanders
In de tweede British Supersport race van het weekend kwam Jaimie van Sikkelerus als veertiende over de finish. Tomás de Vries passeerde de streep als 22e (zesde in GP2). In de tweede National Superstock 1000 race werd Jorel Boerboom 26e.

Het volgende British Superbike weekend staat gepland in het weekend van 27 t/m 29 augustus op Cadwell Park.

 



Handige links British Superbikes Thruxton 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter